رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد
انتشار صکوک برای توسعه خطوط ریلی کشور
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از انتشار صکوک برای توسعه خطوط ریلی کشور خبر داد.
علی صالحآبادی در نشستی با حضور مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و مدیرعامل شرکت راهآهن درباره راهکارهای تامین مالی خطوط ریلی کشور از طریق بازار سرمایه، اظهار داشت: شرکتهای ریلی در این جلسه با مکانیسم بازار سرمایه برای تامین مالی آشنا شدند و مهمترین نکتهای که برای شرکتهای ریلی در این جلسه روشن شد، معادلسازی هزینه تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه و نظام بانکی بود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: نکته مهم این جلسه ایجاد فضای واقعبینانه در بین مدیران شرکتهای ریلی بود به طوری که مدیران عامل شرکتهای ریلی با ارقام تامین مالی در بازار سرمایه آشنا شدند.
وی افزود: موضوع دو نرخی شدن در هر بازاری باعث بر هم خوردن قواعد بازار است. در بازار سرمایه هم برای انتشار یک صکوک از زمان انتخاب ارکان تا سیر مراحل اداری، هزینههایی معادل نظام بانکی رقم میخورد و به عبارتی با فرض این که تمام شرایط انتشار صکوک برای شرکتها فراهم باشد بهای تمام شده تامین مالی حداقل 25 درصد خواهد بود که این رقم برای برخی شرکتها توجیهپذیر است و برای برخی شرکتها مانند شرکتهای ریلی توجیه ندارد.
سخنگوی سازمان بورس درباره چگونگی استفاده شرکتهای ریلی از ظرفیتهای بازار سرمایه با حفظ منطق سودآوری گفت: در این جلسه دو راهکار برای این که تامین سرمایه شرکتهای ریلی از طریق بازار سرمایه سودآور باشد، مطرح شد که هر دو راهکار میتواند بخشی از هزینههای نرخ تامین سرمایه را جبران کند.
وی ادامه داد: اولین راهکار از طریق سازمان بهینهسازی مصرف سوخت مطرح شد. این سازمان با بیان این که شرکتهای ریلی هر چقدر بتوانند بار ترافیک کشور را از روی جاده به ریل منتقل کنند میتوانند بخشی از هزینههای تامین مالی خود را در قالب یارانه جبران کنند.
سخنگوی سازمان بورس گفت: سازمان بهینهسازی مصرف سوخت اولین قدم برای کاهش هزینه تامین مالی را در این جلسه برداشت البته هنوز شرکتهای ریلی و راهآهن با این سازمان به یک مدل مورد توافق در این خصوص نرسیدهاند.
صالحآبادی در خصوص راهکار دوم گفت: شرکت راهآهن ابزاری همچون حق سیر در اختیار دارد که میتواند با کاهش این هزینه، بخشی از تامین سرمایه شرکتهای ریلی را جبران کند. به عبارتی هر واگنی که روی ریل راهآهن میرود باید به شرکت راهآهن حق سیر دهد که شرکت راهآهن بر این اساس میتواند حق سیر را پایین بیاورد که برای شرکتهای ریلی این تامین مالی موجه شود.
رئیس سازمان بورس درباره نتیجه کلی این جلسه برای انتشار صکوک موردنیاز شرکتهای ریلی گفت: اگر شرکت راهآهن حق سیر را پایین بیاورد و بهینهسازی مصرف سوخت با شرکت راهآهن یا شرکتهای ریلی به یک مدل جامع برسند، انتشار صکوک برای شرکتهای ریلی مقرون به صرفه خواهد شد.
گفتنی است «صُکوک» جمع «صک» به معنای سند و سفته است و مُعَّرب واژه چک در فارسی است. در عربی این واژه را توسعه داده و کلیه انواع حوالجات، تعهدات و اسناد مالی را شامل میشود.
