kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
ربیعی:

۷۵ درصد از افراد جامعه مشمول طرح حمایتی می‌شوند

سخنگوی دولت گفت: طرح حمایتی شامل کارگران، بازنشستگان، معلمان، نیروهای تأمین اجتماعی، عشایر و افراد وابسته به صندوق‌ها و حقوق‌بگیران ثابت می‌شود. این طرح هم برش اقشاری و هم برش درآمدی دارد و در ترکیبی از اینها و مولفه‌هایی که وزارت رفاه بررسی می‌کند، افراد مشمول را تعیین می‌کند.

علی ربیعی ظهر دیروز دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با موضوع اصلاح قیمت بنزین گفت: این طرح بر اساس تصمیم شورای عالی هماهنگی سه قوه درخصوص تصمیم مهم و ملی اجرای طرح حمایت اجتماعی و معیشتی از اقشار کم برخوردار با منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین اجرا شد.
وی افزود: البته بسیاری از سیاست‌ها با وجود درست بودن، تبعاتی هم دارند. سایر ارکان نظام بر ضرورت اتخاذ این تصمیم در سه جلسه مختلف تأکید کردند و براین تصمیم کلیدی صحه گذاشتند. خوشحال هستیم که این مصوبه با توجه به تایید سران سه قوه مورد موافقت رهبری هم قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب هم به همین دلیل و علم اینکه تصمیم‌گیری برای صلاح ساختاری و تصمیم‌گیری در سران سه قوه تصویب رسیده، شجاعانه از آن دفاع و حمایت کردند و همگان را بر حمایت از آن فراخواندند.
وی درعین حال خاطرنشان کرد: اتفاقاتی تأسف برانگیزی در سه روز گذشته روی داد. اینکه اعتراضات از جنس نگرانی و دلشوره داشتن برای معیشت و اعتراض به یک تصمیم نبود بلکه متأسفانه دیدیم برخی به بهانه اجرای مصوبه، به اغتشاش‌های نامتعارف مانند آتش‌زدن بانک‌ها، حمله به مراکز نظامی‌و انتظامی، حمله به زیرساخت‌ها مانند گاز و حمله به اموال خصوصی مردم اقدام کردند.
ربیعی عنوان کرد: قطعا حساب معترضین که ما چیزی جز خدمت به آنها نداریم و برای آنها آمده‌ایم و حساب آنهایی که نگران معیشت و زندگی خودشان هستند، با کسانی که با سلاحی که وقتی مطالعه شده گلوله‌ این سلاح‌ها از گلوله‌های متعارف مورد استفاده دولتی نیست و سلاح‌هایی که از جاهای مختلف تهیه شده و دست به تیراندازی زدند، جدا هست. رفتارهای آنها با سیاست‌های تروریست‌های قدیمی‌که در کشور داشتیم و همواره سال‌ها با عملیات تروریستی به دنبال شکستن و کوچک شدن ایران نشسته‌اند با این سیاست‌ها و نسخه‌هایی که علیه ما پیچیده‌اند، منطبق عمل می‌کنند.
سخنگوی دولت گفت: طرح حمایتی شامل کارگران، بازنشستگان، معلمان، نیروهای تأمین اجتماعی، عشایر و افراد وابسته به صندوق‌ها و حقوق‌بگیران ثابت می‌شود. این طرح هم برش اقشاری و هم برش درآمدی دارد و در ترکیبی از اینها و مولفه‌هایی که وزارت رفاه بررسی می‌کند، افراد مشمول را تعیین می‌کند.
وی با بیان اینکه 75 درصد از افراد جامعه شامل این طرح می‌شوند، اظهار داشت: نگرانی ما کسانی هستند که اثری از آنها نیست مثلا ما افراد حاشیه‌نشین را هم بررسی کردیم و سراغ کسانی که دفترچه بیمه نداشتند و دفترچه بیمه سلامت به آنها داده‌ایم، رفتیم. فکر هم می‌کنم 75 درصد جامعه قابل قبول است.
هیچ وقت افزایش قیمت بنزین را
تکذیب نکردیم
