kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳
به دنبال افت نرخ ارز

قیمت‌ خودروهای خارجی کاهش یافت!

رئیس‌اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران از کاهش قیمت خودروهای وارداتی در بازار به دنبال افت نرخ ارز به بازار خبر داد.

سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قیمت خودروهای وارداتی ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد به همین دلیل با توجه به کاهش نرخ ارز در هفته گذشته، قیمت این خودروها در بازار با کاهش روبرو شده است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال شاهد کاهش حدود ۳۵ میلیون تومانی قیمت خودروی سراتو، کاهش ۱۵ میلیون تومانی قیمت سانتافه و ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی قیمت خودروهای
 گران‌قیمت‌تر وارداتی بوده‌ایم.
رئیس‌اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران خاطرنشان کرد: تغییر اساسی قیمت‌ خودروها در بازار زمانی خود را نشان می‌دهد که قیمت ارز هفته‌ها در یک نرخ ثابت بماند.
موتمنی با بیان اینکه در خودروهای داخلی تغییر نرخ ارز تاثیر چندانی ندارد، گفت: به طور معمول قیمت خودروهای داخلی در بازار به میزان عرضه به بازار بستگی دارد. طی بررسی‌های ۱۰ روز اخیر می‌بینیم که محصولات ایران‌خودرو، اکثرا کاهش قیمت داشته‌اند؛ چراکه عرضه این خودروها به بازار افزایش داشته و بهتر بوده است.
وی اعلام کرد: به طور مثال قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵، از ۱۰۱ میلیون تومان به ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. سمند از ۸۶ میلیون تومان به ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته‌ است. قیمت پژو ۴۰۵ از ۸۲ میلیون تومان به ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. این کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو ناشی از افزایش عرضه به بازار است.
رئیس‌اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: در مقابل اما در گروه سایپا طی ۱۰ روز گذشته تغییری در قیمت‌ها دیده نمی‌شود؛ همچنان پرایدهای سایپا ۱۱۱ با ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سایپا ۱۳۱ با ۴۵ میلیون تومان و تیبا با ۵۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرند؛ چراکه این شرکت خودروی چندانی فاکتور و تحویل مشتری
نکرده است.
موتمنی تاکید کرد: در حال حاضر هم فروشندگان و هم خریداران خودرو، بیشتر منتظر مشخص شدن تکلیف قیمت ارز هستند تا بتوانند درباره بازار تصمیم‌گیری کنند.
در همین رابطه، وزیر صمت در نخستین نشست تخصصی تعمیق صنعت خودرو گفت: ‌80 درصد تولید روزانه خودروسازان باید بابت پاسخگویی به تعهدات قبلی اختصاص یابد و 20 درصد بقیه بابت فروش فوری تخصیص یابد.
رحمانی توضیح داد: از وقتی من به وزارت صنعت آمده‌ام مجوز پیش فروش به خودرویی‌ها نداده‌ام و اگر خودروسازی غیر از این عمل کرده، حتما تخلف کرده و سازمان حمایت باید با آن برخورد کند.
وی افزود: طبق جدیدترین آمار طی هفته‌ گذشته تعداد خودروهای کف پارکینگ‌ها 6.1 درصد کاهش داشته و در مورد ایران خودرو حدود یک درصد بوده است.
رحمانی با تاکید بر اینکه خودروسازان نباید بانکدار باشند، گفت: اموال غیرتولیدی خودروسازان، شرکت‌های زیر مجموعه آنها و همچنین خود شرکت‌های خودروساز باید طی سال 98 و 99 واگذار شوند.
وی گفت: واردات در صنعت خودرو خیلی زیاد است، حتی بیشتر از آنچه ما تصور می‌کنیم.
رحمانی با بیان اینکه میزان داخلی سازی خودروها نیز به صورت هفتگی توسط وزارت صنعت پایش می‌شود، افزود: یکی از آثار تحریم، ایجاد فرصت برای افزایش داخلی سازی است و ما نیز در آذر ماه این اخطار را به خودروسازان دادیم که باید قطعات وارداتی چین را داخلی ‌سازی کنند که خودروسازان این قطعات را برای
داخلی سازی معرفی کردند.
معاون امور صنایع وزارت صمت نیز در این نشست اظهار کرد: در حاشیه برگزاری این میزگرد تخصصی میان تامین کنندگان خودرو‌های پر تیراژ با قطعه سازان قراردادی به ارزش ۷۴۰ میلیارد تومان منعقد شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فرشاد مقیمی با‌اشاره به اینکه ۳۲ قطعه ساز برای تامین ۳۵ قطعه‌ وارداتی در کشور اقدام به انعقاد قرارداد کرده اند، ادامه داد: این قطعات سابقه ساخت در داخل کشور را نداشته و نیاز به ارز بری دارند. با ساخت این قطعات در داخل کشور ۸۵ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی  
انجام خواهد شد.