kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی



  فروش نسیه به قیمت بیشتر
س) آیا فروش کالایی به مبلغی بیش از قیمت روز در ازای دریافت چک ده روزه بنا به تصمیم و اختیار خریدار ‌اشکال ربوی دارد؟
ج) نسیه فروختن ‌اشکالی ندارد اگر چه از قیمت نقد بیشتر بگیرد.
 افزودن قیمت کالا به‌خاطر فروش اقساطی آن
س) جنسی که بصورت قسطی فروخته می‌شود و روی هر قسط آن سود کشیده می‌شود چه حکمی دارد؟ آیا این سود باید به مقدار مشخص باشد؟
ج) اگر به هنگام فروش جنس، قیمت آن را به‌طور نسیه و یا قسطی تعیین کنند، معامله صحیح است، هر چند قیمت قسطی بیشتر از قیمت نقدی باشد. ولی اگر معامله بر قیمت نقد انجام گیرد و در تقسیط پرداخت ثمن چیزی بر آن بیفزاید، چنین قراردادی حرام و باطل است.
پیش‌فروش به شرط امکان خرید مجدد مبیع
توسط فروشنده
س) شخصی به علت نیاز به پول جهت تکمیل ساختمان و جلوگیری از نزول، تعدادی از واحدهای ساختمان نیمه تمام خود را در قالب بیع پیش‌فروش فرضاً به قیمت متری سیصد هزار تومان معامله کرده است و در ضمن آن شرط کرده که پس از مدتی معین در صورت توانایی فروشنده، همان واحدهای فروخته شده را با محاسبه سود سه درصد بنا به آنچه در عرف بازار است مثلاً به قیمت متری سیصد و ده هزار تومان بخرد و در غیر این صورت معامله به قوت خود باقی بماند، آیا معامله مذکور صحیح است؟
ج) فروش به نحو مذکور با تعیین مشخصات دقیق واحدهای مورد فروش و شرط خرید از خریدار به مبلغ قراردادی در آینده ‌اشکال شرعی ندارد به شرط آنکه فروش و خرید جدّی باشد نه فرار از ربای قرضی که بخواهد پولی از خریدار اسمی بگیرد و بعداً همان پول را با سود برگرداند.
تفاوت نظر ولیّ فقیه و مرجع تقلید
س) در صورت تفاوت نظر ولی‌فقیه و مرجع تقلید، نظر کدام یک اولویت دارد؟
ج) در هر مسئله‌ای که نظر ولیّ فقیه با نظر مرجع تقلید متفاوت است، اگر مربوط به اداره‌ کشور و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد ـ مثل دفاع از اسلام و مسلمین- باشد، باید نظر ولیّ فقیه اطاعت شود و اگر مربوط به مسائل فردی و شخصی باشد، باید طبق نظر مرجع تقلید عمل شود.
 ساعت و عینک طلای مردانه
س) آیا خرید و فروش ساعت و عینک طلا برای استفاده‎ مردان جایز است؟
ج) بستن ساعت مچی طلا به دست، برای مرد حرام و نماز خواندن با آن، بنابراحتیاط واجب، باطل است و احتیاط واجب آن است که از استعمال عینک طلا نیز خودداری شود.