راهآهن بافق - ارژنگ2خطه میشود
با ساخت خط دوم راهآهن بافق - ارژنگ، ظرفیت حمل بار محور از ۱۵ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن یعنی به بیش از دو برابر خواهد رسید.
مدیرکل راهآهن یزد اظهار داشت: بهرهبرداری از این طرح علاوه بر ۲ برابر کردن ظرفیت حمل بار موجب افزایش ظرفیت جابجایی مسافر به بیش از 3/5 میلیون نفر در سال خواهد شد.
سید مصطفی داودی افزود: از جمله دیگر مزایای این طرح سرعت قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و سرعت قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.
وی، کاهش زمان قطارهای مسافری از هفت ساعت به چهار ساعت و نیم و قطارهای باری از ۱۸ ساعت به ۱۲ ساعت را از دیگر مزایای بهرهبرداری از این خط عنوان کرد.
مدیرکل راهآهن یزد تصریح کرد: افزایش بار محوری از ۲۵ تن به ۳۰ تن، ایجاد ۱۵۵ فرصت شغلی مستقیم، صرفهجویی سالانه ۴۱ میلیارد تومان بابت کاهش آلایندهها از دیگر مزایای این طرح است.
داودی همچنین درباره وضعیت مسیر یزد-اقلید هم اظهار داشت: از مزایای مهم ساخت خطوط ریلی یزد- اقلید کاهش ۳۰۰ کیلومتری مسیر شیراز - مشهد و اتصال مثلث یزد- شیراز - اصفهان است.
وی یادآور شد: به منظور رفاه حال مسافران ارتقا ایمنی، کاهش مدت زمان توقف قطارها تسهیل برنامهریزی به منظور تعمیر و بهینهسازی شبکه ریلی در دست ساخت است.
به گفته این مسئول، خط دوم راهآهن بافق - ارژنگ به طول ۱۸۹ کیلومتر و با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان در منطقه یزد آغاز شد که ۳۳۰ میلیارد آن پرداخت شده و۲۷۰ میلیارد نقدینگی مورد نیاز است و با قول مساعد معاون رئیسجمهور در پرداخت مابهالتفاوت مطالبات پیمانکاران در ایامالله دهه مبارک فجر به بهرهبرداری میرسد.
معاون رئیسجمهوری و رئیس برنامه بودجه کشور نیز در بازدید از دو پروژه نیمه تمام ساخت خط دوم بافق - ارژنگ و ساخت خط آهن یزد- اقلید گفته بود که با اختصاص نقدینگی ۲۷۰ میلیارد تومان به پروژه دوخطه ریلی بافق- ارژنگ، این پروژه تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
محمدرضا نوبخت افزود: با اختصاص این نقدینگی، پروژه نیمه تمام خط دوم بافق- ارژنگ تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید که یکی در زمینه حمل بار و دیگری در زمینه جابجایی مسافر حائز اهمیت است.