kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۵۴۴
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
دادستان کل کشور خطاب به وزیر ارتباطات:

چرا مصوبات شورای عالی فضای مجازی را اجرایی نمی‌کنید؟

دادستان کل کشور خطاب به وزیر ارتباطات گفت: رهبری، مراجع عظام، دستگاه قضا و عامه مردم می‌خواهند به فضای مجازی رسیدگی شود، چرا کوتاهی می‌کنید؟




به گزارش فارس، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران، گفت: یکی از مسائل مهم و به روز، فضای مجازی است که متأسفانه در کنار آثار و فواید آن، منشأ دیگری از انواع فساد شده است.
وی افزود: مسئولان اجرایی ودولتی باید به آمار جرائم رایانه‌ای توجه کرده و آن را بشنوند. طبق آمار در جرایم رایانه‌ای شاهد رشد 47/6 درصدی تعداد پرونده هستیم.
منتظری با اشاره به رشد اخطارگونه این جرایم گفت: اگر بخواهم این جرایم را مطرح کنم شرم‌آور است، فضای مجازی اکنون رها شده و برای کشور آفت شده است، نمی‌گویم این فضا نباشد و به آن نیازی نیست، بلکه جزو ضروریات است، اما آنچه مورد مطالبه رهبری بوده این است که باید مدیریت شود.
دادستان کل کشور افزود: مسئولیت فضای مجازی مستقیما برعهده وزارت ارتباطات است، چرا که بیشترین مسائل به اختیارات این وزارتخانه برمی‌گردد و بنده به عنوان مدعی‌العموم از وزیر ارتباطات سؤالی دارم. از وزیر ارتباطات می‌خواهم با حضور یک کارشناس که معرفی می‌کنم به تلویزیون بیاید و پاسخ بدهد که چرا نسبت به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات که خواسته رهبری است عملی نکرده و چرا مصوبات شورای عالی مجازی را اجرایی نمی‌کند؟
منتظری گفت: فریاد را کجا بزنیم؟ رهبری، مراجع عظام، دستگاه قضا و عامه مردم می‌خواهند به این فضا رسیدگی شود، چرا کوتاهی می‌کنید؟
دادستان کل کشور گفت: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی مکلف بودید شبکه اجتماعی داخلی را تقویت کنید، چرا باید پول و سرمایه‌ای که در تقویت شبکه اجتماعی داخلی باید باشد را صرف تلگرام و اینستاگرام جهنمی می‌کنید؟
وی با طرح سؤال دیگری از وزیر ارتباطات گفت: چرا باید پهنای باند بیشتری را به شبکه‌های خارجی اختصاص دهید؟ طبق مصوبه مگر مکلف نبودید که پهنای باند شبکه‌های خارجی را محدود و به پهنای باند شبکه‌های داخلی بیفزایید؟
منتظری افزود: من مدعی مردم هستم، آسیب و جنایات و مشکلات ناشی از رها بودن فضای مجازی را می‌بینم و تعجب می‌کنم پس از وقوع حادثه طلبه همدانی، آن جمله عجیب و غریب را گفته باشید. هنوز حضوری شما را ندیده ام که به شما دست‌مریزاد بگویم.
وی ادامه داد: این شبکه جهنمی تلگرام و اینستاگرام که از خارج از کشور هر چه می‌خواهند محتوا در آن قرار می‌دهند را همه می‌دانیم چگونه است و آن وقت شما به عنوان وزیر ارتباطات به گونه‌ای سخن می‌گویید که گویا اجرای سند ۲۰۳۰ را تقویت می‌کند.
منتظری در بخش دیگری از سخنان خود در حوزه مبارزه با فساد گفت: این موضوع فقط متوجه قوه قضائیه نیست، بلکه معتقدم و ثابت می‌کنم که متوجه دستگاه‌های اجرایی است چرا که باید به گونه‌ای عمل کنند که منشأ فساد را ببینند.
دادستان کل کشور با اشاره به فسادهای اخیر گفت: منشأ اصلی این فسادهای بانکی و ارزی، کوتاهی مدیران و مسئولان است. چرا باید بانک مرکزی ارز به قیمت دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را به گروهی بدهد که پس از پیگیری لیست دو هزار و۵۰۰ نفری به دستم رسید و می‌بینیم چه کسانی این پول‌ها را برده و کجا مصرف کرده‌اند، این لیست به دادستانی تهران ارجاع داده شد و تاکنون به ۱۵۰ مورد آن رسیدگی شده است، در حالی که باید دو هزار و ۵۰۰ پرونده تشکیل
می‌شد. وی افزود: کسانی که مدیریت کاری‌شان معلوم نبوده، کسانی که معلوم نیست کجا هزینه کرده‌اند و کسانی که در بازار آزاد این ارزها را فروخته‌اند در لیست‌ها مشخص‌اند، اگر از همان ابتدا بانک زمانی که ارز را به آقای فلانی می‌داد نظارت می‌کرد، آیا این مفاسد شکل می‌گرفت؟
تودیع و معارفه دادستان جدید تهران برگزار شد
گفتنی است، مراسم تودیع و معارفه جعفری دولت‌آبادی دادستان سابق تهران و علی القاصی‌مهر دادستان جدید تهران،‌ صبح دیروز در کاخ دادگستری برگزار شد.
در این مراسم که وزیر دادگستری، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، سخنگوی قوه قضائیه، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و جمعی از مسئولان قضائی حضور داشتند ضمن تقدیر از عباس جعفری دولت‌آبادی، علی القاصی‌مهر به عنوان دادستان جدید تهران معرفی شد.