kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳

تلاش برای تبدیل «واقعیت تلخ» فوتبال به «واقعیتی شیرین»

ناخوشایند بودن و سالم نبودن فضای فوتبال ایران، یکی از بحث‌های کلیدی و محوری این صفحه بوده است که بارها و هر بار به بهانه‌ای و به خاطر اتفاق افتادن حادثه‌ای و دریافت خبری به آن پرداخته‌ایم.

 
  سرویس ورزشی-

 داستان و اصل ماجرا یکی است، اما هر بار قهرمانان داستان تغییر می‌کنند و اسم‌ها عوض می‌شود، اصل مطلب آن است که فضای فوتبال سالم نیست، رضایت‌بخش نیست، موجب راحتی روان و آسایش فکر و اعصاب نمی‌شود و به قول خیلی از اهالی قدیمی‌تر فوتبال، و خاصه کسانی که تجربه بازی یا تماشای فوتبال در کشورهای صاحب فوتبال را دارند، در ایران کسی از تماشای فوتبال لذت نمی‌برد.!
 فوتبال ما برای عقده‌گشایی و نفرت‌پراکنی و اهانت و تهمت و... خلاصه خراب شدن اخلاق و اعصاب و روح و روان و... تبدیل شده است! این واقعیتی است تلخ که باید برای تغییر دادن و شیرین کردن آن فکری کرد و چاره‌ای اندیشید.
هفته گذشته و در چند شماره به موضوعی از این نوع که فضای فوتبال را مسموم و روح و روان علاقه‌مندان را مشوش می‌کنند،‌اشاره کردیم، امروز نیز نمونه‌های ویژه در دست داریم که حکایت از «حال ناجور فوتبال ایران» می‌کند. اتفاقات و اظهاراتی که در هفته‌های پایانی لیگ به ویژه بعد از برگزاری مسابقات هفته بیست و نهم لیگ برتر رخ داد و عمرو- زید را متهم کرد و زید- عمرو را! و در این میان پای روسا و وزارت هم به میدان کشیده شد که جانبداری از فلان تیم می‌کنند، دست دارند بهمان تیم قهرمان شود، مثلا وزیر ورزش طرفدار فلان تیم است فلان داور در بازی حساس خراسان ، ترمز تیم اصفهانی ‌را کشیده است معاون وزیر امور خارجه علنی در مصاحبه تلویزیونی، نسبت به فلان تیم اظهار ارادت کرده ؟... !
اینها یعنی دست‌هایی پشت پرده هستند که مسابقات و نتایج و سکوها و.... را مهندسی و هدایت می‌کنند و خودخواهانه با توجه به نفوذ و جایگاهی که دارند، قانع از حرکت فوتبال ایران در رقابت‌های باشگاهی در بستری سالم و مناسب می‌شوند و... و البته علاقمندان به فوتبال می‌کشد و خلاصه نتیجه آن هم این است که همه چیز این فوتبال کسانی که مسائل این رشته ورزشی را پیگیری می‌کنند، می‌دانند این حرف‌‌ها که بوی انگ و تهمت می‌دهد،‌مال امسال و سال گذشته نیست، نزدیک ده پانزده سال است که هر سال، به ویژه در روزهای پایانی لیگ برتر، لیگ دسته اول و.... از این گونه حرف‌ها و اظهارنظرها فراوان به گوش می‌رسد، ذهن مخاطب را بیمار می‌کند، سوهان به روح و اعصاب علاقمندان به فوتبال ‌می‌کشد و خلاصه نتیجه آن هم این است که همه چیز فوتبال حتی قهرمانی در آن قلابی و سر‌کاری است.
