kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
رئیس ‌اداره سلامت هوای وزارت بهداشت:

تهران دوازدهمین شهر آلوده دنیا است

رئیس‌اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تهران آلوده‌ترین شهر ایران و دوازدهمین شهر آلوده دنیا است.




عباس شاهسونی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: تهران بعد از ۱۱ شهر آلوده در چین، هند و پاکستان در رده دوازدهمین شهر آلوده دنیا قرار دارد و در ایران نیز بعد از تهران، اصفهان، مشهد و کرج آلوده‌ترین شهرها هستند. همچنین در سال‌های اخیر، ذرات ریز کوچکتر از 2/5 میکرون مهم‌ترین آلاینده هوا شناسایی شده است.
شاهسونی اظهار داشت: برای از بین بردن آلودگی هوا، دستورالعمل‌هایی در دنیا وجود دارد که اگر به آنها عمل شود، میزان آلودگی هوا به حد استاندارد می‌رسد. نمونه‌هایی از شهرهای موفق وجود دارند که با اصلاح و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت و افزایش کارایی خودروها توانسته‌اند این مشکل را حل کنند، یک مثال آن شهر مکزیکوسیتی است که یک دهه پیش جزو آلوده‌ترین شهرهای دنیا بود اما امروز یکی از شهرهای سالم دنیاست.
وی افزود: علت اصلی آلودگی هوا در شهری مانند تهران پدیده اینورژن یا وارونگی دماست زیرا در حالت عادی هوای سبک بالا می‌رود و با گردش هوا آلودگی از بین می‌رود اما در هنگام پدیده وارونگی هوا، هوای سنگین بالا می‌رود. پایداری هوا ایجاد می‌شود و به علت سکون هوا امکان تخلیه هوای آلوده وجود ندارد و به همین علت آلودگی هوا در شهر از حد مجاز بالاتر می‌رود و ناسالم می‌شود.