نگاهی به نقش مساجد در جریان انقلاب اسلامی-۴۳
آیتالله طالقانی، احیاگر مسجد هدایت
اين مكان در ابتدا و لااقل تا قبل از سال 1320 ش مسجد نبوده بلكه تكيه خاندان هدايت بوده و در سالهاى دورتر از آن به همين عنوان بهرهبردارى مىگرديد. البته برخى اوقات نيز در آن نماز جماعت منعقد بود و همانند مسجد مورد استفاده واقع مىشد. این مکان اصولاً به عنوان تكيه خاندان هدايت شهرت داشته و چنان كه ملاحظه نموديد حتى در سال 1340 خاندان هدايت از آن به عنوان تكيه (نه مسجد) در عريضه تقديمى به ديوان كل كشور و دادستان كل كشور ياد مىكنند و قديمىترين قبر شناخته شده در آن مربوط به رضا قلىخان هدايت ملقب به للهباشى است و مىدانيم كه مسلمانان و بالاخص شيعيان رسم براين دارند كه در جاهايى دفن شوند كه در آن ذكر و نام خداوند متعال و معصومين عليهمالسلام برده مىشود و دفن رضا قلىخان در سال 1250 ش در اين مكان چه علتى مىتواند داشته باشد جز اين كه اين مكان، جاى سوگوارى در ايام محرم و صفر و ايامى نظير آن بوده است و به همين جهت بازماندگان رضاقلىخان در آن زمان اين مكان را براى دفن او و افراد ديگر از اين خانواده مناسب ديدهاند.
بنابراين به نظر ما اين مكان در سالهاى قبل از 1250ش تكيه خاندان هدايت بوده و سابقه مسجد بودن نداشته است و سابقه عنوان يافتن مسجد براى آن به سال 1327 يا چند سالى قبل از آن برمىگردد و احياء واقعى آن با استقرار آيتاللّه طالقانى در سال 1327 آغاز مىگردد. آقاى ابراهيم كريمخانى اولين خادم مسجد هدايت در اين باره مىگويد:
«تاريخ دقيق آمدن به مسجد را به خاطر ندارم. شايد بين سالهاى 27 ـ 28 بود. آقاى حاج حبيباللّه مبلساز كه يكى از متدينين بود و بيشتر امور مسجد به دست وى انجام مىگرفت ـ بعد از سيدحسين گيلانى ـ با آشنايى قبلى كه با آقای آيتالله طالقانى داشت از ايشان خواهش كرد كه به اينجا بيايد و هفتهاى يك مرتبه تفسير قرآن بگويد و ايشان هم دعوت وى را قبول كرد و اينجا آمد و اين مسجد به احترام آقا رونق و صفا به خود گرفت.»
آقاى اسماعيل كريمخانى فرزند او نيز مىگويد:
«پس از اين كه پدرم در مسجد به عنوان نگهبان مقدارى از اموال موجود در آن استقرار يافت، ما در سال 1327 از روستاى نرجه رامن تاكستان به همراه مادر و خواهرانم به تهران مهاجرت كرديم و در كنار پدرمان در مسجد مانديم. پدرم براى حاضرين در مسجد با سماور ذغالى چاى تهيه مىكرد و ما به مردم چايى مىداديم و من به اتفاق حاج ايوب حشمتى كه خياط بود مسئول آبدارخانه بوديم. حاج حبيباللّه افشار پول جمع مىكرد براى راهاندازى مسجد و آقاى سعيدى و آقاى فتحى كارهاى برقى مسجد را انجام مىدادند و نصب بلندگو و چراغ و غيره را بهعهده داشتند.
در سال 1330 مرحوم شهيد طهماسبى و مرحوم شهيد واحدى از فداييان اسلام به مسجد مىآمدند و سر كوچه اذان مىدادند...
آيتاللّه طالقانى براى مردم مستضعف حواله ذغال تهيه مىكرد و براى مصرف سوخت زمستانى به آنها مىداد. از سال 1339 مسجد تكاپوى جمعيت را نمىداد. آقاى طالقانى پيشنهاد داد كه مسجد را بازسازى كنيم، لذا هيئت امنايى با شركت:
1ـ اصغر سعادت خياط در كوچه وفايى 2ـ حاج جواد علىاللّه سبزىفروش روبروى مسجد 3ـ سيدابراهيم موسوى حسينى خياط پيراهندوز 4ـ حاج احمد صادق خياط 5ـ حاج علىاكبر حقيقت خشكبار فروش نبش پاساژ گوشت 6ـ حاج حسينعلى روائى صاحب مغازه لبنياتى ايران 7ـ حاج حسين سبزىفروش و مدتى نيز حاج جلال زمرديان ساعتفروش جنب پاساژ گوهر تشكيل شد. از آقاى مهندس سالور مديرعامل شركت سيمان فارس حواله مىگرفتيم و سيمان مىآورديم و تيرآهن آنجا را حاج آقاى كرمانيان و حاج آقاى اخوان ـ كه شهيد محمد بخارايى شاگرد او بود ـ كمك كردند. پايين مسجد آبانبار بود از آبانبار به دو بشكه آب مىكشيديم و چند تا شير گذاشته بوديم تا مردم وضو بگيرند ولى جاى خوبى براى اين كار نداشتيم. قبل از شروع ساخت مسجد آقاى طالقانى به همراه چند نفر ديگر رفتند پيش علىخان هدايت كه نماينده شيراز در مجلس بود در خيابان ثريا (سميه فعلى) جلسهاى تشكيل دادند و بالاخره رضايت داد كه مسجد را توسعه دهند و در سال 40 مسجد به طور كامل تخريب شد و فقط يك قسمت را باقى گذاشتند كه بتوان نماز جماعت برقرار كرد و خلاصه شروع به ساخت مسجد كردند. در موقع پىريزى آقاى طالقانى مىآمد و به بتنها آب مىداد و مرحوم مهندس بازرگان نيز بيل دست مىگرفت و كمك مىكرد. افراد فعال مسجد زياد بودند ولى از آن جمع حاج جواد علىاللّه، حاج احمد صادق، حاج احمد ابريشمچى، موسى ابريشمچى، مهندس جهانگير مهدمينا، مهندس عباس تاج، حاج حسين هاشمى كه وسط دو نماز مسئله مىگفت و در چهارراه منوچهرى فعلى خياط بود، مرحوم حسن شمشيرى، طوفانيان كه مغازه پيراهندوزى داشت، خيلى كمك مىكردند... دايى بنده به نام حبيب محمدحسينى از سال 40 به مسجد آمد و به پدرم كمك مىكرد و بعد از فوت پدرم در سال 1372، دائيم خادم مسجد شد و هنوز هم در آن مسجد خادم است...»
مسجد هدايت
پايگاه مبارزه مردمى انقلاب
آيتاللّه طالقانى جهت احياى تفكر دينى، روشنگرى و بيدارى جامعه به كمك تجربياتى كه از بزرگان حوزه علميه به دست آورده بود به طور مخفيانه در خانهها جلسات قرآن را احيا نمود و زمينه را براى برپايى جلسات بزرگتر و آشكارتر
به وجود آورد.