kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۶۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
سخنگوی وزارت خارجه:

وزیر دفاع فرانسه سخنان نامربوطی زده است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: وزیر دفاع فرانسه سخنان نامربوطی زده که مورد قبول ما نیست.





سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: اتفاقاتی که در هفته گذشته رخ داد، ناخوشایند بود و از آن ناخوشایندتر دخالت بیگانگان در آن بود و ما آن را محکوم کردیم. ایران حق اعتراض را قانونی می‌داند و تا کنون نیز تجمعات مسالمت‌آمیز داشته‌ایم که در کمال آرامش برگزار می‌شود ولی باید گفت حساب اغتشاش از این اعتراضات جدا است.
موسوی افزود: برای کشوری متأسفیم که وزیر خارجه‌اش می‌خواهد از اغتشاشات و سوزاندن اموال عمومی فیلم گرفته شده و ارسال شود. ما توصیه می‌کنیم راهپیمایی‌های مردم را در این چند روز ببینند تا بفهمند مردم واقعی کیستند.
وی در ادامه گفت: موضع وزیر دفاع فرانسه از مواضع همیشگی اروپایی‌ها بوده که در حرف سخنی می‌گویند و عمل دیگری انجام نمی‌دهند. این گفتار درمانی موجه نیست. ضمن اینکه وزیر دفاع فرانسه سخنان نامربوطی زده که مورد قبول ما نیست. این اظهارات را سازنده نمی‌دانیم و مخالف سیاست‌های اعلامی آنها است. بین اظهارات وزرای خارجه و دفاع فرانسه با سخنانی که در جلسات خصوصی می‌زنند تفاوت زیادی وجود دارد.
گفتنی است در روزهای گذشته فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در نشستی در منامه در اظهارنظری گستاخانه مدعی شد که آمریکا باید پاسخ قاطعی به اقدامات ایران در خلیج‌فارس و منطقه غرب آسیا می‌داد.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد:در اتفاقات اخیر در کشور علاوه ‌بر جدا کردن حساب مردم از اغتشاشگران، شاهد حمایت همه‌جانبه از اغتشاشگران بودیم که بر روح یاغی‌گری آنان می‌دمید. این حمایت‌ها هم رسانه‌ای بود و هم امنیتی. رسانه‌های معاند برنامه‌های عادی خود را قطع و به‌صورت ویژه بر ناآرامی‌ها می‌دمیدند. این اقدامات مستندنگاری شده و طی شکایتی به آکفام خواستار پاسخگویی شدیم. کشورهایی که کارهایی را انجام دادند باید مسئولیت کار خود را بپذیرند و ما پیگیری خواهیم کرد.
به گزارش مهر، موسوی درباره رای دادگاهی در آمریکا به پرداخت خسارت به جیسون رضاییان افزود: جیسون رضاییان بر اساس شواهد، اسناد و اعترافات خودش متهم امنیتی بوده و ایران نیز همان مقطع، با توجه به صدور‌ اشد مجازات، برای وی تخفیف و حبس درنظر گرفت. در نهایت بنا به تصویب شورای عالی امنیت ملی وی آزاد شد و لطفی بود که ایران در این زمینه به او کرد. اینکه او برود و شکایت کند، سوءاستفاده است و از عجایب روزگار است. ما به مقامات قضایی آمریکا توصیه می‌کنیم که گول نخورده و مراقب باشند در چه وادی قدم می‌گذارند. اگر این رویه ملاک است، ما نیز می‌توانیم کارهایی اینچنینی انجام داده و احکام مشابهی صادر کنیم.
وی در ادامه گفت: کمیسیون مشترک برجام به احتمال زیاد در ۶ دسامبر(15 آذر) در سطح معاونان وزارت خارجه در وین برگزار می‌شود و آخرین تحولات مورد بررسی قرار می‌گیرد. بحث گام‌های کاهشی ایران و اقدام‌های طرف مقابل، چه آنهایی که انجام داده‌اند چه انجام نداده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.