kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۹۵۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
رئیس‌سازمان غذا و دارو خبر داد

تبلیغ خلاف واقع کالاهای سلامت‌محور در صداوسیما و روزنامه‌ها

رئیس‌سازمان غذا و دارو گفت: شاهد تبلیغ کالاهای سلامت‌محور که بعضا خلاف واقع نیز هستند در فضای قانونی مانند صداوسیما، روزنامه‌ها و مجلات هستیم.




به گزارش پایگاه خبری سازمان غذا و دارو، محمدرضا شانه ساز گفت: از انگیزه‌‌های تقلب و قاچاق، کسب سود، درآمد نامشروع و غیرقانونی است که البته تنها به این موضوع ختم نمی‌شود و در لایه‌های زیرین آن حتما اهداف سیاسی و بیوترورسیم نیز مطرح است.
شانه ساز با‌اشاره به اینکه فضای مجازی و تبلیغات به‌عنوان یک معضل جدی مطرح است، افزود: شاهد این هستیم که کالاهای سلامت‌محور که بعضا خلاف واقع نیز هستند در فضای قانونی مانند صداوسیما، روزنامه‌ها و مجلات تبلیغ می‌شوند.
وی اظهارداشت: برخورد با تبلیغات کالاهای غیرمجاز در چهارچوب ادارات دولتی امکان‌پذیر نیست و باید فراتر از وظیفه سازمانی برای برخورد با آن همکاری و ایفای نقش کرد.
تبلیغات در صدا و سیما
بدون استعلام از سازمان غذا و دارو
همچنین مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با انتقاد از تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان سلامت در صدا و سیما، گفت: تبلیغات صداوسیما تقریبا از کانال اداره غذا و دارو نمی‌گذرد و در دو سالی که من در اینجا سمت داشتم، اداره بازرگانی صداوسیما مجموعا سه یا چهار بار درخصوص سلامت تبلیغات مواد غذایی از ما استعلام گرفتند.
وحید مفید با بیان اینکه شورای سلامت، نوشیدنی‌های مالت را به علت داشتن قند بالا جزو کالاهای آسیب‌رسان قرار داده، اظهارداشت: با وجود این، این نوشیدنی‌ها در طی روز بارها از صداوسیما تبلیغ می‌شوند. ما سعی کردیم توقف تبلیغات کالاهای مضر را پیگیری کنیم، اما بهانه‌هایی مثل تامین بودجه از تبلیغات وجود دارد. اگر بودجه صداوسیما به قیمت به خطر انداختن سلامت مردم تامین می‌شود، باید این موضوع گفته شود.
مفید با‌ اشاره به تصویب قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین‌المللی و فضاهای مجازی، افزود: با تصویب این قانون در سال گذشته و تایید آن از سوی شورای نگهبان و ابلاغ آن توسط رئیس‌جمهوری می‌توان گفت که قوانین در رابطه با تبلیغات مواد غذایی تقریبا کامل است.