معاون شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حملونقل کشور:
۲۰ هزار تن ریل ایرانی تا پایان سال تحویل داده میشود
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از تحویل گرفتن حدود ۲۰ هزار تن ریل ملی برای احداث خطوط ریلی در دست اجرا خبر داد.
عباس خطیبی در گفتوگو با ایسنا، درباره تولید ریل در کشور اظهار کرد: از اواخر سال گذشته این موضوع را پیگیری کردیم تا ریل مورد نیاز کشور در داخل ساخته شود. در این راستا شرکت ذوب آهن در مناقصه ما حضور یافت و نهایتا قرارداد ۱۵ هزار تن ریل ملی UIC۶۰ با استاندارد ۶۰E۱ را منعقد کردیم و امسال ساخت آن آغاز شده است.
وی با بیان اینکه شرکت ذوب آهن از سالهای قبل بسترهای تولید ریل ملی را فراهم کرده بود، افزود: این شرکت از ابتدای امسال شروع به کار کرد و شرکت ساخت نیز نظارتهای خود را از طریق مشاور مترا و بازرس بینالمللی که در داخل ایران تاییدیه دارد در حین فرآیند تولید اعمال کردیم. نهایتا تا امروز دو پارت از ریل ملی شامل ۱۳۰۰ تن را تحویل گرفتیم که برای خط ریلی آستانه- میانه مورد استفاده قرار گرفت.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به اینکه مجددا مناقصه برای خط ریلی میانه- اردبیل برگزار کردهایم تا بخشی از ریل آن را از این محل تامین کنیم، ادامه داد: اگر مشکلی در این زمینه به وجود نیاید و ضمن انعقاد قرارداد جدید بتوانیم هزینه مورد نیاز شرکت ذوبآهن را برای تولید ریل ملی را پرداخت کنیم، امسال تا حدود ۲۰ هزار تن میتوانیم ریل از این شرکت تحویل بگیریم. البته سالانه به ۵۰ هزار تن ریل نیاز داریم که این میزان برای راهاندازی حدود ۴۲۰ کیلومتر راهآهن مورد استفاده قرار میگیرد و در صورت حل برخی مشکلات، از تامین آن از طریق تولید داخلی استقبال میکنیم و این توان تولید در شرکت ذوبآهن وجود دارد.
خطیبی اعلام کرد: قیمت تمام شده ریل ملی نسبت به نرخهایی که از منابع خارجی تامین میکردیم، قدری تفاوت دارد و ارزانتر است، اما آنچه بیش از این اهمیت دارد این است که بدون نیاز به تخصیص و انتقال ارز در شرایط تحریم کنونی ریل مورد نیازمان تامین میشود. البته هم اکنون در ابتدای راه تولید و ساخت ریل ملی هستیم و امیدواریم روزی به جایی برسیم که در این زمینه خودکفا شویم.