kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷

بازی با سرمایه و سرنوشت ورزش!

گوش اهالی فوتبال ایران و طرفدار تیم‌ها از این حرف‌هایی که چندی قبل امیرحسین فتحی، مدیرعامل تیم استقلال در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح کرده، پر است، آقای فتحی درباره ماجرای شفر، سرمربی برکنار شده تیم استقلال می‌گوید: «یکی از مسائلی که کار را برای باشگاه استقلال سخت کرد، بسته شدن قراردادهای غیرحرفه‌ای است...»


سرویس ورزشی-

 او در جای دیگر در این باره چنین توضیح می‌دهد: «متاسفانه با شفر قرارداد غیرحرفه‌ای امضا شده است. مرسوم نیست مربی حق فسخ داشته باشد ولی باشگاه این حق را نداشته باشد. مبلغ نجومی با او بسته شده است. شاید در جام جهانی چندین مربی قراردادشان بیش از یک میلیون دلار بود. ساشا شفر بدون داشتن مدرک معتبر آنالیزوری، قرارداد بالایی با استقلال بسته بود. ما قرارداد خوبی با شفر نداشتیم، قراردادی یک طرفه...»
شما خواننده محترم هم حتما حرف ما را تائید می‌کنید، که این حرف‌ها، که این بار از زبان آقای فتحی و درباره شفر به گوش مخاطب اهل ورزش می‌رسد، حرف تازه‌ای نیست و در سال‌های اخیر، هر چند وقت یک بار از زبان مدیری درباره مربی‌ای، شنیده می‌شود...
در واقع اصل ماجرا یکی است و تغییر نمی‌کند، اما نقش‌آفرینان آن متغیرند! و این بیش از هر چیز حکایت از بیماری فوتبال ما دارد، بیماری‌ که حکایت از نوعی آشفتگی، به هم ریختگی و بلبشویی است که ریشه آن را باید بیش از هر کجا در عامل «مدیریت» جست‌وجو کرد.
عامل مدیریت هم که می‌گوئیم، نه مدیریت این و آن باشگاه، بلکه مدیریت کلان و بزرگ‌تر ورزش راس همه «وزارت ورزش». مدیریت باشگاهی مثل استقلال یا پرسپولیس، زیرمجموعه، وزارت ورزش است، قبل از فتحی یا عرب، وزارت ورزش و شخص آقای وزیر ورزش است که باید درباره وضعیت آشفته مدیریتی حاکم بر دو باشگاه بزرگ، پرطرفدار و معتبر کشور که علیرغم همه شعارها و وعده‌ها مبنی بر واگذاری به بخش خصوصی، همچنان جزو دارایی‌های وزارت ورزش هستند، توضیح دهد.
وقتی «ثبات مدیریتی» در ورزش ما و به ویژه دو باشگاه ذکر شده، معنا نداشته باشد و مدیریت این مثلا باشگاه‌ها! به محله برو و بیا تبدیل شده باشد، معلوم نیست، باید از کجا و چه کسی مسئولیت خواست و مشخص نیست، دقیقا مسئول اصلی خرابکاری‌ها و خطاکاری‌ها و کم‌کاری‌ها و ندانم‌کاری‌ها و... کیست؟
 امروز فتحی می‌گوید «قرارداد شفر غیرحرفه‌ای منعقد شده است، یک طرفه است، به ضرر باشگاه مردمی استقلال است...» خب، مخاطب این جملات چه کسی یا چه کسانی هستند؟ آنکه شفر را آورده، استخدام کرده، قرارداد بسته، نه با او یا اعوان و انصار و آقازاده‌اش، چه کسی بوده؟
با اجازه چه کسی این کار را کرده، او را چه فردی و سازمان و وزارتخانه‌ای منصوب کرده است؟ او الان کجاست؟ چرا نمی‌آید پاسخ بدهد؟ چرا نمی‌آید به طرفداران عزیز! استقلال و مردم گرامی و ورزشدوست کشورمان! توضیح دهد و ابهامات را برطرف کند...؟
 این وضع و اوضاع تا کی می‌خواهد در ورزش ما ادامه داشته باشد. این بازی با سرمایه‌های ملی، این اسراف و ریخت‌وپاش از جیب مردم، این به سخره گرفتن احساسات و عواطف علاقه‌مندان به ورزش که اکثریت قریب به اتفاق آن، جوانان، یعنی همان کسانی که رهبری انقلاب در پیام‌های اخیر خودشان، بیش از گذشته و همیشه، آنها را مورد خطاب قرار می‌دهد، هستند، با کدام مجوز عرفی و شرعی و حرفه‌ای و دولتی و ورزشی و اخلاقی و... صورت می‌گیرد؟ بازی با وقت و سرمایه و سرنوشت ورزش این مملکت تا کی...؟!