kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۱۶۶
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶
رئیس‌انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی:

عدم پرداخت تسهیلات باعث تولید خودروهای ناقص شد

رئیس‌انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: عدم پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات وعده داده شده باعث کمبود تولید قطعات و تولید خودروهای ناقص شد.

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، با‌اشاره به جلسه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت با فعالان صنعت قطعه‌سازی، اظهار کرد: همانطور که بارها گفته شده، از آنجایی که خودروسازان متحمل زیان شده بودند و توانایی پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را نداشتند، تصمیم گرفته شد که بانک مرکزی ۱۱ هزار میلیارد تومان به صورت وام در اختیار خودروسازان قرار دهد تا بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند که از این میزان از چهار هزار میلیارد تومان اولیه، ۳,۸۵۰ میلیارد تومان پرداخت شد.
وی افزود: اما برای باقی آنکه قرار بود به صورت ارزی و به مبلغ ۸۴۴ میلیون یورو و به نرخ روز پرداخت شود، تاکنون یک یورو نیز پرداخت نشده که موجب شده تا در حال حاضر با معضلی به نام کمبود قطعات و خودروهای ناقص مانده در کف کارخانه‌ها مواجه شویم.
رئیس‌انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: موضوع مهم دیگر موضوع داخلی‌سازی قطعات است که در این زمینه مجدداً پیشنهاد کردیم که نمایشگاهی از قطعاتی که در داخل کشور ساخته نمی‌شود و وارد می‌شود، برگزار کنیم. این پیشنهاد مورد قبول واقع شد و در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز آمد. اکنون لازم است که حرکتی صورت بگیرد تا بتوانیم حداکثر داخلی‌سازی را انجام داده و نیاز به واردات قطعات از خارج نداشته باشیم. در این صورت اگر خارجی‌ها نیز این تلاش و حرکت ما را ببینند، دست از تحریم‌ها برداشته و دیگر حربه‌ای برای فشار به صنعت خودرو نخواهند داشت.
نجفی‌منش از ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت در رابطه با بدهی شرکت رنوپارس به قطعه‌سازان خبر داد و افزود: در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از بدهی شرکت رنوپارس به قطعه‌سازان باقی مانده که این شرکت با توجه به مطالباتی که از خودروسازان دارد؛ پیشنهاد کرده که این مطالبات تهاتر شود که در این صورت قطعه‌سازان نیز به مطالبات خود خواهند رسید.
وی با بیان اینکه تمام خریدها در حال حاضر به صورت نقدی انجام می‌شود و قطعه‌ساز باید حقوق پرسنل، بیمه و مالیات پرداخت کند، اظهار کرد: برای رفع مشکلات پیشنهاد ما این است که پول قطعه‌سازان حداکثر یک ماه پس از تحویل کالا پرداخت شود. در این صورت مقدار زیادی از مشکلات قطعه‌سازان حل شده و توانایی تأمین و تهیه برای قطعات بعدی را خواهند داشت.
رئیس‌انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اظهار کرد: شنیده شده که گفته شده "اگر خودروساز توانایی تولید ندارد، چرا تولید می‌کند"؟ در پاسخ باید گفت که این موضع جای بحث بسیار دارد اما اگر خودروساز دست از تولید بکشد، قطعه‌سازانی که در حال تولید هستند، معطل می‌مانند اما اگر تولید هم صورت گیرد، همین اوضاع حال حاضر پیش می‌آید. بنابراین همانطور که گفته شد بهترین راه این است که حداکثر یک ماه پس از تحویل کالا، هزینه‌ها به قطعه‌ساز پرداخت شود تا قطعه‌ساز نیازمند تأمین نقدینگی نباشد.