kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
خطیب جمعه تهران:

موضع رهبری نبود/ دولت توان مدیریت اقتصادی خود را از دست می‌داد

امام جمعه موقت تهران با طرح نکاتی درباره اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش نرخ آن، گفت: اگر حضور به هنگام و شجاعت و دیانت و عدالت رهبری نبود و اجرای این طرح با شکست روبه‌رو می‌شد، علاوه‌بر افزایش خسارات، مفهوم سیاست‌گذاری اقتصادی دولت دوازدهم بسته می‌شد و این دولت از کمترین ظرفیت برای مدیریت اقتصادی کشور هم بهره‌ای نداشت.




حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با اشاره به وقایع اخیر در کشور، نامه امیرمؤمنان(ع) به مالک‌اشتر را مورد توجه قرار داد و گفت: این نامه حاوی اندیشه و رویکرد سیستمی برای تجزیه و تحلیل فرصت‌ها و تهدیدها، محدودیت‌های بیرونی و نقاط ضعف درونی برای خلق اقتدار و تمدن بزرگ و نوین اسلامی است.
به گزارش رسا، وی به جایگاه با عظمت مالک‌اشتر در کلام امیرمؤمنان(ع) اشاره کرد و ادامه داد: حضرت علی(ع) مالک‌اشتر را به عنوان بازویی برای اقامه دین توصیف کرده‌اند، از این جهت ما نیز باید برای مسئله اقامه دین به عنوان بازویی برای رهبر معظم انقلاب باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد بر ضرورت تلاش مسئولان جهت ایجاد رفاه برای مردم تأکید و خاطرنشان کرد: ما نیازمند مسئولانی هستیم که با دین داری و ولایتمداری بازوی اقامه دین در مملکت اسلامی باشند؛ امروز مسئولان باید از رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس الگو بگیرند، زیرا این بزرگواران در دوران تهدید خواب را بر چشمان خود حرام کرده بودند و امروز به برکت این فداکاری همه ما در امنیت به سر می‌بریم.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه ما باید کرامت انسان‌ها را ارج بنهیم و برای آنها کرامت قائل شویم، اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) خطاب به مالک‌اشتر فرمودند «مردم گاهی با عمد و گاهی با اشتباه گرفتار خطا می‌شوند در این هنگام تا آنجا که می‌توانی آنها را مورد عفو قرار بده» و ما در حوادث اخیر این گفتمان را به خوبی در کلام رهبر انقلاب مشاهده کردیم.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب کشته‌شدگان حوادث اخیر را شهید اعلام کرده و خانواده‌هایشان را تحت پوشش بنیاد شهید قرار دادند، بیان داشت: دنیا بداند انقلاب نگاه سرتاسر کرامت نسبت به انسان‌ها دارد؛ رهبری فرمودند در زمینه قربانیانی که درخصوص اعتراضات به هر نحو جان خود را از دست داده‌اند، موضوع پرداخت دیه و دلجویی از خانواده‌های آنان در دستور کار قرار گیرد، از این جهت همه ائمه‌جمعه، جریان حزب‌اللهی، مسئولان و مردم باید پیشگام این رهنمود الهام‌بخش رهبری باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد گفت: اجرای طرح اخیر در افزایش نرخ سود حدود 11 درصد افزایش بهره‌برداری از مترو در تهران را در پی داشت و باید دانست هر خط مترو حدود 10 درصد عوامل آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اگر قدم‌های درست برداریم کشور با یک تحول عظیم در بخش‌های مختلف روبه‌رو می‌شود، گفت: از آغاز اجرای طرح عبور و مرور 200 هزار خودروی تک سرنشین در تهران کاهش یافته است.
با حذف درآمدهای نفتی از بودجه
یک انقلاب عظیم اقتصادی رخ می‌دهد
