kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
یک کارشناس نفت:

صادرات بنزین راه مناسبی برای ارزآوری است

یک کارشناس مسائل نفتی گفت: فروش ارزی بنزین می‌تواند کمک بزرگی برای ارزآوری کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در دوران قبلی تحریم ها، بنزین نیز در فهرست کالاهای استراتژیکی بود که کشور برای تامین آن با چالش جدی رو به رو شده بود؛ به نحوی که به گفته مسئولان وقت، برای واردات بنزین گاهی اوقات پنج تا شش مرتبه جابجایی انجام می‌شد؛ با توجه به درجه احتراق بنزین و تحریم سیستم بیمه بین‌المللی، چنین اقدامی با ریسک خیلی بالایی همراه بوده است.
این در حالی است که ایران تا سال گذشته با میانگین مصرف ٨٠ میلیون لیتر در روز، در زمره واردکنندگان بنزین قرار داشت؛ اما با تکمیل فاز ٣ پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس توانست در مسیر خودکفایی گام بردارد که در نتیجه، ادامه این مسیر امسال توانست بنزین که جزو فرآورده‌های اصلی به شمار می‌رود را روانه رینگ بین‌المللی بورس انرژی کرده تا حتی به کشورهای منطقه صادر شود؛ البته این فرآورده پیش از عرضه در بورس، توسط دولت صادر شده است.
احمد ناصری، کارشناس مسائل نفتی با بیان اینکه ظرفیت تولید بنزین کشور به لطف بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس افزایش یافته است، گفت: کشوری که تا سه سال پیش واردکننده بنزین بود، امروز با مازاد تولید بنزین مواجه است که عرضه نخست این حامل انرژی در بورس نویددهنده افزایش حجم صادرات بنزین است.
وی درباره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صادرات بنزین افزود: با توجه به اینکه قیمت بنزین یک نرخ منطقه‌ای است، هر لیتر بنزین با توجه به قیمت‌های روز منطقه به فروش می‌رود که این مهم درآمدهای خوبی را برای کشور رقم می‌زند؛ چراکه دولت می‌تواند بخشی از تولید بنزین خود را به جای قیمت هزار تومان، برای هر لیتر حداقل 5000 تومان به فروش برساند.
این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: گرچه هنوز رقم مشخص و دقیقی از میانگین هزینه تولید بنزین ارائه نشده است؛ اما فروش ارزی بنزین می‌تواند کمک بزرگی برای ارزآوری کشور باشد؛ به شرطی که دولت بتواند مصرف بنزین در داخل کشور را کاهش دهد و سهم صادرات بیشتر شود.
ناصری با‌اشاره به بکارگیری مجدد کارت سوخت بیان کرد: چنانچه دولت یازدهم کارت سوخت را حذف نمی‌کرد، میزان مصرف بنزین به بیش از ۹۵ میلیون لیتر افزایش نمی‌یافت و می‌ توانستیم بسیار زودتر از زمان حاضر بنزین صادر کنیم؛ اگر کارت سوخت را همان سال ۹۵ حفظ می‌کرد دیگر هزینه‌ای به کشور تحمیل نمی‌شد.
به گفته وی، هم اکنون ظرفیت کم نظیری در منطقه وجود دارد؛ به این معنا که افغانستان، پاکستان و عراق به تنهایی بازاری ۳۰ میلیون لیتری هستند که هر سه کشور، در حوزه فرآورده‌های نفتی و بویژه بنزین با چالش‌های بسیاری روبه رو هستند که می‌توان با فعال کردن این بازارها، درآمد پایداری برای کشور ایجاد کرد.