kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۷۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲

دلایل رشد 46 درصد بازدهی بورس در سال جاری اعلام شد

یک کارشناس بورسی دلایل رشد 46 درصدی بازدهی بورس تهران در سال جاری را عنوان کرد و گفت: مردم برای حضور در بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند.

علی مهدوی پارسا در گفت‌وگو با فارس، در مورد بازدهی 46 درصدی بورس اوراق بهادار تهران در سال جاری و اینکه آیا این بازدهی به معنای رونق اقتصاد کشور است، گفت: بازدهی بازار بورس طی چند ماه گذشته به دو دلیل تغییرات نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت کالا و خدمات در کشور و نیز افزایش ارزش ریالی فروش شرکت‌ها و صادرات شرکت‌ها بوده است.
وی افزود: تغییر نرخ ارز و افزایش حدود سه برابری نرخ ارز ظرف مدت کوتاهی باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات در کشور شد، در نتیجه بر روی مبلغ فروش ریالی شرکت‌ها اثر گذاشت و هم با افزایش صادرات این شرکت‌های بورسی میزان و تعداد فروش شرکت‌ها به ویژه میزان فروش ریالی شرکت‌ها افزایش یافت.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی این را هم گفت: در حال حاضر گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی برای سال 97 و نیز گزارش سه ماه امسال به تدریج منتشر می‌شود که حاکی از رونق تولید و فروش شرکت‌های بورسی تا تیر ماه سال 98 نسبت به عملکرد مشابه سال قبل، دارد که در رونق بورس و بازدهی آن بی‌تأثیر نبوده است. مهدوی پارسا در مورد توصیه به علاقه مندانی که می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند، گفت: بازار سرمایه حرکت اصلی خود در سال 97 و چند ماه گذشته از سال 98 را انجام داد و شاخص کل بازار بورس از حدود 90 هزار واحد به 260 هزار واحد رسیده و واکنش بازار سرمایه نسبت به تغییرات اقتصادی بروز داده است. این فعال بورسی در مورد اینکه به نظر شما بازار بورس تا آخر سال چقدر بازدهی خواهد داشت، گفت: اگر رکود در بازار جهانی روی ندهد و قیمت دلار کاهش پیدا نکند، تا آخر سال بازدهی 20 تا 30 درصدی در بازار سرمایه حاصل می‌شود، این در حالی است که بازارهای موازی مانند بازار ارز، مسکن و طلا دچار رکود شده و مردم به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کنند.
وی در مورد اینکه به سرمایه‌گذاران جدید چه توصیه‌ای می‌کنید، گفت: برای انجام سرمایه‌گذاری و حضور در بازار با مشاوره نهادهای مالی رسمی و سرمایه‌گذاران مشورت کنید و از کانال‌های غیررسمی و مشاوره سفته‌بازان پرهیز شود تا سرمایه‌گذار دچار زیان نشود. مهدوی پارسا تأکید کرد: تازه واردان برای حضور در بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند و نگاه میان‌مدت و بلندمدت حداقل شش ماه برای سرمایه‌گذاری در بورس داشته باشند.