kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۲۷۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹
رئیس‌اتحادیه صحافان مطرح کرد

فروش کاغذهای دولتی به قیمت بازار آزاد

رئیس‌اتحادیه صحافان و لیتوگرافان گفت: به نظر می‌رسد کارخانه‌های واردکننده کاغذ با ارز دولتی، عرضه این کاغذها را با قیمت بازار آزاد انجام می‌دهند.





جلیل غفاری رهبر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: متاسفانه علیرغم تشکیل کارگروهی در وزارت ارشاد ارز دولتی برای تولید دفتر مشق به صنف صحافان تعلق نگرفت و کارگروه مذکور در جهت تامین کاغذ مطبوعات و ناشرین تلاش کرد.
وی افزود: علیرغم اینکه چند تاجر برای تامین نیاز کاغذ این بخش معرفی شده بود اما با تغییر قوانین و حذف ارز دولتی از واردات کاغذ بخش دانش‌آموزی، عملا توافقی برای واردات کاغذ به نرخ ارز دولتی انجام شده بود متوقف شد، بنابراین تولید‌کنندگان دفتر مشق چاره‌ای جز تامین کاغذ از بازار آزاد را نداشتند.
رئیس‌اتحادیه صحافان و لیتوگرافان با بیان اینکه در حال حاضر هر دفتر مشق 40 برگ با توجه به خرید هر بند کاغذ به قیمت 500 هزار تومان به قیمت 2500 تومان تهیه می‌شود گفت: با محاسبه سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی یک دفتر مشق  با  حداقل قیمت 4000 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
غفاری رهبر اضافه کرد: در حال حاضر حدود هشت کارخانه  فعال ماشینی تولید دفتر مشق در کشور وجود دارد که سال گذشته این کارخانه‌ها ارز دولتی برای واردات گرفتند البته بعد از تغییر قانون و اختصاص ارز نیمایی به جای دولتی برای واردات کاغذ، این کارخانه‌ها امسال مجبور به پرداختند مابه‌التفاوت بخشی از کاغذهای وارداتی خود به ارز دولتی شدند.
وی افزود: در مجموع این مطلب که برخی از کارخانه‌های زیر نظر وزارت صمت موفق به دریافت ارز دولتی شده‌اند درست است و همان‌طور که توضیح دادم این کارخانه‌ها تا زمانی که سال گذشته می‌توانستند ارز دولتی برای واردات کاغذ دریافت کنند به آنها ارز دولتی تعلق گرفت و آن بخشی را هم که باید به صورت نیمایی وارد می‌کردند ما‌به‌التفاوت پرداخت کردند.
رئیس‌اتحادیه صحافان و لیتوگرافان در پاسخ به این سؤال که اکنون تولیدات این کارخانه‌ها به چه قیمتی وارد بازار شده است، گفت: متاسفانه علی‌رغم تماس با انجمن آنها جهت کسب اطلاع از قیمت دفاتر مشق تولیدی توسط این کارخانه‌ها پاسخی دریافت نکرده‌ام و به ما اعلام کردند که قیمت‌ها در حال بررسی است!
غفاری رهبر بیان کرد: براساس مطالبی که در بازار مطرح است، به نظر می‌رسد این کارخانه‌ها هم عرضه را با قیمت بازار آزاد انجام می‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه اکنون هیچ مشکلی برای تامین وجود ندارد و دفاتر مشق مورد نیاز دانش‌آموزان به وفور در بازار موجود است، گفت: مشکل افزایش قیمت است البته همانطور که گفتم صنف صحافان برای تولید کاغذ را به قیمت بندی 500 هزار تومان تهیه کرده‌اند و قیمت تمام شده دفتر هم برای آنها بالا بوده است.
به گفته رئیس‌اتحادیه صحافان و لیتوگرافان، کارخانه‌های دریافت‌کننده ارز دولتی و ارز نیمایی برای واردات کاغذ تحریر در استان‌های اصفهان، مشهد، گرمسار، تبریز و چند کارخانه هم در تهران و اطراف تهران واقع است که قطعا اسامی کارخانه‌های دریافت‌کننده ارز دولتی و نیمایی برای واردات کاغذ را  وزارت صمت
در اختیار دارد.
غفاری رهبر ادامه داد: برای توزیع دفاتر این بخش باید نظارت‌های لازم از سوی وزارت صنعت انجام شود تا این دفاتر با قیمت ارز دولتی و نیمایی  به مصرف‌کننده برسد. البته باید نحوه توزیع به صورتی باشد که صحافان تولید‌کننده دفتر مشق که کاغذ تحریر را به قیمت آزاد خریداری کرده‌اند متضرر نشوند.
وی افزود: لذا به نظر می‌رسد توزیع بخش کاغذهای وارد شده با ارز دولتی باید در مدارس یا استان‌های محروم انجام شود تا هم تولید‌کنندگان دفتر با ارز بازار آزاد متضرر نشوند و هم نقاط محروم کشور با قیمت مناسب‌تری موفق به تهیه دفتر مشق دانش‌آموزی شوند.