kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
یک فعال صنعت نساجی:

پوشاک ایرانی به اسم برند خارجی عرضه می‌شود

عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی با‌اشاره به کیفیت بالای برخی تولیدات داخلی از عرضه پوشاک ایرانی همچون پارچه‌های جین به اسم برند خارجی خبرداد.

علیرضا حائری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره وضعیت تولید چادر مشکی، توضیح داد: چادر مشکی یک پارچه خیلی حساس است و بافت آن، از پیچیدگی‌های خاص فنی برخوردار بوده و با هر نخی نمی‌توان آن را بافت. یعنی نخ فیلامنت ظریف نیاز دارد و بافت آن نیز خیلی مخصوص است.
وی ادامه داد: از همه مهم‌تر، رنگرزی و تکمیل آن است؛ چراکه چادر مشکلی باید از یک رنگرزی مناسب برخوردار باشد که در مقابل نور و سایش، مقاومت داشته باشد؛ ضمن اینکه این نوع پارچه باید اتوخور خوبی باشد و چروک نشود.
عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی گفت: از سوی دیگر، به دلیل اینکه چادر مشکی به لحاظ قد خود ممکن است به زمین کشیده شود؛ نباید گرد و غبار را به خود جذب کند. پس خصوصیاتی باید در رنگرزی و تکمیل این پارچه رعایت شود و اینگونه است که پارچه چادر مشکی، خط تولید مخصوص خود را می‌خواهد.
حائری افزود: در گذشته چند کارخانه داخلی که بافندگی هم بوده و موفق در بافت بودند، تلاش کردند که با همان ماشین‌ها، چادر مشکی تولید کنند و مقداری از تولیدات آنها هم به بازار عرضه شد؛ ولی چون خط تولید مخصوص چادر مشکی را نداشتند، در بازار موفق نبودند؛ اما اکنون یک شرکت تولیدکننده داخلی در شهرکرد، تکنولوژی مخصوص تولید چادر مشکی را وارد کشور کرده و توانسته کیفیت و انتظار مشتری را برآورده سازد.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی یک خط تولید پارچه چادر مشکی، ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، تصریح کرد: با ظرفیت سالانه ده میلیون متر، بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون یورو نیاز ارزی برآورد شده است؛ شاید به همین دلیل است که توسعه این بخش از صنعت نساجی با کندی پیش رفته است.
این کارشناس صنعت نساجی افزود: هم اکنون خط تولیدی که در شهرکرد مشغول به تولید است، از کشور کره جنوبی وارد شده، اما می‌توان از کشورهایی همچون آلمان، سوئیس و ایتالیا نیز خطوط ریسندگی و بافندگی مدرن وارد کرد.
حائری با بیان اینکه ایران هم اکنون تولیدکننده پارچه شلوار و لباس‌های جین است، گفت: صنعت نساجی ایران، توانسته حجم بالایی از پارچه جین را با کیفیت بسیار بالا تولید کند؛ به نحوی که پوشاک جین تولید داخل به اسم برندهای خارجی عرضه می‌شود.