ربیعی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه « اعتمادسازی در اجرای این طرح موضوع بسیار مهمی‌بود که از سوی دولت به آن توجهی نشد و حتی پیوست رسانه‌ای هم نداشت که رسانه‌ها برای تزریق آرامش به جامعه آمادگی داشته باشند، با توجه به اینکه دولتمردان تا دو روز قبل از اجرای این طرح هم افزایش قیمت بنزین را تکذیب می‌کردند، بر همین اساس مردم به وعده‌های دولت هم در زمینه پرداخت و استمرار بسته‌های حمایتی اعتمادی ندارد، برنامه دولت برای اعتمادسازی بین مردم چیست ؟ «افزود: در پرداخت‌ها ‌تردید ایجاد نکنیم اگر منابع بیشتر به دست بیاوریم حمایت اجتماعی را افزایش می‌دهیم.
 سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بارها گفته‌ام سناریوهای متعددی در دست بررسی است اما به نقل از من گفتند که فردا قرار است این کار انجام شود و من این را تکذیب کردم. یکی از مباحث من را یکی از شبکه‌های خارجی گذاشته بود در حالی که من گفتم؛ «زمان اجرا مشخص نیست. سناریوهای مختلف داریم به محض اینکه تصمیم گرفته شد اعلام خواهیم کرد». ربیعی گفت: تجربه به ما نشان می‌دهد انتشار زودهنگام خبر آغاز سهمیه‌بندی جز هدر رفتن منابع، اختلال در نظم عمومی، فعال شدن قاچاقچیان سوخت و زد و بندها پیامد دیگری نداشته است. از طرف دیگر متأسفانه تجارب تلخ دیگری هم داشتیم.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی‌ ترجیح می‌دادند به جای پمپ بنزین، بنزین را به خانه ببرند و ما آتش‌سوزی منجر به مرگ و خسارت‌های مالی و جانی داشتیم. در اصل اینکه طرح معیشتی داریم، بارها اعلام کردیم که سناریوهای مختلف با قیمت‌های مختلف داریم بارها اعلام کردیم. هر دولتی هر تصمیمی‌بخواهد اعلام کند، اینکه از قبل در پیرامون آن موضوع صحبت کرده باشد، درست است که ما این کار را کردیم.
ربیعی اظهارداشت: همه دستگاه‌ها، موسسات و پژوهشگاه‌های مختلف هم بر این موضوع تأکید داشتند و مطالعات آن منتشر و بحث شده است. اما اینکه بگوییم ساعت «س» روز «ق» می‌خواهیم این کار را بکنیم جز اینکه می‌خواهیم کسانی را‌ تردید بیاندازیم، نتیجه‌ای ندارد.قطعا این تصمیم، تصمیم درستی بوده و نمی‌تواند مورد نقد باشد و در اعلام این‌گونه سیاست‌ها باید مراقب جوانب برخی بی‌احتیاطی‌ها بود.
تأثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم
 بیش از سه و نیم درصد نخواهد بود
محمد علی دهقان، معاون وزیر اقتصاد و دارایی هم اعلام کرد که تأثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم بیش از سه و نیم درصد نخواهد بود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره آثار تورمی‌افزایش قیمت بنزین، گفت: تأثیر تغییر قیمت بنزین فقط بر روی آن بخش از مصرف که مربوط به بنزین است خواهد بود و سهم بنزین در قیمت تمام شده بسیاری از کالاها و خدمات صفر است و محاسبات وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که اثر مستقیم این افزایش قیمت، کمتر از ۲ درصد است.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین علاوه‌بر آثار مستقیم، اثرغیرمستقیم نیز دارد، گفت: جمع این آثار بیش‌ از 3/5 درصد نخواهد بود و نگرانی مردم ناشی از تجارب گذشته است.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد اضافه کرد: چنانچه در سال‌های گذشته نرخ‌های ۱۰ درصد و ۴۰ درصد را تجربه‌کرده‌ایم، تورم در کشور ما غیرقابل انکار است اما نباید آنها را با هم مخلوط کنیم؛ اثر این افزایش قیمت ناچیز است.