kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
عضو کمیسیون قضایی مجلس خبرداد:

خسارت200 هزار میلیاردی کشور با لجبازی در حذف کارت سوخت

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، لجبازی حسن روحانی و زنگنه در حذف کارت سوخت در سال94را علت خسارات و اتفاقات اخیر در کشور اعلام کرد.




به گزارش جهان نيوز، ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با صاحب نیوز با اشاره به حوادث چند روز اخیر در کشور بیان کرد: درخصوص این موضوع باید به علت حوادث بپردازیم؛ علت این موضوع حذف کارت سوخت بود.
وی ادامه داد: در ماده 39 قانون برنامه ششم آمده که دولت مکلف است هر ساله 20 درصد قیمت سوخت را افزایش دهد، امّا در یک شب این کار را انجام داد که شوک به بازار وارد شد.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: دو سال پیش در قانون آمد کارت سوخت حذف نشود، امّا به دلیل لجبازی شخص آقای روحانی و زنگنه کارت سوخت حذف شد و کشور را به اینجا رساندند.
ابوترابی تصریح کرد: در واقع مسبب این مشکلات آقایان روحانی و زنگنه هستند که با لجبازی تمام و سیاسی کاری، کارت سوخت را حذف و 200 هزار میلیارد تومان به کشور ضرر زدند.
وی گفت: به عبارتی هم در ماده 39 برنامه ششم و هم در طرح دو فوریت که تبدیل به قانون شد، حذف نشدن کارت سوخت آمده بود و خلاف هر دو قانون عمل شد.این نماینده مجلس در واکنش به این اقدامات دولت خاطر نشان کرد: ما در قوه قضائیه و نزد آیت‌الله رئیسی از دست این دو نفر به عنوان مسبب موضوعات اخیر به صورت شفاف شکایت کردیم.
گفتنی است طرح سهمیه بندی بنزین و توزیع سوخ با کارت الکترونیکی و عرضه سوخت با نرخ‌های متفاوت در دولت احمدی‌نژاد به صورت موفقیت‌آمیزی انجام شد اما در دولت روحانی این طرح موفق به حاشیه رفت.
اردیبهشت سال 95، بیژن زنگنه تصریح کرد: «دو نرخی بودن قیمت بنزین فساد می‌آورد و وزارت نفت نه تنها به دو نرخی بودن قیمت بنزین بلکه با دو نرخی بودن هیچ فرآورده نفتی موافق نیست».
حالا دولت روحانی چهار سال پس از فرصت سوزی و افزایش سرسام آور مصرف بنزین و قاچاق قابل تأمل بنزین از مرزهای کشور، به طرحی که آن را فسادآور می‌دانست بازگشته است، البته آن هم به بدترین شکل ممکن که خسارت‌های جانی و مالی زیادی را به بار آورد.
دولت شبانه و بدون اقناع افکار عمومی نرخ جدید بنزین را اعلام کرد که در پی این اتفاق، اعتراضاتی در کشور شکل گرفت و محملی برای سوءاستفاده اغتشاشگران فراهم نمود.
در همین رابطه صالحی، رئیس‌انجمن جایگاه داران سوخت کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره میزان خسارات وارده به جایگاه‌های بنزین در کشور در جریان ناآرامی‌های هفته گذشته که به بهانه افزایش قیمت بنزین صورت گرفت، گفت: متاسفانه بیش از 100 واحد عرضه سوخت در کل کشور صدمه دید. برخی از این صدمات به حدی بود که جایگاه را از مدار خارج کرد. برای مثال در استانهای اصفهان و فارس هر کدام 22 جایگاه، در تهران 21 جایگاه، در کردستان 6 جایگاه، در لرستان شش جایگاه و در خوزستان 12 جایگاه دچار آسیب جدی شدند و بسیاری از آنها کاملا از بین رفتند.