kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵

مدیریت سبز در دانشگاه‌ها



در راستای اعمال مدیریت سبز در دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی سراسر کشور، کارگروه راهبری مدیریت سبز با هدف مدیریت مصرف آب در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی راه‌اندازی شد.
برای این منظور در چند دانشگاه در نقاط مختلف کشور، پروژه‌هایی در زمینه کاهش صرف آب طراحی و اجرایی شد که در این خصوص می‌توان به دانشگاه‌های تهران، اصفهان، شهید بهشتی، هرمزگان، شهید مدنی آذربایجان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، فنی و مهندسی گلپایگان، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی و علوم فناوری و مجتمع آموزش عالی گناباد‌ اشاره کرد.
نتایج بررسی‌های انجام‌شده به شرح زیراست:
دانشگاه تهران با احیای دو رشته قنات به طول ۱۸ کیلومتر که از اوین تا کوی دانشگاه و از فرحزاد تا پردیس مرکزی امتداد دارد به مدیریت مصرف آب در دانشگاه پرداخت که دو رشته قنات مذکور توسط دانشگاه لایروبی، کمرگذاری و مرمت ‌شده‌اند. با توجه به اقدامات انجام‌ شده در دانشگاه نتیجه‌ آن قابل‌توجه است چنانچه میزان استحصال آب از این دو رشته به‌طور میانگین ۱۴۰۰ متر مکعب در روز است.
دانشگاه اصفهان با اجرای پروژه لوله‌کشی دوال، پکیج، استخر و لوله‌کشی آبیاری توانست در نیمه اول امسال به میزان قابل ‌توجهی در مصرف آب صرفه‌جویی کند.
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در راستای مدیریت و مصرف آب در دانشگاه با نصب کنتورهای مصرف آب در محل‌های برون‌ سپاری شده به پایش ماهانه و شبانه ‌روزی میزان مصرف کل دانشگاه پرداخت و فلاش ‌تانک‌های موجود را با فلاش ‌تانک‌های با حجم کمتر جایگزین کرد و با لایروبی قنات‌های موجود و دوام بخشی آبدهی قنات‌ها به مدیریت مصرف آب دانشگاه کمک کرد.
مجتمع آموزش عالی گناباد هم با توجه به اینکه این مجتمع دارای اراضی گسترده‌ای که دارد، با اجرای آبیاری قطره‌ای در سطح ۹ هکتار از اراضی دانشگاه و کاشت گونه‌های مقاوم و نسبتاً مقاوم به خشکی در ۹ هکتار از اراضی دانشگاه اقدام کرده است.
این مجتمع استخرهای ذخیره آب ژئوممبران به ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب جهت استفاده از آّب قنات در فصول پُرآب را احداث کرده و همچنین طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی محوطه دانشگاه به‌منظور آبیاری فضای سبز و اجرای کانال‌های مربوط به این طرح را تهیه و تدوین کرد.
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز به‌منظور مدیریت مصرف آب اقداماتی از قبیل ساخت و نصب منبع آب هوایی به ظرفیت ۵۵۰۰۰ لیتر، ساخت اتاقک و تهیه و نصب دستگاه دیزل ژنراتور، تهیه و نصب دستگاه دوزینک پمپ کلرزن، تهیه و نصب دستگاه هیدروسیکلون، حفر و راه‌اندازی یک حلقه چاه عمیق، احداث اتاقک تصفیه آب، تهیه و نصب دستگاه تصفیه آب مرکزی، تفکیک خطوط انتقال و توزیع آب شرب، بهداشتی و فضای سبز در گستره دانشگاه و تهیه و نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های در حال بهره‌برداری در دانشگاه را به انجام رسانده است.
در دانشگاه فنی و مهندسی گلپایگان استخر ذخیره آبی با ظرفیت حدودی ۶۳۰۰ مترمکعب در ضلع غربی دانشگاه در بالاترین نقطه از لحاظ شیبی جهت ذخیره ‌سازی آب سهمیه دانشگاه از سد گلپایگان ساخته شد. در این پروژه بزرگ، آب ذخیره ‌شده به ‌تدریج و در طول یک ماه به مصرف فضای سبز و درختان می‌رسد. همچنین این دانشگاه سهمیه‌ای معادل ۴۰ ساعت در هر ۱۰ روز از آب سد گلپایگان را داراست که می‌تواند با بهره‌برداری کامل از این طرح بسیاری از مشکلات تأمین آب فضای سبز خود را حل کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی ‌وزارت علوم، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری هم با احداث استخر ذخیره آب، تنظیم و برنامه‌ریزی عملیات رسوب‌زدایی و شستشوی غیراسیدی دوره‌ای دیگ‌های بخار، برنامه‌ریزی جهت اجرای شبکه آبیاری هوشمند فضای سبز خصوصاً در ساعات شب یا صبح، استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای، جداسازی آب شرب با آب جاری در شبکه، تغییر پوشش گیاهی فضای سبز به‌ وسیله درختان به‌ وسیله درختان با مصرف آب کمتر و مدیریت سیستم موتورخانه مرکزی در حضور کارکنان و اقدامات دیگر در راستای مدیریت مصرف آب همت گمارده است.
دانشگاه هرمزگان نیز علاوه بر آبیاری قطره‌ای فضای سبز دانشگاه، در خوابگاه‌های دانشجویی هم با نصب سردوش‌های کاهنده مصرف آب به مدیریت مصرف آب خود پرداخت.