kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۶۲۵۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹
نماینده مجلس:

حذف یارانه ثروتمندان12 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ایجاد می‌کند

یک نماینده مجلس گفت: با حذف یارانه سه دهک پردرآمد، حدود 12 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های کشور رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرید موسوی درباره حذف یارانه پردرآمدها، اظهارداشت: تشکیل کارگروه حذف یارانه افراد پردرآمد در تبصره 14 بودجه آمده است که به دولت دیکته شده است. اما نبود اراده برای تشکیل بانک‌های اطلاعاتی یکی از معضلات حذف یارانه پردرآمدهاست و دلیل فقدان این بانک‌های اطلاعاتی، جزیره‌ای بودن قوانین است.
وی با این ادعا که درباره 10 میلیون نفر در کشور هیچ اطلاعات ثبت‌شده‌ای در کشور نداریم، افزود: در بررسی‌های اولیه، معلوم شد که حذف یارانه هر دهک به‌ قیمت سال 97 حدود چهار هزار میلیارد تومان هزینه‌های کشور را کاهش می‌دهد. بنابراین با توجه به الزام تبصره 14 برای حذف سه دهک پردرآمد، حدود 12 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های کشور رخ می‌دهد.
این نماینده مجلس تأکید کرد: ناکارآمدی مدیریت داخل کشور و تحریم‌های بین‌المللی، معیشت اقشار آسیب‌پذیر جامعه را تهدید می‌کند. بنابراین در درجه اول باید از اقشار آسیب‌پذیر حمایت کنیم. اجازه بررسی حساب‌های بانکی این امکان را به ما می‌دهد که یارانه افراد پردرآمد و دهک‌های بالا را حذف کنیم.
موسوی افزود: در حوزه مالیات، اسامی دستگاه‌هایی که مالیات شفافی نداشتند به مجلس ارائه شد و در یک ماه اخیر بسیاری از دستگاه‌ها، نظام مالیاتی خود را به‌سمت شفافیت برده‌اند. همان‌طور که در اجرای طرح رجیستری خواستیم و عملی شد در اینجا هم به مدیران جسور نیاز داریم که قوانین را به‌درستی اجرا کنند.
وی ادامه داد: برای حذف یارانه افراد پردرآمد باید تصمیم جدی بگیریم و اراده کافی وجود داشته باشد. 50 درصد درآمد حاصل از آزادسازی قیمت‌ها برای یارانه در نظر گرفته شد اما در برخی موارد حتی 100 درصد یارانه از بودجه تأمین شده است.
همچنین وحید شقاقی؛ کارشناس مسائل اقتصادی درباره وضعیت یارانه‌ها و مالیات و بانک گفت: نظام یارانه، مالیات و بانکی ما دچار مشکل است و برای بازتوزیع ثروت بین دهک‌های کم‌درآمد همیشه مشکل شناسایی افراد بوده است.
وی ادامه داد: برای اصلاح امور (نظام مالیاتی، بانکی و یارانه) باید به‌سمت شفافیت اطلاعات برویم که برای این کار متغیر‌های زیادی وجود دارد. در بخش یارانه، حدود 70 درصد یارانه پنهان به افراد پردرآمد می‌رسد که باید توزیع یارانه را بر اساس درآمد افراد انجام دهیم.
این کارشناس اقتصادی افزود: درآمد نفتی، نیاز به اصلاح این سه نظام را نشان نمی‌داد، اما با توجه به مشکلاتی که در صادرات نفت به‌وجود آمده است برای کاهش شکاف طبقاتی نیازمند اصلاح برخی درآمد‌ها هستیم.
شقاقی تاکید کرد: بخشی از حذف درآمد‌های نفتی را باید با درآمد‌های مالیاتی پوشش دهیم بنابراین با توجه به درآمد‌های نفتی، عزمی برای حذف یارانه و اصلاح مالیات و درآمد‌های مالیاتی نبوده است. دولت از اواخر سال 98 مجبور می‌شود، اصلاحاتی در امور بانکی و مالیاتی انجام دهد که یارانه‌های پنهان باید از طریق بانک‌های اطلاعاتی و شفافیت انجام شود. بنابراین بدون اطلاعات هیچ اصلاح ساختاری نخواهیم داشت.