kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰

گزارش نهایی تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس به قوه قضائیه ارجاع شد

دیروز در صحن علنی مجلس گزارش نهایی از عملکرد شرکت ملی مس ایران توسط نماینده مردم مشکین شهر قرائت شد و در پایان نایب‌رئیس‌مجلس از ارجاع این گزارش به قوه قضائیه خبر داد، همچنین دیروز جمعی از نمایندگان در نامه‌ای به سردار ‌اشتری از زحمات نیروی انتظامی تقدیر و تشکر کردند.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست علی لاریجانی آغاز شد. سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی دستور کار صحن علنی را به این شرح قرائت کرد: ادامه ‌رسیدگی ‌به‌ گزارش ‌کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور.
ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد بررسی طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی- فرهنگی و همچنین ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو و...
نمایندگان مجلس مصوب کردند که آسیب‌دیدگان حوادث و بحران‌ها که تحت مدیریت سازمان مدیریت بحران کشور همکاری می‌کنند، فداکار خدمت شناخته شوند. مجلس شورای اسلامی در بررسی ماده (20) لایحه مدیریت کشور با اصلاح این ماده جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اکثریت آرا موافقت کردند.
همچنین، نمایندگان دیروز با ماده 14 طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی ارجاعی از کمیسیون با اکثریت آرا موافقت کردند. براساس ماده 14 طرح مذکور؛ هرگونه مرمت، احیا، تعمیرات اساسی و بهره‌برداری از املاک تاریخی- فرهنگی ثبت شده و یا املاک واجد ارزش‌های تاریخی – فرهنگی موضوع این قانون در صورت استقرار فعالیت‌های مطابق ضوابط میراث فرهنگی از هزینه‌های مربوط به تغییر کاربری، مرمت و بازسازی معاف می‌باشند.
دیگر اینکه نمایندگان مجلس وزارت صمت را مکلف کردند در افق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، بسترهای لازم را برای ورود فناوری‌های جدید تولید خودرو با همکاری شرکت‌های معتبر خودروسازی جهان فراهم کند.
نامه تقدیر نمایندگان از نیروی انتظامی
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از فعالیت‌های نیروی انتظامی تقدیر و تشکر کردند. در بخشی از این نامه دلایل این تقدیر و تشکر اینگونه تشریح شده است: «حضور تاثیرگذار در مدیریت و برقراری نظم و امنیت در حماسه اربعین، همکاری با قوه قضائیه در شناسایی و برخورد قاطع با مفسدین اقتصادی و برهم زنندگان بازار ارز و محتکرین ارزاق عمومی، اجرای موفقیت‌آمیز طرح نوروزی برای برقراری انضباط و تامین نظم و امنیت در مبداء، مقصد و طول سفر مسافران نوروزی که خوشبختانه موجب کاهش مصدومین و جان باختگان حوادث رانندگی گردید و همچنین اقدام سریع و انقلابی در شناسایی و معدوم نمودن قاتل طلبه شهید همدانی از جمله اقدامات تحسین‌برانگیز نیروی انتظامی است.»
این نامه در ادامه افزوده: «ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بر خود لازم می‌دانیم از فرماندهی جهادی سردار حسین‌اشتری، فرمانده محترم نیروی انتظامی و از تلاش‌ها و مجاهدت‌های فرماندهان و مدیران این نیرو و کارکنان خدوم و سبزپوشان عرصه نظم و امنیت کشور تقدیر و تشکر نمائیم.»
ارجاع یک گزارش تحقیق و تفحص
 به قوه قضائیه
ولی ملکی در نشست علنی دیروز گزارش نهایی تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران را که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تصویب رسیده را قرائت کرد. در این گزارش به فرآیند تحقیقات به عمل آمده و خرید و فروش در شرکت ملی صنایع مس ایران پرداخته شده، همچنین وضعیت تسهیلات مالی و کمک‌های بلاعوض و پرداخت‌های نجومی نیز شفاف شده است. همچنین در بخش پیشنهادات گزارش به تخلفات قید شده ‌اشاره  و تاکید نیز شده که تمام تصمیم‌گیری‌ها براساس نقشه راه معدن و استراتژی‌های مصوب باشد.
گفتنی است در بخش پیشنهادات؛ شرکت ملی صنایع مس ملزم شده تا از شرکت پارس اولنگ یا به عنوان مشاور در عملیات اجرایی اکتشاف یا به عنوان ناظر استفاده نماید. همچنین پیشنهاد شده تا خصوصی‌سازی به معنی واقعی صورت پذیرد و پارامترهای زیست محیطی در تمامی واحدهای فعلی رعایت شود.
نایب‌رئیس‌مجلس در ادامه و پس از قرائت گزارش مذکور گفت: گزارش نهایی تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران به قوه قضائیه ارجاع شد.
تخلف دولت در افزایش حقوق‌ها
محمدرضا صباغیان بافق،  نماینده مردم مهریز و بافق دیروز در تذکر شفاهی خود به دولت درخصوص بحث افزایش حقوق‌ها گفت: دولت قانون مصوبه مجلس را درخصوص افزایش 400 هزار تومانی حقوق‌ها به همراه 10 درصد اجرا نکرده است و باعث شده چندین میلیون کارمند و کارگر نسبت به مجلس بدبین شوند لذا از هیئت‌رئیسه مجلس خواهش می‌شود در قبال این تخلف دولت اعلام موضع کند.
علیرضا سلیمی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی دیروز در نطق میان‌دستور خود خطاب به روحانی گفت: شما تنها رئیس‌جمهوری هستید که در شورای‌عالی سه نفره بدون نیاز به مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، قدرت قانون‌گذاری و رتق و فتق امور را دارید. شما اختیار مذاکره در برجام را داشتید شما ذخایر اورانیوم، آب سنگین و هزاران سانتریفیوژ را محدود کردید. یادتان هست ارز 4200 تومانی توسط دولت شما ایجاد شد و ذخایر کشور بر باد رفت.
اختیارات فراوان یک رئیس‌جمهور
سلیمی ادامه داد: حدود 60 تن طلای کشور بذل و بخشش کردید. به شما اختیار در برداشت از صندوق توسعه ملی داده شد. فقط در بودجه امسال مجلس 12 درصد از سهم صندوق را به شما تفویض کرد و مابقی مورد عنایت گوشه چشم شماست. حضرتعالی با اختیار تام و به اصطلاح خود ژنرال‌ها را بر مردم حاکم کردید و مجلس نیز دربست به تمام فهرست شما رأی داد. همه مدیران را تغییر دادید و مجلس نیز کاملا باد موافق به سمت شما گسیل داشت و اکثریت آن در اختیار شما بود و بهانه‌ای نداشتید و هرچه آوردید مجلس
 تصویب کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: گیرم در دور اول از اختیارات رئیس‌جمهور خبر نداشتید، در دور دوم چطور؟ اگر خبر نداشتید که ایول و اگر خبر داشتید که وای بر ما.
وی افزود: به یاد دارید که بعد از خروج آمریکا از برجام با اختیار تام چند هفته به اروپا فرصت دادید که این زمان به یک سال افزایش یافت. یادتان است به جای رتق و فتق امور، ام المصائب را به حاشیه راندید و از ام المشاکل که معیشت مردم بود غفلت کردید و کاری کردید که مردم ساعت‌ها در صف گوشت، مرغ و شکر بمانند و تورم و رکود تاریخی با اختیار بر آنها تحمیل شد و قیمت مسکن و خودرو و کالا بالا رفت و همه با اختیار شما بود.