kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۶۴
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸
یک هفته پس از نامه 4 هزار پزشک به رئیس جمهور

تبلیغ قلیان در خبرآنلاین!


سرویس اجتماعی-
یک هفته پس از انتشار نامه بیش از چهار هزار پزشک متخصص کشور به رئیس جمهور به منظور مهار قانونی سونامی سرطان ناشی از افزایش مصرف قلیان در کشور، سایت خبرآنلاین در اقدامی عجیب یک رپرتاژ کامل برای قلیان و قلیان باز‌ها منتشر کرد! در خبر سایت مذکور در بیش از دو صفحه اطلاعات دقیق و کاربردی در خصوص بهترین پاتوق‌های قلیان‌کشی، کیفیت سرو قلیان و انواع و اقسام تجهیزات و ادوات قلیان کشی، تنها در چند مورد به زیان آور بودن این رویه غلط اشاره شده است.
در تیتر این رپرتاژ تبلیغاتی آمده است: «قلیان از قهوه‌خانه‌‌ها جمع می‌شود،‌ اما پیک موتوری می‌آورد، همراه می‌شود، مردم خودکفا می‌شوند! " این خبردهی توام با پیش داوری در خصوص رفتار مردم با بداخلاقی تفریحی ناگواری که در مدت کوتاه همه گیری، آمار ابتلا به سرطان را ارتقاء جدی داده به حدی عجیب است که مخاطب گمان می‌کند قلیان کشی نوعی نیاز فطری و از مجموعه نیازهای اولیه حیات انسانی است! حال آن که در کشورهای پیشرفته، دولت‌‌ها قوانین سختگیرانه‌ای درخصوص استعمال انواع دخانیات و حتی سیگار در کلیه اماکن عمومی وضع کرده اند. علاوه بر آن با اخذ مالیات‌های سنگین، میزان مصرف را نیز به کنترل خود در می‌آورند.
در گزارش خبرآنلاین برخی موارد آموزشی منفی ضد اجتماعی نیز به چشم می‌خورد که متاسفانه نویسنده به نوعی با تهییج ماجرا در جهت ترویج آن‌ها نیز قدم برداشته است: «انواع انگوری تنباکو با مایعات سکرآور درون تنگی و مرغوبترین زغال بلوط زاگرس، از گرانترین قلیانهاست که تا 100 هزار تومان در هر پرس هم عرضه می‌شود. البته به همراه آن، انواع نوشیدنی گرم و سرد، میوه‌های فصل و آجیل درجه یک هم به عنوان دسر داده می‌شود. در این مراکز است که برخی از آخرین یافته‌های قلیان بازها، با همدیگر مبادله می‌شود. آخرین مدل تنباکوهایی که از آن سوی آب‌ها می‌آید، اول سر و کله اش اینجا پیدا می‌شود و مشتریان تنوع طلب این دودخانه ها، برای اندکی سرگیجه بیشتر و سرخوشی عمیق تر، به راحتی دست به جیب می‌کنند.
در شبهای ماه رمضان، این قهوه خانه ها، مشتریان همیشگی خود را بیشتر می‌بینند. اقشار مرفه تر جامعه که کم می‌خورند، کم می‌کشند، ولی خوب انعام می‌دهند. البته در مناطق تفرجگاهی شمال تهران و کوهپایه‌هایی مانند درکه، دربند و دره فرحزاد هنوز هم می‌توان سراغی از قلیانهای ارزان گرفت که بین 30 تا 50 هزارتومان قیمت می‌خورند و چندان مرغوبیتی ندارد.»
در ذیل همین گزارش، برخی مخاطبین نیز نسبت به رویه تبلیغاتی خبرآنلاین برای پدیده شوم قلیان کشی تذکراتی درج نموده اند. مخاطبی بی نام با ثبت نظر نوشته است: «فقط روتیتر‌ها منفی بودند. کل مطلب در جهت افزایش اطلاعات عمومی خواننده برای خرید بهتر نوشته شده. نویسنده مطلب هم به نظر میاد نه تنها در زمینه قلیان،بلکه دیگر موارد غیر قابل ذکر دستی بر آتش دارند.»
