kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

اینستکس تازه‌ترین فریبکاری اروپا (یادداشت میهمان)



  دکتر ابراهیم کارخانه‌ای*
در حالی که طنین جهانی دیپلماسی رهبری انقلاب در ملاقات با نخست‌وزیر ژاپن و سرنگونی پیشرفته‌ترین پهپاد رادار‌گریز آمریکا، طمطراق و هیاهوی دیپلماسی و برتری فناوری دفاعی این کشور را به زیر سؤال برده و اتمام حجت هرچند دیر هنگام ۶۰ روزه دولت، فریبکاری مشترک سیاسی اروپا و آمریکا را به چالش کشیده است به ناگاه در پی تشکیل کمیسیون مشترک برجام، تحت پوشش خبری عظیم رسانه‌ای غرب، فریب طبل توخالی اینستکس که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان شوخی تلخ نام بردند در رأس اخبار داخلی و بین‌المللی قرار می‌گیرد! در چنین شرایطی که ملت رشید ایران بعد از به سر آمدن یک دوره چهارساله عهد شکنی و پایان مهلت ۶۰ روزه شورای عالی امنیت ملی؛ منتظر اقدام انقلابی از سوی دولت هستند، هرگونه تعلل در برابر فریبکاری اروپا، علاوه‌بر نادیده گرفتن عزت و غرور ملی ملت ایران، ضربه سختی بر جایگاه اقتدار و هیمنه سیاسی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان وارد خواهد ساخت. یقیناً دستگاه سیاسی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربه چهار سال خویشتن داری، هرگز تداوم اجرای تعهدات مندرج در برجام را با بسته حقارت‌آمیز اینستکس که در ذیل به برخی از ابعاد آن‌اشاره می‌گردد معامله نخواهد کرد:
۱- در حالی که با خروج آمریکا از برجام و تبعیت اروپا از سیاست‌های تحریمی آمریکا، جمهوری اسلامی فشار حداکثری اعمال تحریم‌ها را تحمل می‌کند، اروپا در تلاش است در اقدامی فریبکارانه رسماً از زیر بار تعهدات بر زمین مانده مندرج در برجام شانه خالی نموده و آن را در حد یک شرکت تهاتری بااختیارات محدود و محتوایی توخالی به نام اینستکس تقلیل دهد و با این اقدام نخ نما جمهوری اسلامی ایران را از اقدام متقابل خروج از برجام باز دارد!
۲- در حالی‌که تسهیل مبادلات مالی بانکی و نفتی هدف اصلی مذاکره با سه کشور اروپایی بوده است و در سازوکار تحقیر آمیز پیشنهادی اینستکس امکان هیچ‌گونه مبادله مالی، بانکی پیش‌بینی نگردیده است و کشورهای اروپایی تحت فشار آمریکا حتی حاضر به خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران نیز نیستند؛ پیوند زدن تعهدات مندرج در برجام به طبل تو خالی اینستکس ظلم به شعور سیاسی و انقلابی ملت ایران است که دستگاه دیپلماسی و سیاسی جمهوری اسلامی هرگز زیر ‌بار آن نخواهد رفت.
۳- در حالی که سه کشور اروپایی در طی ۴ سال گذشته به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند و همواره با فریبکاری سیاسی فرصت اقدام متقابل را از جمهوری اسلامی ایران سلب نموده اند؛ و بویژه در یک ساله اخیر با فراهم نمودن امکان فشار حداکثری از سوی آمریکا عملا» نقش مکمل این کشور را در اعمال توطئه علیه آستانه تحمل ملت ایران ایفاء کرده‌اند؛ موکول نمودن اتمام حجت ۶۰ روزه به وعده‌های فریبکارانه آنها جز فرصت سوزی و میدان دادن به دشمن برای اعمال فشار بیشتر و به بازی گرفتن عزت و اقتدار ملت ایران نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت. تجربه ۱۵ سال مذاکره نشان داده است که دشمن در میدان مذاکره جز به امتیاز گرفتن از طرف مقابل و فریب و بدعهدی به چیز دیگری نمی‌اندیشد.
