kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۱۳۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴

نیوزویک: «همراهی‌ترامپ با مردم ایران» یعنی محروم کردن آنها از دارو و مواد غذایی!

مجله آمریکایی نیوزویک می‌نویسد؛ دولت ‌ترامپ برخلاف ادعاهایش مبنی بر مبارزه برای مردم ایران، با تحریم‌های رو به گسترش شیطانی خود علیه دولت تهران، ایرانی‌های آسیب‌پذیر را هدف قرار می‌دهد.



نیوزویک در مقاله‌ای نوشته است نگویید دولت‌ترامپ به فکر مردم عادی است زیرا از طریق تحریم‌ها، مردم را از دارو و مواد غذایی محروم می‌کند. این مقاله با‌ اشاره به ادعای اخیر «برایان هوک» دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنا مبنی بر آنکه واشنگتن «در کنار مردم ایران می‌ایستد»، افزود: گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که تحریم‌های سرکوبگرانه آمریکا چگونه به کاهش مواد غذایی و دارو منجر شده است.
نیوزویک نوشت: در اواخر سپتامبر تنها دو ماه پس از ادعای هوک که تحریم‌ها شامل اقلام انسان‌دوستانه نمی‌شود، دولت ‌ترامپ مردم ایران را بیشتر از گذشته تحت فشار قرار داد. دولت با تحریم بانک مرکزی ایران، عامدانه آخرین موارد استثناء در زمینه تحریمات بشردوستانه را بی‌اثر کرد. حتی پیش از این اقدام، ادعای هوک درخصوص همراهی با غیرنظامیان ایرانی در شبهه است. با وجود موارد استثناء تحریمی، بانک‌های بین‌المللی به میزان کمی‌ تضمین پرداخت داشتند، زیرا بسیاری نگرانند که به‌خاطر نقض تحریم‌ها جریمه شوند. اما اعلام بانک مرکزی به‌عنوان یک نهاد‌ تروریست ظاهراً عامدانه صورت گرفته است تا معاملات اقلام بشردوستانه با ایران نابود شود، مسئله‌ای که با خروج ‌ترامپ از توافق هسته‌ای ایران محدود شده بود. وجود بانک مرکزی برای تجارت اقلام انسان‌دوستانه مانند دارو و مواد غذایی ضروری است زیرا این بانک به ازای انتقال این اقلام، ذخایر محدود مالی به‌عنوان بازپرداخت در اختیار فروشندگان قرار می‌دهد.
نیوزویک افزود: از زمان تحریم‌های سازمان ملل علیه عراق در دهه 1990 که این کشور را تقریباً در محاصره قرار داد و مردم آن را نابود کرد، از اعمال این‌گونه تحریم‌ها خودداری شده است. یک گزارش سازمان ملل حاکی است حدود 576 هزار کودک عراقی احتمالاً به دلیل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در پایان جنگ خلیج ‌فارس کشته شده‌اند.
نیوزویک با ‌اشاره به برنامه موسوم به «نفت در برابر غذا» یادآوری کرد: این ابتکار نیز نتوانست بحران انسانی موجود را رفع کند زیرا دولت وقت عراق از آن سوءاستفاده کرد تا صدام و اقمارش تقویت شوند تا اینکه آمریکا در سال 2003 به عراق حمله کرد. به‌منظور جلوگیری از اوضاع مشابه در آینده، کنگره آمریکا در هرگونه سازوکار تحریم، اقلام بشردوستانه را مستثنی کرده است و قانون موسوم به «اصلاح تحریم‌های تجاری و افزایش صادرات» نیز همین الزامات را دارد.
این نشریه افزود: دولت ‌ترامپ در حال اعمال تحریم‌هایی علیه ایران است که شبیه تحریم‌های دهه 90 عراق بود. دولت با تحریم نهادهای اقتصادی نظیر بانک مرکزی ایران، از شکاف موجود در قانون سال 2000 سوءاستفاده می‌کند تا اقلام انسان‌دوستانه را «عامدانه» هدف قرار دهد. تا پیش‌ازاین مردم ایران یک مجرای کوچک برای دریافت اقلام ضروری در اختیار داشتند اما اکنون این مسیر نیز بسته شده است.