kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
رئیس‌انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده خبر داد

سودجویی واردکنندگان خودرو از فروش گواهی اسقاط به 2 برابر قیمت

رئیس‌انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده اعلام کرد واردکنندگان خودرو گواهی اسقاط را به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌خرند اما آن را به قیمت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به مردم می‌دهند.




محمدحسین گودرزی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا،‌ از انباشت ۸۰ هزار گواهی اسقاط خودرو خبر داد و گفت: در حال حاضر مراکز اسقاط خودرو هیچ فعالیتی ندارند و فشارهای واردکنندگان و لابی‌گری‌ها ریشه مراکز اسقاط خودرو را خشکانده است.
وی افزود: مراکز اسقاط خودرو، با سرمایه خود ۸۰ هزار خودرو را اسقاط کردند و خودروسازان و واردکنندگان خودرو حتی حاضر نیستند گواهی اسقاط را به نرخ روز از مراکز بخرند؛ بنابراین سرمایه مراکز اسقاط خودرو بدون استفاده مانده و این مراکز نقدینگی ندارند.
این مقام مسئول با بیان اینکه مراکز اسقاط خودرو دیگر توانایی اسقاط خودروهای فرسوده را ندارند و دولت نیز کمکی نمی‌کند، ادامه داد: واردکنندگان خودرو می‌خواهند گواهی اسقاط را به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از مراکز اسقاط خودرو بخرند، اما آن را به قیمت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خریداران خودروی صفر وارداتی فاکتور می‌کنند.
گودرزی از تردد دو میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده در کشور خبر داد و گفت: ۲۱۶ مرکز اسقاط خودرو که در سال‌های گذشته هر کدام با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان راه‌اندازی شدند، حالا نابود و کارگران آنها بیکار شده‌اند.
وی با بیان اینکه اسقاط خودروهای فرسوده منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود،‌ تصریح کرد: اگر وضعیت خودروها و موتورهای فرسوده به همین صورت ادامه پیدا کند، با آغاز فصل سرما با آلودگی هوای شدید مواجه خواهیم شد.
رئیس‌انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده با ‌اشاره به مصوبات جدید مجلس که خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان را موظف می‌کند در ازای تولید هر چهار دستگاه جدید، یک خودرو یا موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند، بیان کرد: ترس ما این است که این قانون نیز مانند مصوبات قبلی مغفول بماند و اجرا نشود.
به گفته گودرزی، طبق مصوبه دولت در سال ۱۳۸۷ خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدشان را جایگزین خودروهای فرسوده کنند، اما این مصوبه تاکنون اجرا نشده است.
وی عملکرد دولت در برابر خودروسازان را ضعیف توصیف کرد و گفت: اجرای این قانون نیازمند عزم دولت است، اما به نظر می‌رسد که قدرت خودروساز از قدرت دولت بیشتر است.
گفتنی است،‌ این اظهارات در شرایطی صورت گرفته که ماه‌های گذشته آلودگی هوا در اثر افزایش شاخص آلاینده ازن بارها خبرساز شد و رئیس‌گروه سلامت وزارت بهداشت نیز احتراق خودروها و موتورسیکلت‌ها و نبود کاتالیست مناسب را عامل افزایش غلظت ناکس و در نتیجه غلظت ازن عنوان کرد. همچنین سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مهار بخارات بنزین در پمپ بنزین‌ها و جلوگیری از تردد خودروهای دیزلی، فرسوده و موتورسیکلت‌ها را راهکار کنترل ازن دانست.