قاضی سراج:
تعیین قیمت حاشیه بازار هم در اختیار خودروساز است
سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: متأسفانه امروز، هم تولید دراختیار خودروساز است و هم قیمت حاشیه بازار که قرار است طبق آن قیمت خودرو مشخص شود و برای مشتری حق و حقوقی درنظر گرفته نشده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، قاضی ناصر سراج در نشست مشترک با وزارت صمت، رئیس شورای رقابت، شرکت ایرانخودرو و سایپا و برخی شرکتهای قطعه ساز، با اشاره به شرایط نابسامان صنعت خودرو گفت: شرایطی که برای صنعت خودروسازی ایجاد شد، همه مربوط به تحریمهای خارجی نیست. چنانچه در این حوزه مدیریت صحیحی صورت میگرفت، امروزه شاهد این حجم از مشکلات نبودیم.
وی کنار زدن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو را اشتباه دانست و تصریح کرد: بنده شش سال عضو این شورا بودم. این شورا برای قیمتگذاری خودرو تمام جوانب را در نظر میگرفت. امروز معتقدم اگر قیمتگذاری دراختیار شورای رقابت بود، هم به نفع خودروساز بود و هم به نفع مصرفکننده، چراکه شورای رقابت، بازار را کنترل میکرد. متأسفانه امروز، هم تولید دراختیار خودروساز است و هم قیمت حاشیه بازار که قرار است طبق آن قیمت خودرو مشخص شود و برای مشتری حق و حقوقی درنظر گرفته نشده است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور با ابراز تأسف از عدم خودکفایی در تأمین قطعات خودروهای داخلی افزود: یکی از مسئولان سابق ایرانخودرو که هماکنون وارد صنعت دیگری شده، سالها قبل در یکی از جلسات ادعا کرده بود که همه قطعات خودروی تولیدی آن شرکت به جز یک قطعه داخلی است. اما بعد از تحریمها متوجه شدیم آنچه ادعا شد یا واقعیت نداشت و یا اگر واقعیت داشت مدیریت به گونهای بود که همه توپها به زمین تحریمها انداخته شود و امروزه با مشکلات جدی مواجه شویم.
سراج با اشاره به اهمیت صنعت خودرو گفت: صنعت خودرو بهطور غیرمستقیم همه کشور را درگیر خود کرده است و شرکتهای خودروساز نتوانستهاند حداقل پاسخگوی افرادی باشند که در پیشفروشها ثبتنام کرده و پول خودرو را کاملاً پرداخت کردهاند. وی به مباحث مربوط به خصوصیسازی شرکتهای خودروسازی هم اشاره کرد و ادامه داد: از این تریبون اعلام میکنم که سازمان بازرسی کل کشور قطعاً اجازه واگذاری بلوکی شرکتهای خودروساز را به دلیل جلوگیری از انحصار نخواهد داد. حتماً باید واگذاری خرد و به بخش خصوصی واقعی باشد. اینطور نیست که اجازه بدهیم شرکتهای خودروساز به یک یا چند مجموعه خاص واگذار شوند و درنهایت موجب تغییر کاربری کارخانهها و بیکاری کارگرهای شرکتهای خودروساز شویم.
این مسئول قضایی خبر داد: اطلاعات ما حاکی از این است که برخی از قطعه سازان بزرگ تعمداً قطعه را کم به بازار تزریق می کنند تا خودروسازان را تحت فشار بگذارند و به دنبال خرید بلوکی سهام شرکتهای خودروساز هستند.
سراج با تأکید بر پایین آوردن هزینههای شرکتهای خودروساز خاطرنشان کرد: متاسفانه شرکتهای خودروساز، هزینههای سرباری دارند که نقشی در تولید ندارد و مدیریت این شرکتها باید پاسخگوی این هزینهها باشند. چرا شرکت خودروساز باید تسلیم فشارهای فلان مسئول و فلان نماینده مجلس شود؟! مشکل این است که مدیران گاهی اوقات برای اینکه نمیخواهند فشاری روی آنها باشد، فوری تسلیم خواستههای دیگران میشوند.