kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۹۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹

وعده وزارت صنعت برای راه‌اندازی سامانه پوشاک حجاب با کالاهای ایرانی

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن وعده راه‌اندازی سامانه عفاف و حجاب گفت: در این سامانه کالاهای ایرانی که 100 درصد تولید داخلی هستند، با برند ملی عرضه شوند.



حسین مدرس‌خیابانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: برای توانمندسازی شبکه توزیع کشور و با هدف کاهش هزینه مبادله کالا و قیمت مصرف‌کنندگان، چهار اپلیکشن مجزا طراحی شده تا در نهایت بتواند با نقش‌آفرینی اتحادیه‌های صنفی، زمینه‌ای را برای افزایش رقابت میان عرضه‌کنندگان کالا فراهم آورد.
وی افزود: بر این اساس با همکاری دو اتحادیه لوازم خانگی و مواد غذایی، سامانه‌ای طراحی شده تا در ادامه با تبدیل شدن به یک اپلیکیشن جست‌وجوگر، زمینه‌ای را فراهم سازد تا کمترین قیمت کالاهای زیرمجموعه مواد غذایی و لوازم خانگی و نیز مراکز فروش و عرضه آنها که این قیمت‌های پایین را ارایه می‌دهند، در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.
قائم‌مقام وزیر صنعت یکی از سامانه‌های دیگر برای توزیع کم‌هزینه‌تر کالاها به دست مصرف‌کنندگان را سامانه درج نرخ خدمات دانست و گفت: در این سامانه قیمت 100 قلم خدمت مورد نیاز مردم در کنار نرخ 100 قلم کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز عرضه خواهد شد.
مدرس خیابانی اضافه کرد: سامانه اعلام قیمت 100 قلم کالای اساسی، حساس و ضروری مورد نیاز مردم هم اکنون در تمامی گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید و IOS فعال بوده و بر روی آن، گزینه آیکون شکایات نیز فعال شده است و مردم می‌توانند به صورت آنلاین شکایات خود را به ثبت برسانند.
به گفته وی، در راستای سیاست عفاف و حجاب و با همکاری اتحادیه پوشاک، سامانه‌ای طراحی شده تا محصولات مذکور را که با کمترین قیمت به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شوند، معرفی نموده و محل‌های عرضه این کالاها با نرخ درج شده در سامانه را ارایه نماید.
قائم‌مقام وزیر صنعت بیان کرد: اتحادیه‌های صنفی از این طرح بسیار استقبال کرده و در اجرای آن پیشگام هستند؛ ضمن اینکه این سامانه قرار است با برند اتحادیه پوشاک معرفی شود و در آن، کالاهای ایرانی که 100 درصد تولید داخلی هستند، با برند ملی عرضه شوند.
مدرس خیابانی ادامه داد: دسترسی به کالاهای ارزان و مورد نظر مصرف‌کنندگان، حذف کالاهای قاچاق در حوزه پوشاک، توسعه برند ایرانی و حذف واحدهای غیرمجاز و فاقد پروانه کسب از جمله مزایای راه‌اندازی این سامانه بزرگ ملی است. رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان در تمامی بخش‌های این سامانه‌ها تدارک دیده شده و محلی فراهم آمده است که مصرف‌کنندگان به عنوان بزرگترین گروه ناظر بر بازار، تخلفات را به صورت آنلاین گزارش دهند.
وی در مورد ساز و کارهای برگشت کالاهای خریداری شده در قالب این سامانه‌ها نیز گفت: مهلتی در هر یک از این سامانه‌ها به لحاظ نوع کالا تعیین خواهد شد تا بر اساس آن، چنانچه مشتری قصد مرجوعی یا تعویض کالا را داشت، بتواند به عنوان یکی از حقوق خود، مطابق با قانون نظام صنفی آن را پیگیری نماید.
 قائم‌مقام وزیر صنعت، یکی از معضلات امروز جامعه شهرنشینی را کمبود وقت دانست و خاطرنشان کرد: دسترسی سریع و رایگان کالاهای اساسی، حساس و ضروری مورد نیاز مردم در کمترین زمان یکی از نیازهای امروز مصرف‌کنندگان است و بر این اساس، سامانه‌ای طراحی شده تا زمینه دسترسی رایگان مردم به کالاهای مورد نیاز خود درب منزل را فراهم آورد.
به گفته مدرس خیابانی، این سامانه‌ها در فاز اول در شهر تهران راه‌اندازی خواهند شد و قابلیت ارایه خدمات خواهند داشت و با برطرف کردن مشکلات پیش روی آن، در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد؛ اما هدف اصلی و غایی این است که مصرف‌کنندگان از کالاها با قیمت رقابتی بهره مند شوند و از سوی دیگر، اصلاح نظام توزیع که یکی از پروژه‌های مهم برای بخش بازرگانی کشور است، در این بخش تکمیل شود.