رئیسانجمن تایر خبرداد :
سودجویی با احتکار لاستیک کامیون
رئیسانجمن تولیدکنندگان تایر کشور از احتکار لاستیک توسط عدهای از تجار خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمدرضا تقی گنجی در نشست خبری بااشاره به تولید لاستیک سواری و کامیون در کشور، اظهار کرد: در سالهای اخیر به دلیل کمبود برخی از انواع لاستیکها تعرفه واردات کاهش پیدا کرده و ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات لاستیک کامیون تخصیص داده شده است.
به گفته وی، با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین کاهش تعرفه واردات، هیچ کاهشی در قیمت تایر کامیونها مشاهده نشده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه تولیدکنندگان لیست خریداران و قیمتهای خود را در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار میدهند، تصریح کرد: بالا ماندن قیمتها نشان میدهد که عدهای لاستیک را دریافت کرده و در انبارهای خود احتکار کردهاند و به نظر میرسد که باید نظارت و پیمایش گستردهتری در این زمینه صورت گیرد.
رئیسانجمن تولیدکنندگان تایر کشور بااشاره به اینکه مصرف تایر سنگین در سالهای قبل یک میلیون و ۹۰۰ تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار عدد بوده است، اظهار کرد: لاستیک کامیون شامل انواع لاستیک نخی و سیمی است که نیاز سالیانه کشور به لاستیک نخی یک میلیون و به لاستیک سیمی یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد است.
وی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید لاستیک نخی بیش از یک میلیون عدد در سال است و نیازی به واردات نیست همچنین نیاز کشور به لاستیکهای سیمی یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد است که در حال حاضر ۳۰۰ هزار عدد از آن تولید میشود و به زودی یک واحد تولیدی دیگر نیز با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار لاستیک راهاندازی میشود.
گنجی بااشاره به نیاز کشور به واردات ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک سیمی، مدعی شد: با این حال انجمن واردکنندگان تایر میگوید که به سه میلیون لاستیک سنگین نیاز داریم تا با این کار در بازار تشنج ایجاد کند.
رئیسانجمن تولیدکنندگان تایر کشور در ادامه پیشنهاد کرد که دولت به تولیدکنندگان اعتماد کند و به جای پرداخت پول به واردکنندگان، در راستای افزایش ظرفیت تولید هزینه کند.
ویاشاره به وابستگی ۲۸ درصدی صنعت تایر به واردات مواد اولیه از خارج، گفت: تولیدکنندگان برای هر کیلوگرم تایر یک دلار دریافت میکنند و باقی مواد اولیه را در داخل کشور تهیه میکنند، اما یک تاجر برای واردات یک کیلوگرم لاستیک، ۳.۵ تا ۴.۵ دلار هزینه میکنند.
رئیسانجمن تولیدکنندگان تایر کشور در ادامه پرداخت نشدن مطالبات این صنعت از سوی خودروسازان را مشکل دیگر صنعت تایر کشور عنوان کرد و گفت: به طور متوسط ۵۰ درصد از تایر تولید شده در کشور در خودروسازی استفاده میشود، اما خودروسازان با توجه به مشکلاتی که دارند معمولاً پرداخت مطالبات خود را عقب میاندازد.
وی افزود پنج کارخانه تایر با خودروسازان همکاری میکنند که مجموع مطالبات آنها ۳۰۰ میلیارد تومان است.
این مقام مسئول در ادامه ضمن تأیید اینکه برخی از خودروها به دلیل نبود زاپاس در کف پارکینگها ماندهاند، اظهار کرد: این موضوع فقط شامل تایر نیست و کمبود سایر قطعات نیز مشکلساز شده است.
این مقام مسئول در پایان در پاسخ به اینکه چرا برخی مصرفکنندگان ماشینهای سنگین معتقدند کیفیت تایر ایرانی مناسب نیست، اظهار کرد: استانداردهای ما تلفیقی از استانداردهای اروپا و آمریکا است، اما با توجه به تفاوت تکنولوژی مورد استفاده در ایران و کشورهای خارجی طبیعی است که تفاوتهایی
در کیفیت وجود داشته باشد.