وی با انتقاد از روند اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، بیان داشت: مسئولان نباید این امر مهم و خطیر را که می‌توانست با اجماع نخبگان سیاسی و علمی و حمایت ملت بزرگ نقشه راه وحدت و اقتدار ملی شود به بستری برای سوءاستفاده بیگانگان و سرویس‌های جاسوسی تبدیل می‌کردند؛ اگر حضور به هنگام و شجاعت و دیانت و عدالت رهبری نبود و اجرای این طرح با شکست روبه‌رو می‌شد، علاوه‌بر افزایش خسارات، مفهوم سیاست‌گذاری اقتصادی دولت دوازدهم بسته می‌شد و این دولت از کمترین ظرفیت برای مدیریت اقتصادی کشور هم بهره‌ای نداشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد با بیان اینکه موضع رهبر معظم انقلاب راه را برای جبران گوشه‌ای از ندانم کاری‌های برخی مسئولان باز کرد، ابراز داشت: همه مسئولان بدانند سیاست را باید با دیانت پیوند بزنیم و در این راستا از رهبری الگو بگیریم؛ امروز مسئولان باید شعار آسمانی مرد سیاست و فقاهت، آیت‌الله شهید مدرس را که فرمود «سیاست ما عین دیانت ماست» الگو قرار داده و در چارچوب مبانی قرآن و عترت گام بردارند و انتخابات آینده را به میدان مسابقه برای خدمت و خلق اقتصادی مقاوم برای افزایش اقتدار ملی تبدیل کنند و مبانی قانون اساسی را استحکام بخشند.
امام جمعه موقت تهران خطاب به مسئولان تأکید کرد: با جدیت رهنمودهای رهبری را در دستور کار قرار داده و با تحمل سختی‌ها درآمدهای نفتی را در بالاترین سطح از بودجه کنار بگذارید؛ اگر درآمدهای نفت در خدمت اقتصاد ملی قرار بگیرد با یک انقلاب عظیم اقتصادی روبه‌رو می‌شویم.
تا 4 سال آینده ذرات آلاینده هوای تهران
تا ۵۵ درصد کاهش می‌یابد
پیروز حناچی، شهردار تهران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در سخنانی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی ۷ میلیون مسافر با مترو انجام شده است، گفت: اکنون ۲ میلیون مسافر از طریق متروی تهران جابه‌جا می‌شوند و برای رسیدن به رقم ۷ میلیون نیازمند ۲ هزار واگن قطار هستیم که شهرداری تهران در حال پیگیری برای تامین واگن‌ها است.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری یکی از دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون هوای پاک است، ادامه داد: برنامه‌ریزی کردیم در چهار سال آینده ذرات آلاینده هوای تهران تا ۵۵ درصد و گازهای آلاینده تا ۴۵ درصد کاهش یابد.
حناچی توسعه حمل‌ و نقل عمومی را برنامه مهم شهرداری دانست و گفت: به مناسبت روز جهانی معلولان چهار دستگاه آسانسور در دو ایستگاه نصب شد و تا پایان امسال از ۱۹۶ دستگاه آسانسور خریداری شده، ۴۰ دستگاه آن در ایستگاه‌های قدیمی نصب می‌شود و ما در پی مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان هستیم.
شهردار پایتخت از افتتاح ماهانه ایستگاه‌های متروی جدید تا پایان سال خبر داد و گفت: ۲ رام دستگاه قطار تا پایان امسال به شبکه مترو کشور اضافه خواهد شد. وی همچنین از تلاش برای بومی‌سازی واگن مترو خبر داد و بیان داشت: ۳۰درصد واگن‌های تولید شده سهم داخل است.
شهردار تهران از فعالیت گرمخانه‌های تهران در روزهای زمستان هم برای خانم‌ها و هم آقایان خبر داد. حناچی گزارشی از انتشار بوی بد در سطح شهر تهران ارائه داد و بیان داشت: در تماس‌هایی که مردم با آتش‌نشانی و ۱۳۷ گرفتند، مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱و ۱۳ این بو استشمام شده است و شهرداری هم تمام گزارشات خود را به کمیته مدیریت بحران داده است.
وی اظهار داشت: گازی که برای سلامتی ساکنان شهر مضر باشد در ساعات انتشار بو یافت نشد اما اطلاعات آن به کمیته‌ای که در استانداری مستقر است، ارجاع شده است و تلاش می‌کنیم علت اصلی بو را در سطح شهر تهران کشف کنیم.