kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
پایان جام جهانی مصر با کسب عنوان ششمی

چین معادلات شمشیربازی ایران را به‌هم زد ۳ فرصت پیش رو برای قطعی کردن سهمیه المپیک توکیو

تیم ملی شمشیربازی ایران که جام‌جهانی مصر را بدون مدال اما با افزایش رنکینگ به پایان رساند سه میدان گزینشی دیگر پیش رو دارد تا با حضور در آنها سهمیه خود برای المپیک را قطعی کند.

سرویس ورزشی-

تیم شمشیربازی سابر ایران پس از اینکه از صعود به نیمه نهایی بازماند، برای تعیین جایگاهش به رقابت پرداخت که در پایان ششم شد. ایران در ابتدا فرانسه را با نتیجه ۴۵ بر ۴۴ شکست داد اما سپس با نتیجه ۴۵ بر ۳۸ برابر آلمان شکست خورد. برای تیم ایران مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی به رقابت پرداختند.
پس از پایان جام جهانی ششمیربازی سابر مصر، رنکینگ جدید انفرادی و تیمی سابر مشخص شد که ایران در بخش تیمی توانست با یک پله صعود، دررده پنجم جهان قرار گرفت.تیم ایران از جام جهانی مصر توانست ۳۰ امتیاز بگیرد.
ایران با چین برای کسب سهمیه تیمی رقابت دارد و تیم چین در رده دهم جهان قرار دارد.
رنکینگ تیمی جهان پس از جام جهانی مصر:
۱- کره جنوبی ۴۲۴ امتیاز، ۲- مجارستان ۳۳۲ امتیاز، ۳- ایتالیا ۳۲۸ امتیاز، ۴- آلمان ۲۶۰ امتیاز، ۵- ایران ۲۵۴ امتیاز و... ۱۰- چین ۱۸۸ امتیاز (چین از جام جهانی مصر ۲۸ امتیاز گرفت).
فخری:سهمیه المپیک ایران قطعی نشد
در پایان رقابت‌های جام جهانی مصر، پیمان فخری سرمربی تیم ملی گفت: ما فعلا برای انفرادی برنامه‌ای نداریم و تمام تلاش و هم و غم ما برای بخش تیمی است چراکه رقابت در بخش تیمی فوق‌العاده حساس شده است و سهمیه ما برای المپیک قطعی نشد.
 او ادامه داد: البته ما در جام جهانی مصر ششم شدیم و امتیازی که می‌خواستیم را به دست آوردیم اما از آن طرف تیم چین، آمریکا و فرانسه را شکست داد و هفتم شد و معادلات را بهم زد، اگر چین در این مسابقات نتیجه نمی‌گرفت، کار تمام بود. با این حال هنوز سه مسابقه دیگر برای کسب سهمیه پیش رو داریم.
فخری در مورد رقابت نفس گیر ایران برابر ژاپن که با نتیجه 45 بر 44 پیروز شد، گفت: بازی نفس گیری با ژاپن داشتیم.ژاپنی‌ها فوق‌العاده خوب هستند و تیم کمی نیست اما در نهایت توانستیم این تیم را شکست دهیم. برابر مجارستان هم خوب بازی کردیم و سابریست‌های ایران فوق‌العاده بودند. مجارستان نایب قهرمان جهان است و ما را با نتیجه 45 بر 39 شکست داد در حالی که ایتالیا را با نتیجه 45 بر 37 از پیش رو برداشت و در نهایت هم فینالیست شد و این نشان می‌دهد مجارستان تیم کمی نبود.
سرمربی سابر ایران در پاسخ به این پرسش که از عملکرد تیم در جام جهانی مصر راضی بود یا خیر، تصریح کرد: از عملکرد خودمان راضی هستیم. من قبلا هم گفته بودم اگر جزو شش تیم برتر قرار بگیریم وضعیتمان خوب است که توانستیم ششم شویم. البته در مصر باید امتیازات ما بیشتر می‌شد با این حال به هدفی که می‌خواستیم رسیدیم اما چین بیشتر از چیزی که فکر می‌کردیم امتیازبه دست آورد و وارد هشت تیم برتر شد. همین مسئله معادلات را پیچیده کرد.
9 مرحله رقابت گزینشی المپیک
در بخش اسلحه سابر مردان که ایران هم امید زیادی به کسب سهمیه در آن دارد، ۹ مرحله رقابت گزینشی پیش‌بینی شده بود. از مجموع این مسابقات تاکنون ۶ رویداد برگزار شده و تیم ملی ایران هم در همه آنها شرکت داشته است. جام جهانی مصر آخرین رویدادی بود که شمشیربازان اسلحه سابر ایران به آن اعزام شدند.
بعد از جام جهانی، تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران مجموع امتیازات خود را به ۲۵۴ رساند و با یک پله صعود در جایگاه پنجم جهان ایستاد. با این شرایط کسب سهمیه المپیک توسط ایران قطعی است اگرچه فدراسیون جهانی شمشیربازی فروردین ماه سال آینده و پس از پایان کامل رویدادهای گزینشی المپیک، براساس رنکینگ خود اقدام به معرفی تیم‌های راه‌یافته به المپیک خواهد کرد.
طبق تقویم فدراسیون جهانی شمشیربازی، برای کسب امتیاز المپیک در اسلحه سابر مردان سه رویداد دیگر برگزار می‌شود. برنامه این رویدادها به این شرح است:
* مسابقات جام جهانی لهستان- ورشو (۱۲ تا ۱۴ بهمن ماه ۹۸)
* مسابقات جام جهانی ایتالیا-پادووا (۱۷ تا ۱۹ اسفندماه ۹۸)
* مسابقات جام جهانی مجارستان- بوداپست (۲ تا ۴ فروردین ماه ۹۹)
بعد از اتمام مسابقات جام جهانی مجارستان و بر اساس نتایج به دست آمده در این رقابت‌ها، آخرین تغییرات در رنکینگ جهانی تیم‌های اسلحه سابر جهان اعمال شده و بر اساس آن وضعیت المپیکی تیم‌ها مشخص می‌شود.
چهار تیم اول رنکینگ جهانی اسلحه سابر سهمیه المپیک را به صورت مستقیم دریافت می‌کنند. چهار تیم بعدی هم از میان تیم‌های پنجم تا شانزدهم رنکینگ جهانی انتخاب خواهند شد. بدین ترتیب که تیم‌های اول هر زون از این‌جایگاه‌ها صاحب سهمیه می‌شوند. آمریکا، اروپا، آفریقا و آسیا- اقیانوسیه زون‌های موردنظر هستند.
ایران بر اساس رنکینگ فعلی و در اختیار داشتن جایگاه پنجم جهان، برای المپیک کسب سهمیه خواهد کرد اما برای تثبیت این‌جایگاه و بهبود آن باید در سه رویداد پیش رو حضور داشته باشد.