«صکوک» ابزار جدیدی در بانکداری اسلامی است که به جای اوراق قرضه به کار گرفته میشود و مانند همتای غربی خود مبتنی بر سفته بازی، ربا و فعالیتهای سوداگرانه بیپشتوانه نیست بلکه به عنوان «اوراق بهادار با پشتوانه مالی» تعریف میشود که باید دارای ارزش باشد. صکوک در واقع اوراق بهاداری است که کالا، خدمت یا مالکیت فیزیکی یا معنوی آن را تضمین میکند. این تضمینها یا الان وجود دارند یا در آینده قطعا به وجود خواهند آمد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: نکته مهم این جلسه ایجاد فضای واقعبینانه در بین مدیران شرکتهای ریلی بود به طوری که مدیران عامل شرکتهای ریلی با ارقام تامین مالی در بازار سرمایه آشنا شدند.
وی افزود: موضوع دو نرخی شدن در هر بازاری باعث بر هم خوردن قواعد بازار است. در بازار سرمایه هم برای انتشار یک صکوک از زمان انتخاب ارکان تا سیر مراحل اداری، هزینههایی معادل نظام بانکی رقم میخورد و به عبارتی با فرض این که تمام شرایط انتشار صکوک برای شرکتها فراهم باشد بهای تمام شده تامین مالی حداقل 25 درصد خواهد بود که این رقم برای برخی شرکتها توجیهپذیر است و برای برخی شرکتها مانند شرکتهای ریلی توجیه ندارد.
سخنگوی سازمان بورس درباره چگونگی استفاده شرکتهای ریلی از ظرفیتهای بازار سرمایه با حفظ منطق سودآوری گفت: در این جلسه دو راهکار برای این که تامین سرمایه شرکتهای ریلی از طریق بازار سرمایه سودآور باشد، مطرح شد که هر دو راهکار میتواند بخشی از هزینههای نرخ تامین سرمایه را جبران کند.
وی ادامه داد: اولین راهکار از طریق سازمان بهینهسازی مصرف سوخت مطرح شد. این سازمان با بیان این که شرکتهای ریلی هر چقدر بتوانند بار ترافیک کشور را از روی جاده به ریل منتقل کنند میتوانند بخشی از هزینههای تامین مالی خود را در قالب یارانه جبران کنند.
سخنگوی سازمان بورس گفت: سازمان بهینهسازی مصرف سوخت اولین قدم برای کاهش هزینه تامین مالی را در این جلسه برداشت البته هنوز شرکتهای ریلی و راهآهن با این سازمان به یک مدل مورد توافق در این خصوص نرسیدهاند.
صالحآبادی در خصوص راهکار دوم گفت: شرکت راهآهن ابزاری همچون حق سیر در اختیار دارد که میتواند با کاهش این هزینه، بخشی از تامین سرمایه شرکتهای ریلی را جبران کند. به عبارتی هر واگنی که روی ریل راهآهن میرود باید به شرکت راهآهن حق سیر دهد که شرکت راهآهن بر این اساس میتواند حق سیر را پایین بیاورد که برای شرکتهای ریلی این تامین مالی موجه شود.
رئیس سازمان بورس درباره نتیجه کلی این جلسه برای انتشار صکوک موردنیاز شرکتهای ریلی گفت: اگر شرکت راهآهن حق سیر را پایین بیاورد و بهینهسازی مصرف سوخت با شرکت راهآهن یا شرکتهای ریلی به یک مدل جامع برسند، انتشار صکوک برای شرکتهای ریلی مقرون به صرفه خواهد شد.
گفتنی است «صُکوک» جمع «صک» به معنای سند و سفته است و مُعَّرب واژه چک در فارسی است. در عربی این واژه را توسعه داده و کلیه انواع حوالجات، تعهدات و اسناد مالی را شامل میشود.
«صکوک» ابزار جدیدی در بانکداری اسلامی است که به جای اوراق قرضه به کار گرفته میشود و مانند همتای غربی خود مبتنی بر سفته بازی، ربا و فعالیتهای سوداگرانه بیپشتوانه نیست بلکه به عنوان «اوراق بهادار با پشتوانه مالی» تعریف میشود که باید دارای ارزش باشد. صکوک در واقع اوراق بهاداری است که کالا، خدمت یا مالکیت فیزیکی یا معنوی آن را تضمین میکند. این تضمینها یا الان وجود دارند یا در آینده قطعا به وجود خواهند آمد.