kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۸۸۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸

جروزالم پست: مدیریت بهتر ایران را پیروز جنگ نفتکش‌ها کرد(خبر ویژه)

یک روزنامه صهیونیستی با تاکید بر این که ایران، درگیری‌ نفتکش‌ها را بهتر از انگلیس‌ مدیریت کرد، نوشت قدرت چانه‌زنی ایران افزایش پیدا کرده است.

جروزالم پست در گزارشی می‌نویسد: ماه گذشته انگلیس یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد. نیروی دریایی بریتانیا ادعا می‌کند که این نفتکش برخلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا در حال انتقال نفت به سوریه بوده است. نیروهای ایران، هم جمعه گذشته نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو را در تنگه هرمز توقیف  کردند.
به گزارش «انتخاب» در ادامه این گزارش آمده است: تنش در منطقه از اوایل ماه مه شروع شد. آمریکا هشدار داد که ایران یا گروه‌های نیابتی‌اش در حال آماده شدن برای حمله به نیروهای آمریکایی‌ و متحدان آن‌ها هستند. در ادامه واشنگتن‌ ناوها و هواپیماهای جنگی خود را به منطقه اعزام کرد.
در تاریخ 12 مه چهار نفتکش تجاری در بندر فجیره امارات مورد حملات خرابکارانه قرار گرفتند. روز بعد یک پهپاد به زیرساخت‌های نفتی عربستان حمله کرد. بین 19 مه تا 19ژوئن چندین راکت به سمت سفارت آمریکا و پایگا‌ه‌های نظامی این کشور در عراق شلیک شد. دو نفتکش دیگر نیز در تاریخ 13 ژوئن مورد هدف قرار گرفتند. ایران در تاریخ 20 ژوئن یک پهپاد جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون کرد.
زمانی که انگلیس نفتکش ایرانی را در تنگه جبل‌الطارق متوقف کرد، مقامات این کشور می‌دانستند که تنش شدت پیدا خواهد کرد. ایران در ماه‌های اخیر به یک استراتژی تهاجمی روی آورده است. تهران نه تنها درگیری در خلیج‌فارس را شدت بخشیده، بلکه در مناقشه با غرب بر سر برنامه‌ هسته‌ای نیز فشار بر طرف مقابل را افزایش داده است. مقامات ایران اعلام کردند محدودیت غنی‌سازی تعریف شده در توافق برجام را نقض خواهند کرد.
این هفته نیروهای ایران نفتکش استنا ایمپرو را در آب‌های خلیج ‌(فارس) ‌توقیف کردند. آنها می‌گویند این کشتی،‌ قوانین بین‌المللی دریانوردی را نقض کرده است. ناو محافظ مونتروز فاصله زیادی از محل حادثه داشت. دولت بریتانیا بعد از این حادثه جلسه امنیتی اضطراری تشکیل داد. تهران از این طریق،‌قدرت چانه‌زنی خود برای آزادی دو نفتکش توقیف شده را افزایش داد. ایران با این اقدام خود نشان داد که می‌تواند تهدید جدی برای قدرت‌های غربی در خلیج‌فارس باشد.
کشتی استنا ایمپرو در حال حاضر در بندر شهر بندرعباس ایران قرار دارد. مقامات ایرانی می‌گویند که انگلیس در تنگه جبل‌الطارق دست به راهزنی زده است. ایران تلاش کرد از طریق انتشار ویدئوی عملیات توقیف نفتکش انگلیس، جنگ روانی به راه اندازد. دولت بریتانیا اکنون می‌گوید که به دنبال کاهش تنش در منطقه و حل بحران است.
مقامات ایران می‌گویند که واشنگتن نباید از توافق هسته‌ای خارج می‌شد و دوباره تحریم‌های اقتصادی را علیه کشورشان اعمال می‌کرد. قدرت‌های غربی نباید کشتی‌های جنگی خود را در نزدیکی سواحل ایران مستقر می‌کردند.
معمولا ایران می‌تواند روایت مطلوب خود را در رسانه‌های بین‌المللی منتشر کند. توجه داشته باشیم که مردم در کشورهای غربی،‌ نگران بروز جنگی دیگر در خاورمیانه هستند. تهران به خوبی از این موضوع آگاه است.
ترامپ در ماه‌های گذشته بارها در واکنش به تهران تهدید به حمله نظامی کرد. اما بعدا نشان داد که تهدیداتش توخالی بوده‌اند. انگلیس نیز در شرایط کنونی نشان داده است که توانایی محافظت کردن از نفتکش‌های خود را ندارد. قدرت‌های غربی در موقعیت‌ دشواری در خلیج‌ فارس گرفتار شده‌اند و به نظر می‌رسد ایرانی‌ها در حال پیروز شدن در جنگ نفتکش‌ها هستند.
تهران همچنین می‌تواند از گروه‌های نیابتی خود در یمن، لبنان و عراق برای افزایش فشار بر واشنگتن و قدرت‌های غربی استفاده کند. اکنون باید منتظر باشیم که بریتانیا چه اقدامی را در قبال نفتکش توقیف شده خود انجام خواهد داد. بریتانیا به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و گزینه‌های محدودی پیش‌رو دارد.