مدیرکل تعزیرات استان تهران اعلام کرد
دپوی هزاران خودرو به بهانه نبود بالابر شیشه و ضبط صوت!
مدیرکل تعزیرات استان تهران با بیان اینکه خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازیها به دلیل نبود قطعات بسیار ابتدایی ناقص مانده است، گفت: علیرغم اینکه خودروسازان ادعا میکنند قطعات موردنیاز برای تولید را در اختیار ندارند اما فروش فوری انجام میدهند!
محمدعلی اسفنانی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره ادعای خودروسازان مبنی بر کمبود قطعه، گفت: اگر عدم تولید این شرکتها ناشی از کسری قطعه است تمامی خودروها باید در دو یا حداکثر سه نوع قطعه مشترک مانند کیسه هوا،ecu و... نقص داشته باشند این در حالی است که در بازدیدهای به عمل آمده هر خودرو یک قطعه مانند بالابر شیشه، ضبط صوت و... کم دارد.
وی افزود: خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازیها به دلیل نبود قطعات بسیار ابتدایی ناقص مانده است؛ در واقع خودرویی که دستگاه پخش ندارد ناقص محسوب نمیشود و خودروسازان میتوانند با کسر هزینه این قطعات ابتدایی، خودرو را به مشتری تحویل دهند و فرد قطعه موردنظر را از بازار آزاد تامین کند.
مدیرکل تعزیرات استان تهران با بیان اینکه خودروسازان به خبرنگاران اجازه دهند تا از انبار خودروهای ناقص بازدید کنند، اظهار کرد: علیرغم اینکه خودروسازان ادعا میکنند قطعات موردنیاز برای تولید را در اختیار ندارند اما فروش فوری انجام میدهند؛ حال باید پرسید اگر خودروسازان با کمبود قطعه روبه رو هستند چگونه میتوانند خودروهای فروخته شده در فرآیند فروش فوری را به مردم تحویل دهند و در صورتی که قطعات را در اختیار دارند علت تاخیر در عمل به تعهدات چیست؟
اسفنانی ادامه داد: این عملکرد خودروسازان، احتمال اینکه خودروسازان در گذشته خودروهایی سالم و کامل تولید کرده و آنها را انبار کردند و حال که قیمت چهارچرخها افزایش پیدا کرده آنها را به بازار عرضه میکنند افزایش میدهد؛ این اقدام مصداق بارز احتکار است و در صورت اثبات با آن برخورد میشود.
وی درباره مخدوش کردن قیمتها با هدف گران فروشی، بیان کرد: این اقدام تخلف است و مردم در صورت مشاهده از طریق سامانه 135 آن را گزارش کنند تا با آن برخورد شود.گفتنی است مدیرکل تعزیرات استان تهران در خردادماه نیز اظهاراتی درباره عملکرد خودروسازان بیان کرده بود، که دبیر انجمن خودروسازان ایران نسبت به آن واکنش نشان داد. احمد نعمتبخش چند روز بعد از اظهارات اسفنانی، در گفتوگو با تسنیم، در رابطه با تصاویر منتشر شده درخصوص انبار خودروهای ایران خودرو اظهار کرد: «اکثر خودروهای موجود در انبار این شرکت دارای کسری قطعات الکترونیک هستند و این شرکت در تلاش است تا این مشکل را برطرف نماید.
وی با بیان اینکه حدود 90 درصد از قطعات الکترونیکی خودرو از جمله ECU وارداتی است، افزود: شاید برخی از قطعهسازان داخلی بتوانند این قطعات الکترونیکی را تولید کنند اما میزان تولید قطعات کفاف نیازمندی شرکتهای خودروساز را نمیدهد.»
گفتنی است بازار خودرو در ماههای گذشته ارقامی را تجربه کرده که زمانی باورپذیر نبود و تنها یک قلم آن، پراید بالای 50 میلیون تومان بوده است. این وضعیت با خروج شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو تشدید شد، اما یکی از موضوعات مهمی که در هفتههای گذشته بازار خودرو را تحت تأثیر قرار داد، زمزمه بازگشت شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو بوده است.
در همین رابطه، رئیسسازمان بازرسیکل کشور بااشاره به نامهنگاری خود با معاون اول رئیسجمهور گفت: حتماً باید قیمتگذاری زیر نظر شورای رقابت باشد و اصرار ما بر این موضوع ادامه دارد، البته پاسخ آقای جهانگیری هم در این رابطه مثبت است.
دردسر خریداران خودروهای چینی
در این وضعیت بازار خودرو، این روزها با کمبود قطعات یدکی در بازار، خریداران خودروهای چینی هم رضایتی از خرید خود ندارند و مدام برای تعمیر خودروها به تعمیرگاها مراجعه میکنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حال حاضر برخی از واردکنندگان خودروهای چینی برای صرفه اقتصادی ترجیح میدهند تا قطعات یدکی اصل را برای خودروهای موجود در بازار وارد نکرده و به نوعی با فروش قطعات ارزانتر و فاقد کیفیت سود بیشتری را کسب کنند. همین موضوع عاملی میشود تا تعداد مراجعات خریداران این خودروها به تعمیرگاهها افزایش بیشتری پیدا کند. البته جالب اینجاست برای داخلی سازی قطعات این خودروها در کشور هم مانع تراشیهایی از طرف چینیها انجام میشود که همین امر باعث میشود تا خودشان تمام قد بازار قطعات یدکی محصولات را بدست گرفته و متناسب با اهداف خود عرضه قطعات را انجام میدهند.
علاوهبر این مشکلات واردات قطعه هم باعث شده تا برخی از خودروها ماهها در تعمیرگاه معطل تأمین قطعه باشند که همین امر مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.