 مخاطبان عزیز ما حتما گواهی می‌دهند که روزنامه کیهان نیز به سهم و وظیفه خود سال‌هاست در این‌باره می‌نویسد و تذکر می‌دهد و از مسئولان امر می‌خواهد برای سلامت فضای فوتبال، یا نه برای هدر نرفتن زحمات و لوث نشدن عملکرد خود هم که شده دستی از آستین همت درآورند و با این روند مخرب و ویرانگر،‌که مهم‌تر از خراب کردن فوتبال، اخلاق و اعصاب علاقه‌مندان به آن را به هم می‌ریزد و حتی بیمار می‌کند و گاه متاسفانه حتی تلفات جانی هم باقی می‌گذارد برخورد جدی، قاطعانه و قانونی نمایند.
 متاسفانه به حرف ما و دیگران که در این باره هشدار دادند،‌ طبق معمول از سوی مسئولان و مدیران توجه نشده است و تا به اینجا رسیده‌ایم که:
سرچشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد نشاید گرفتن به پیل
سال‌هاست، به ویژه وقتی مدیریت رسانه‌ای ما، خاصه در تلویزیون، منفعل است، بی‌انگیزه و واداده رفتار کرده جریاناتی در رسانه‌های، ما شکل گرفته که به دنبال ارضای خودخواهی و شهرت‌طلبی‌ها و باندبازی‌های خود،‌به جان اخلاق و فرهنگ فوتبال افتادند و هر کس را دوست داشتند (به ویژه اگر خارجی و غیرایرانی هم بود!) «لانسه» و «حمایت» می‌کردند کسی را که دوست نداشتند از خودش ریختش تیپش! حرف زدنش، تیمش و... خوششان نمی‌آمد، در جهت تخریب و تحقیر و نابودی او و لوث کردن زحمات و تلاش‌هایش او را بمباران می‌کردند، انگ و تهمت می‌بستند و... و اینکه امروز می‌بینیم حاصل عملکرد آن جریان مخرب و بدتر از آن حاصل وادادگی و عدم احساس مسئولیت در نزد مدیران وقت رسانه‌ای است، تاکید می‌کنیم به ویژه در تلویزیون و البته عدم واکنش قاطعانه و به موقع مسئولان فوتبال و کمیته‌های مربوطه برای فدراسیون هم تکمیل‌کننده پازلی است که آن جریانات مخرب و افسارگسیخته ساخته بودند.
مطلب را کوتاه کنیم: همان‌طور که بالاتر‌اشاره شد، این وضعیت ناخوشایند حاکم بر فوتبال ایران که واقعیتی «تلخ» است و غیرقابل انکار نیست، قابل تغییر دادن است. چرا که این واقعیت، معمول عملکرد و رفتارهای غلط است که به برخی از آنها به‌طور نمونه‌اشاره شد، از یک‌سو جریانات مخرب رسانه‌ای و بی‌بند و باری و بی‌نظارتی حاکم بر آنها و از سوی دیگر بی‌توجهی و انفعال مسئولان و...
به طور طبیعی اگر ما سعی در اصلاح فضای اخلاقی و حرفه‌ای در رسانه‌ها کنیم- که خوشبختانه حرکاتی در این‌باره شروع شده و اقدامات مثبتی هم صورت گرفته و از سوی دیگر مسئولان فوتبال ما در برابر تخریب‌‌ها و تهمت‌ها و انگ‌زدن‌‌ها و... اگر منفعل و مرعوب عمل نکنند و قاطعانه و قانونی وارد عمل شوند، بدون تردید اتفاقات مثبتی در راه اصلاح فضای فوتبال رقم خواهد خورد.
خوشبختانه اخیرا از سوی فدراسیون فوتبال هم دراین باره اقداماتی صورت گرفته (مثل برخورد با دروازه‌بان خاطی تراکتورسازی، و... واکنش به اظهارات اخیر آقای خطیر معاون ورزشی باشگاه استقلال و...) و... که اگر این اقدامات دو و چند جانبه به طور مسئولانه کارشناسانه قانون مدارانه تداوم پیدا ‌می‌کنند و آنهایی که به سلامت اخلاقی و فرهنگی فوتبال فکری کند و در این‌باره مسئولیت دارند،‌مثل رسانه‌ها و مدیران ورزش و فوتبال و... مسئولیت خود متعهدانه عمل کنند. بدون شک خیلی زود «واقعیت تلخ» فوتبال به «واقعیتی شیرین» تبدیل خواهد شد و...