۴- همان‌گونه که در ذیل بند ۴ بیانیه اخیر کمیسیون مشترک‌اشاره گردیده اروپا در یک بازی فریبکارانه سیاسی به دنبال تجمیع فعالیت‌های تجاری جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها از طریق اینستکس است تا با الزام دیگر کشورها به معامله تجاری با جمهوری اسلامی ایران از طریق کانال مذکور، با به‌دست گرفتن گلوگاه فعالیت‌های اقتصادی ایران با سایر کشورها و فراهم شدن امکان انسداد اقتصاد خارجی کشور، در فرصت مناسب در توطئه مشترک با آمریکا، با مشروط کردن اقتصاد به اقتدار شرایط دشوارتری را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل نمایند.
۵- در حالی که هدف جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با اروپا اجرای تعهدات مندرج در برجام است، راهکار پیشنهادی اروپا، در اقدامی یکجانبه و تأمل برانگیز، مبادلات تجاری کالاهای تحریمی از سوی آمریکا را شامل نمی‌شود و تنها کالاهایی را در بر می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران خود به تنهایی قادر به تهیه آنها می‌باشد! چنین اقدام وقیحانه ای، تیر خلاص به برجام و جایگزینی اراده آمریکا به‌جای مفاد برجام است که تداوم پایبندی یک سویه به این چنین توافقنامه‌ای که طرف‌های مقابل مفاد آن را زیر پا گذاشته‌اند توهین به عزت ملی و جایگاه رفیع جمهوری اسلامی ایران است.
۶- راهکار پیشنهادی اینستکس صرف نظر از آنکه به اجرای تعهدات بر زمین مانده اروپا و جبران تعهدات آمریکا نمی‌پردازد، عملاً به منظور تکمیل پازل توطئه مشترک آمریکا و اروپا برنامه‌ریزی گردیده و تلاش دارد با نظارت بر تأمین کالاهای غیر تحریمی آمریکا و شناسایی طرف‌های مورد معامله با ایران، همگام با فشار حداکثری آمریکا حلقه توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران را نیز تنگ‌تر نماید! به بیان دیگر با عملیاتی شدن اینستکس نظارت ۱۰۰ درصدی آمریکا بر تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌گردد!
۷- معامله قطره چکانی غذا و دارو در برابر نفت آن‌هم نه با در آمد حاصل از صادرات نفت به اروپا بلکه از محل صادرات به دیگر کشور‌ها، اقدام وقیحانه‌ای است که در افکار عمومی کشورهای جهان، ایران را به عنوان کشوری بحران زده و زیر سلطه اروپا و آمریکا معرفی می‌کند! چنین اقدامی توهینی بزرگ به ملت سلحشور ایران است که سیاست‌های تجاوزکارانه آمریکا و اروپا را در طول ۴۰ سال گذشته در منطقه به شکست کشانیده است. تروئیکای فریبکار اروپایی قصد دارد با طرح این اقدام، شکست‌های خود را در منطقه جبران نماید.
۸- بدون شک اینستکس حاصل اجماع مشترک آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران است. دستگاه سیاسی و دیپلماسی می‌بایست به دور از هرگونه ساده‌انگاری و با ژرف نگری و هوشمندی سیاسی، راه‌های توطئه دشمن را دقیقاً شناسایی و اقدام پیش دستانه و باز دارنده به عمل آورد. ملت رشید ایران که با مقاومت و ایستادگی قهرمانانه، تحت هدایت‌های هوشمندانه رهبری انقلاب و با توکل بر قادر متعال، تمامی توطئه‌های سیاسی روانی و اقتصادی دشمن را نقش بر آب نموده است؛ اکنون پس از گذشت قریب ۴ سال از نهایی شدن برجام نوبت دستگاه سیاسی و دیپلماسی است به نحوی انقلابی و بدور از اخم و لبخند، طومار عهدشکنی و زیاده خواهی دشمن را در هم بپیچد و دولت تدبیر و امید با اتکاء به قدرت تولید ملی و ظرفیت‌های بالقوه کشور مشکلات اقتصادی کشور را از سر راه ملت بزرگ ایران بردارد.
ــــــــــــــــــ
* نماینده ادوار گذشته مجلس و دانشیار دانشگاه