سازمان حمایت خبر داد
ثبت 21 هزار شکایت گرانفروشی در تیرماه
مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: طی تیرماه در مجموع 20 هزار و 955 فقره شکایت مردمی راجع به تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق تلفن 124 دریافت شده است.
به گزارش وزارت صمت، صارمیان با بیان اینکه سعی شده است، سطح کمی و کیفی سامانه 124 به عنوان تنها سامانه اقتصادی ارتباطی با مردم ارتقا یابد، افزود: به گونهای که امکان ارتباط برای همگان در تمامی مناطق شهرستانها فراهم شود.
وی درباره تشریح عملکرد تلفن 124 ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها در تیرماه سال جاری گفت: طی تیرماه، در مجموع 20 هزار و 955 فقره شکایت مردمی راجع به تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق تلفن 124 ستاد خبری استانها دریافت شده است که از این تعداد 68 درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته است و 32 درصد باقی مانده تحت بررسی کارشناسی از سوی مراجع ذیربط قرار دارد. مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت
مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: از مجموع شکایات دریافتی، بیشترین گزارش در بخش کالایی از نان و میوه و سبزیجات و در بخش خدمات از رستورانهای غذاخوری و تعمیرگاههای خودروهای سبک بوده و گرانفروشی و تقلب در صدر عناوین تخلف گزارشهای دریافتی قرار گرفته است. صارمیان ادامه داد: از مجموع شکایات دریافتی، 519 فقره با برآورد ارزش بیش از 11 میلیارد ریال در کارگروههای رسیدگی استانی منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و به تبع از تشکیل و ارجاع پرونده اجتناب شده است.
وی بااشاره به افزایش تعداد گشتهای مشترک انجام شده طی این بازه زمانی تصریح کرد: تعداد هفت هزار و 808 گشت مشترک بین بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها با سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاهها از جمله وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف و اتحادیهها انجام گرفته است که از این تعداد سه هزار و 656 پرونده با ارزش ریالی 392 میلیارد ریال در زمینههای مختلف تنظیم شده که پس از بررسی با متخلفان برخورد خواهد شد.
مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد: در راستای نظمدهی و انسجام بیشتر به فرایند تنظیم بازار، اصلاح نظام توزیع و نظارت بر واحدهای توزیعی، تولیدی و خدماتی، بازرسیهای مستمر توسط اکیپهای بازرسی و نظارت در ادارات صنعت، معدن و تجارت استانها صورت میگیرد. صارمیان با داشاره به مواد 5 و 65 قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و قانون نظام صنفی و ماده 6 قانون تعزیرات حکومتی، درج قیمت و نصب اتیکت و برچسب و صدور فاکتور در مورد همه کالاها و خدمات را مورد تاکید قرارداد و از هموطنان عزیز خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اجحاف در حق مصرفکننده از طریق سامانه 124 و یا مراجعه به پورتال سازمان و همچنین در استانها نیز با ارائه شکایات خود به ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان، مسئولان ذیربط را در جریان قرار داده تا رسیدگی لازم صورت پذیرد.