kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۳۰۶
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
پس از دیدار با ترامپ اعلام شد

حیرت برنده جایزه صلح نوبل از میزان «نادانی» رئیس‌جمهور آمریکا

«نادیا مراد» که برای شرح مبارزاتش در حمایت از زنان قربانی خشونت‌های جنسی به کاخ سفید رفته بود می‌گوید از «بی اطلاعی کامل» و شوت بودن رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص شگفت‌زده شده است.

سرویس خارجی-

روزی نیست که ترامپ سوژه رسانه‌ها نشود. این بار برنده جایزه صلح نوبل که به کاخ سفید رفته از میزان شوت بودن رئیس‌جمهور آمریکا شگفت زده شده است. آن طور که یورونیوز اعلام می‌کند، «نادیا مراد»، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۸ که برای شرح مبارزاتش در حمایت از زنان قربانی خشونت‌های جنسی به کاخ سفید رفته بود از بی‌اطلاعی کامل رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص شگفت زده شد. این دختر ایزدی که در طول‌اشغال خاک عراق توسط نیرو‌های گروه تروریستی داعش به اسارت گرفته و قربانی خشونت‌های جنسی شده بود پس از شرح داستان بردگی و مبارزاتش که در نهایت به دریافت جایزه صلح نوبل منجر شد، متوجه شد که رئیس‌جمهور آمریکا نه تنها او را نمی‌شناسد بلکه از آنچه بر سر وی و اقلیت ایزدی‌ها آمده نیز هیچ‌گونه اطلاعاتی ندارد!
 «مراد» روز چهارشنبه به همراه جمعی از افرادی که قربانی آزار و شکنجه شده‌اند پس از نشستی در وزارت خارجه آمریکا به دفتر دونالد ترامپ در کاخ سفید رفتند. نادیا مراد در جریان این دیدار در حالی که ماجرای چگونگی کشته شدن مادر و شش تن از برادرانش و نیز ناپدید شدن سه هزار ایزدی در عراق را برای رئیس‌جمهور شرح می‌داد ناگهان با این پرسش از سوی دونالد ترامپ مواجه شد که: «آنوقت به شما جایزه صلح نوبل دادند؟ جالب است. آنها به چه دلیل اینجایزه را به شما دادند؟» خانم مراد که به همراه دنیس موک‌وگه، یک پزشک اهل کنگو به طور مشترک این جایزه را دریافت کرده پس از وقفه‌ای کوتاه بار دیگر مجبور به تکرار داستان زندگی و شرح مبارزاتش برای رئیس‌جمهور آمریکا می‌شوند. در حالی که این دختر ایزدی از رئیس‌جمهور آمریکا خواست که زمینه لازم جهت بازگشت ایزدی‌ها به خانه خود را فراهم آورد به نظر می‌آمد که ترامپ هنوز مطلب را به خوبی نگرفته است، زیرا در پاسخ گفت: «اما داعش که از منطقه رفته و حالا کرد‌ها آنجا هستند...»(!)
طرفداران نژاد‌پرست
اما در حالی که جنجال‌ها درباره اظهارات نژاد پرستانه ترامپ علیه 4 زن رنگین پوست کنگره فروکش نکرده طرفداران رئیس‌جمهور آمریکا در مراسم سخنرانی انتخاباتی با تکرار سخنان نژادپرستانه او درباره چهار نماینده سیاه‌پوست کنگره که خواسته بود به کشورشان بازگردند شعار «او را به خانه‌اش بازگردان» را سر دادند. روی سخن آنها به ایلهان عمر، نماینده دموکرات مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا بود که اصالت سومالیایی دارد.در این سخنرانی که در قالب مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در کارولینای شمالی ایراد شد ترامپ به انتقاد شدید از ایلهان عمر پرداخت و گفت «او نگاه تحقیرآمیز به نیرو‌های سخت‌کوش آمریکا دارد و می‌گوید نادانی در بسیاری از بخش‌های کشور فراگیر شده است». پس از گفتن این جملات جمعیت شعار «او را به خانه‌اش بازگردان» را سر دادند. ایلهان عمر نیز روز پنجشنبه در واکنش به اظهارات «نژادپرستانه» رئیس‌جمهوری آمریکا وی را فردی «فاشیست» قلمداد کرد. وی در جمع طرفدارانش تاکید کرد: «ترامپ و هوادارانش در تلاشند تا بر بحث‌های دمکراتیک و اختلاف دیدگاه‌های موجود در کشور سرپوش بگذارند.»
گفتنی است ترامپ جامعه آمریکا را دچار یک دو قطبی کم سابقه کرده است.