اما به نظر می‌رسد بخش مهم هدف گذاری این گزارش در جهت  تهییج مخاطب بر ضد «قانون‌گذاری» احتمالی دولت و وزارت بهداشت برای ممنوعیت استعمال و ارائه قلیان به مردم باشد. حال مشخص نیست که قلیان هم در کشور ما «مافیایی پشت‌پرده» دارد یا صرفا نویسنده گزارش دغدغه‌های شخصی خود و مدیران رسانه اش را این گونه در منظر دید مخاطبین قرار داده است!
شایان ذکر است در هفته گذشته بیش از ۴ هزار پزشک متخصص کشور برای مهار سونامی ‏سرطان ناشی از مصرف قلیان از رئیس جمهور در خواست کردند تا بر اساس قوانین موجود ‏جلوی گسترش روز افزون این پدیده خانمان سوز گرفته شود.در نامه متخصصین کشورمان به رئیس جمهور آمده است: «بر اساس ‏گزارش سازمان جهانی ‏بهداشت، سالانه پنج میلیون نفر به دلیل مصرف قلیان می‌‌میرند و آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نیز ‏گویای آن است که ‏‏15 درصد جوانان 13 تا 15 سال در کشور مصرف ‏کننده قلیان هستند و سالانه در مجموع 35 هزار ‏تن تنباکو در کشور دود می‌شود. هر چند این تحفه ‏استعماری در طول تاریخ ‏در زندگی اجتماعی ایرانیان ریشه دوانیده ‏است و لیکن امروزه توسعه این ناهنجاری با توجه به مضرات فوق العاده‌ای که برای ‏سلامت ‏آحاد جامعه ایجاد نموده است ‏به عنوان یک معضل اجتماعی شناخته می‌شود و می‌توان گفت قلیان دروازه ورود ‏نوجوانان به مصرف سایر مواد دخانی ‏است و ‏شیوع مصرف قلیان در بین حدود 37 درصد از نوجوانان و جوانان کشور، خطری ‏جدی برای سلامت این نسل ‏است.‏
هر چند مصرف سیگار ساده تر و شیوع آن بیشتر از قلیان است اما میزان منوکسید کربن وارد شده به بدن انسان در اثر ‏استعمال ‏قلیان شش برابر سیگار و میزان ‏عامل سرطانی قلیان46 برابر بیشتر از سیگار است. میزان دیگر عوامل سرطانی ‏مانند "آرسنیک” در قلیان چهار برابر سیگار و "سرب” در قلیان 202 برابر ‏سیگار است و تجارت انواع تنباکو‌ها با ‏رنگ و بوی مختلف از ‏اسانس‌های گوناگون از یک طرف و فروش و نمایش انواع قلیان‌های داخلی و خارجی از کیفی ‏تا ‏جیبی از طرف دیگر سبب شده است که آثار زیانبار این عامل دخانی دوصد چندان گردد.
بیماریهای عفونی واگیردار ‏‏(در اثر استفاده مشترک از شیلنگ ‏قلیان) ‏و افزودن الکل یا داروهای روانگردان به تنبا کوی قلیان، افزایش شدید نیکوتین ‏پلاسما و ضربان قلب و خطر ابتلا به سرطان ‏دهان، مثانه و ابتلا به آسم، حساسیت ‏آلرژیک و سل ریوی از دیگر ره ‏آوردهای این تحفه استعماری است.‏»این وقایع رسالت حرفه‌ای این بنگاه مطبوعاتی را به چالش کشیده است. خصوصا بنگاهی که به درست یا غلط به افرادی خاص منصوب شده است. البته پیش از این شیوه مذموم انتشار رپرتاژ آگهی به نفع شرکت‌‌ها و برندهای تجاری خاص رواج یافته بود اما ظاهرا برخی گوی سبقت را از دیگران ربوده و به انتشار رپرتاژ برای قلیان روی آورده اند!