kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۱۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران:

بیکاری با مدرک‌گرایی ریشه‌کن نمی‌شود

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: بیکاری در کشور ریشه‌کن نمی‌شود مگر آنکه جامعه از مدرک‌گرایی فاصله بگیرد و افراد از سنین پایین‌ با آموزش‌های عملی و مهارتی آشنا شوند.

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، مهارت‌آموزی را از جمله موضوعات حائز اهمیت در تمام کشورهای دنیا دانست و افزود: تاکید ما این است که وزارت علوم بیش از آنکه دغدغه تعریف رشته‌های دانشگاهی و صندلی‌های دانشگاه‌ها را داشته باشد به فکر تربیت نیروی ماهر برای بازار کار باشد.
وی گفت: یکی از دلایل بیکاری جوانان ما نداشتن مهارت منطبق با نیاز بازار کار است و بسیاری از دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی چون به شکل عملی با محیط کسب و کار آشنا نشده‌اند از یافتن شغل مناسب با رشته و تخصص خود باز می‌مانند.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تاکید کرد: در کشورهای دیگر روی بحث مهارت آموزی سرمایه‌گذاری می‌شود و فرد به عنوان یک سرمایه انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد. چون آنها می‌دانند که اقتصاد و تولید و بازارکارشان به نیروی کار ماهر وابسته است و روی کارگران، دانشجویان و مدیران خود کار می‌کنند.
ابوی با بیان اینکه باید از سنین پایین و حتی دوران پیش دبستانی به کودکان مهارت‌های شغلی را بیاموزیم، اظهار کرد: نباید دوره‌های کارآموزی عملی را به بعد از فارغ‌التحصیلی موکول کنیم. افراد باید در حین تحصیل یا قبل آن از سطوح ابتدایی و دبیرستان آموزش ببینند تا مسیر آینده شغلی خود را ترسیم کنند. بنابراین برای آنکه فرد در آینده در انتخاب رشته تحصیلی و شغل موفق شود باید علاقمندی‌های او را شناسایی و بر اساس آموزش‌های مهارتی او را تربیت کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا با فقر مهارتی در جامعه مواجه هستیم؟ گفت: دلیلش این است که سال‌ها به جای توجه به مهارت آموزی و تربیت نیروهای ماهر، مدرک‌گرایی را رواج داده‌ایم. دانشگاه‌هایی که مثل قارچ به یکباره سردرآوردند تنها برای کسب مدرک بوده است. آمارها نشان می‌دهد که بیشترین گرایش به مدرک در شرکت‌های دولتی دیده می‌شود و اگر کارمندان دولت را در یک پروسه زمانی بررسی کنید همه به یکباره از دیپلم به لیسانس و فوق لیسانس رسیدند چون نگاه در این شرکت‌ها این بوده که برای افزایش حقوق و ارتقا باید مدرک تحصیلی بالاتر ارائه کنند.
این مقام مسئول کارگری در پایان تاکید کرد: مادامی که گرایش جامعه، وزارت علوم و حاکمیت به سمت رواج مدرک‌گرایی باشد نمی‌توانیم انتظار داشتن نیروهای کار ماهر و متخصص را داشته باشیم. سال‌ها طول می‌کشد تا این سیستم اصلاح شود و این ذهنیت تغییر کند و هر زمان که این اتفاق افتاد می‌توانیم به کاهش بیکاری امیدوار باشیم.
گفتنی است، اهمیت به مهارت آموزی به معنای تبلیغ نرفتن به دانشگاه نباید باشد، بلکه باید در دانشگاه علاوه‌بر تئوری، مهارت‌های عملی هم آموزش داده شود. ضمنا طول مدت تحصیل چه در مدرسه و چه دانشگاه، بسیار طولانی است و دانش‌آموزان ودانشجویان، دائما برخی مطالب را در سال‌های مختلف تکرار می‌کنند.