kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۶۰۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱
علمی فانتزی

سیاره‌ای با حضور دایناسورها!




براساس ادعای فانتزی یک فیزیکدان ناسا، دایناسورها احتمالا در سیاره‌ای در کهکشان ما زندگی می‌کنند.
ناسا ادعا می‌کند که سیاره‌ای را در آن سوی کهکشان کشف کرده که دایناسورها در آن زندگی می‌کنند. متخصص فیزیک نجومی ناسا ثابت می‌کند که دایناسورها در آن سوی کهکشان می‌زیستند. دایناسورها گروهی از خزندگان مهره‌دار بودند که حدود ۲۳۳ میلیون سال پیش در دوره پریاس پسین به وجود آمدند و در جریان انقراض بزرگ تریاس- ژوراسیک به صورت جانوران برتر در خشکی درآمدند و سلطه آنها بر خشکی تا پایان دوره کرتاسه ادامه یافت.
* آیا دایناسورها در آن سوی کهکشان ما زندگی می‌کنند؟
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از آي‌اف‌ال‌ساینس، همان‌طور که همه می‌دانیم، وقتی زمین به دور خورشید می‌چرخد، خورشید (به همراه تمام سیارات) به دور مرکز کهکشان می‌چرخد. ما با سرعتی حدود ۸۲۸ هزار کیلومتر بر ساعت، با فاصله‌ ۲۸ هزار سال نوری از مرکز کهکشان در حال حرکت هستیم. ما شما را از محاسبه‌ ذهنی فارغ کرده و توضیح می‌دهیم که حدود ۲۳۰ میلیون سال طول می‌کشد تا یک دور کامل به دور مرکز کهکشان شیری طی کنیم.
این مدت از زمان غیرقابل فهم است و به این معناست که دایناسورها در آن سوی کهکشان زندگی می‌کردند. از زمان پلیسوسورها (خزندگان آبزی) تا زمان انقراض دایناسورها، منظومه‌ شمسی سه چهارم از راه را به دور مرکز کهکشان پیموده است.
انیمیشن ساخته شده توسط متخصص فیزیک نجومی، دکتر جسی کریستینسن، نشان می‌دهد که دوران دایناسورها بسیار طولانی بوده است. پس از توییت این انیمیشن، متخصص فیزیک نجومی، دکتر جسی کریستینسن می‌نویسد: «من همیشه به فیزیک نجومی علاقه‌مند بوده‌ام، ولی فکر نمی‌کنم که به این معنا باشد.» او همچنین می‌گوید این انیمیشن را در ساعات فراغت به طور غیررسمی ساخته است و ناسا بر روی پروژه‌ای مربوط به دایناسورها کار نمی‌کند.
سابقه شناخت دایناسورها به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. بدون اینکه لزوماً به این نام شناخته شوند یا حتی درک درستی از آنها بشود. مطالعه این جانداران به زودی مورد توجه همایش‌های علمی اروپایی و آمریکایی شد، و در سال ۱۸۴۲، دیرین‌شناس انگلیسی، ریچارد اوون واژه دایناسور را اختراع کرد. او مشاهده کرد که در میان بقایای دایناسورهایی که تا آن زمان کشف شده بودند تشابهاتی وجود دارد، به همین دلیل تصمیم گرفت رده‌بندی جدیدی تهیه کند.