kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
قائم‌مقام وزیر صنعت خبر داد

رایزنی برای حذف دلار از مبادلات ایران و روسیه

قائم‌مقام وزیر صنعت گفت: ایران موضوع حذف دلار را با برخی از کشورها از جمله روسیه آغاز کرده است.




به گزارش فارس، حسین مدرس خیابانی در همایش اقتصادی ایران با اوراسیا گفت: به دلیل اهمیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جایگاه ویژه آن در دنیا، ایران بلافاصله بعد از تشکیل اتحادیه اوراسیا در سال 2015 میلادی جلسات و مذاکرات خود را برای انعقاد قرارداد تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی با این اتحادیه آغاز کرد.
وی افزود: اراده ایران و کشورهای عضو این اتحادیه بر اجرای کامل موافقت‌نامه تجارت ترجیحی است تا بتوان ظرف سه سال آینده به توافق‌نامه کامل تجارت آزاد دست یافت. بر اساس تاکیدی که کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا دارند اجازه اختلال در اجرای این توافق‌نامه با فشارهای خارجی را نخواهند داد.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی ادامه داد: سطح مبادلات تجاری ایران با کشورهای اتحادیه اوراسیا را تا 30 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده‌ایم. هم‌اکنون سهم ایران از این مبادلات 900 میلیارد دلاری اتحادیه اوراسیا با دنیا 2.6 میلیارد دلار است.
مدرس خیابانی اضافه کرد: بر این اساس سهم ایران سه دهم درصد از مجموع تجارت این اتحادیه با دنیا است، ضمن اینکه حجم تجارت کشورهای عضو اوراسیا با ایران حدود دو درصد است و این توافق‌نامه تجاری می‌تواند باعث شود مبادلات تجاری در حوزه صادرات و واردات به صورت قابل توجهی ارتقا یابد.
به گفته وی، نقل و انتقالات پول و ایجاد زمینه افتتاح اسناد تجاری برای مبادلات تجاری بین ایران و اوراسیا بسیار مهم به شمار می‌رود و باعث توسعه همکاری‌ها می‌شود.
قائم‌مقام وزیر صنعت، الزام دیگر برای اجرایی شدن کامل توافق‌نامه تجاری ایران و اوراسیا را حذف دلار عنوان کرد و گفت: ایران موضوع حذف دلار را با برخی از کشورها از جمله روسیه آغاز کرده و برای گسترش روابط تجاری با سایر کشورها نیز باید زمینه را برای استفاده از ارزهای ملی طرفین فراهم کند.