kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۶۷۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰

مشاهدات عضو فراری ستاد فتنه سبز از شدت عمل پلیس فرانسه با معترضان(خبر ویژه)

مسئول شاخه جوانان در ستاد میر حسین موسوی (انتخابات88) بخشی از مشاهداتش درباره شدت عمل پلیس و نیروهای امنیتی فرانسه با جلیقه‌زردها را بازگو کرد.



حمزه غالبی که در پاریس اقامت دارد، نوشت: من خودم شخصا تو تجمع جلیقه زردهای از سر کنجکاوی شرکت کردم. پلیس یک جاهایی رو اجازه می‌داد تجمع شکل بگیره با دو تا نکته: 1- هرکسی وارد منطقه می‌شد قبلش بازرسی می‌شد که وسیله قابل پرتاب یا قابل احتراق یا ابزار خشونت با خودش نداشته باشه. 2- اگر از محدوده خارج می‌شدی، «به شدت» برخورد می‌کرد.
به شدت که می‌گم منظورم اینه که پلیس وقتی می‌زنه، جوری می‌زنه که دیگه احتمال آسیب جدی هست. شوخی ندارند و خیلی مجهز هستند. گلوله جنگی شلیک نکردند اما گلوله ساچمه پلاستیکی و گاز ‌اشک‌آور مفصل استفاده می‌شه. جوری که 2500 نفر زخمی، 11 نفر کشته و 24 نفر یک چشم خود رو از دست داده‌اند.
هیچ اعتراف تلویزیونی پخش نشد اما من خودم گزارش رادیویی از جلسه دادگاه که بازداشت شدگان گوش دادم که تعریف می‌کردند جوگیر شدیم فلان چیز رو خراب کردیم و از قاضی طلب تخفیف می‌کردند. اما در هر صورت 10 هزار دستگیری موقت رخ داده که به 3200 حکم قضایی از جمله 400 حکم محکومیت زندان ختم شد.
از جمله بازداشت‌هایی که محل نقد فراوان شد، بازداشت‌های پیشگیرانه بود. یعنی کسانی که پلیس و سیستم امنیتی فرانسه فهرست کرده بود، اراذل و اوباشی هستند که می‌خواهند در تجمعات خشونت به خرج بدهند، قبل از تجمع قبل از اینکه جرمی کرده باشند بازداشت موقت می‌کرد.
ماکرون و وزیر کشور بارها در مصاحبه‌های خودشون تاکید می‌کردند حق تظاهرات حق شهروندی است اما ما با خراب کاری برخورد می‌کنیم و به کسی اجازه نمی‌دهیم نظم عمومی به هم بخورد. در گفتار مقامات سعی می‌کردند نشان بدهند که اعتراضات اقتصادی را می‌شنوند ولی ادبیات تند و محکم علیه خراب‌کاری دارند.
نکته دیگر جالب دیگه، محکوم کردن بدون اما و اگر خشونت توسط جامعه مدنی و همه طیف‌های سیاسی بود. با وجود اینکه خیلی‌ها معتقد بودند پلیس، خشونت خارج از حد قانون داشته است جوری که بیش 300 پرونده قضایی علیه پلیس هم تشکیل شد.
البته این را در نظر بگیرید که اگر داعش (معادل مجاهدین و الاهوازیه و... برای ما) فعالیتی بکند قطعا پلیس ضد تروریست با خشونت می‌ترکونتشون. نه فقط تو خود فرانسه که بعضی از فرانسوی‌ها که عضو داعش شده‌اند به دستور اولاند در سوریه و عراق ترور شدند. بعد از عملیات‌های تروریستی نیروی‌های ارتش با لباس نظامی و اسلحه جنگی در گروهای چند نفری و انگشت به ماشه در جاهای حساس شهر از جمله ایستگاه و یا محله‌های پر تردد گشت دارند. از نهاد‌ها دولتی مهم مثل پلیس یا فرمانداری یا وزارت‌خانه هم حفاظت مسلح دارند.