kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۵۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
در چهاردهمین کنگره انجمن جغرافیایی ایران

لاریجانی: اطلاع داریم عربستان و امارات ظرفیت فروش نفت بیشتر را ندارند

رئیس ‌مجلس گفت: اطلاع داریم عربستان و امارات ظرفیت فروش نفت بیشتر را ندارند، اگر این ظرفیت را داشتند فروش خود را افزایش می‌دادند، آمریکایی‌ها در این عملیات روانی نیز موفق نمی‌شوند و کمبود نفت رخ می‌دهد.


 

علی لاریجانی در چهاردهمین کنگره انجمن جغرافیایی ایران که روز گذشته در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با‌ اشاره به اقدامات آمریکا گفت : جنگی که در لیبی راه انداختند با هدف سرزمین و نفت است. به این دلیل صحنه سیاسی لیبی را به هم ریختند، این موضوع در ونزوئلا نیز وجود دارد نفت عربستان در دست آمریکا است ولی چند منطقه نفتی در اختیار آمریکا نیست که یکی از آنها ونزوئلا است برای به دست آوردن این کشور مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده و موجب ناآرامی در این کشور شده است. بسیاری از نزاع‌هایی که انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها با ایران داشتند به خاطر نفت بود. در همین خصوص مرحوم مصدق و آیت‌الله کاشانی قدم‌هایی برداشتند.
وی اظهار کرد: آمریکا در تحریم‌ها فشارهایی به ایران می‌آورد و موضوعاتی را مانند حقوق بشر و مسائل موشکی و اتمی مطرح می‌کند اما علت اصلی چیز دیگری است در جنگ عراق نیز قبل از عملیات در مورد نفت برنامه‌ریزی کردند البته به خاطر ایستادگی مردم عراق آیت‌الله سیستانی موفق نشدند و چیز اندکی گیر آنها آمد.
لاریجانی بیان کرد: در حال حاضر عملیات روانی راه انداختند زیرا می‌دانند که وقتی نفت ایران به فروش نرسد مشکلاتی برای آنها به وجود می‌آید و به همین دلیل عملیات روانی ایجاد می‌کنند. عربستان و امارات ظرفیت فروش بیشتر نفت را ندارند و اگر داشتند انجام می‌دادند، ترامپ با تماس با سلمان عملیات روانی انجام می‌دهد این عملیات روانی چند روز جواب می‌دهد اما بعد از آن کمبود نفت شروع می‌شود و در روزها و هفته‌های آینده برای آنها مشکلات ایجاد خواهد شد.