kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳

زمزمه مداخله نظامی در ونزوئلا پس از شکست کودتای آمریکا

با شکست کودتای غربگرایان در ونزوئلا برای سرنگونی دولت نیکولاس مادورو بار دیگر زمزمه‌های مداخله نظامی آمریکا در این کشور بالا گرفته است و برخی رسانه‌ها از اختلاف گسترده ترامپ و بولتون در این زمینه خبر می‌دهند.



دولت ترامپ آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود می‌داند و عزم خود را جزم کرده که هر صدای مخالفی را در این منطقه خفه کرده و دولت‌های مطیع حافظ منافع خود را بر سر کار بنشاند. ونزوئلا مهم‌ترین کشور برای عملیاتی کردن احیای مجدد دکترین مونرو در این منطقه است. طی ماه‌های گذشته با وجود اینکه ترامپ با شعار ضد جنگ در سال 2016 روی کار آمد بارها رسانه‌ها از احتمال مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا خبر داده‌اند و ترامپ، بولتون و مایک پومپئو نیز از قرار داشتن برنامه مداخله نظامی در روی میز سخن گفته‌اند. با شکست کودتای نظامی غربگرا به رهبری گوایدو مزدور سیا طی روزهای گذشته بار دیگر زمزمه مداخله نظامی بالا گرفته است. برخی کارشناسان این گزارش‌ها را خبرسازی رسانه‌ای و نوعی جنگ روانی با هدف قوت قلب دادن به مخالفین شکست خورده می‌دانند. برخی نیز معتقدند واقعا مشاورین تندروی ترامپ به دنبال تحمیل این گزینه به ترامپ علارغم میل باطنی وی هستند.
در این راستا یک رسانه محلی ونزوئلا بامداد شنبه به نقل از منابعی مدعی شد که احتمال مداخله نظامی خارجی در ونزوئلا بسیار بالا است. وبگاه خبری «نوتیسیاس ونزوئلا» هم در صفحه توئیتر خود نوشته: «منابع موثق به ما گفتند که مداخله نظامی در ونزوئلا قریب‌الوقوع است. این (مداخله) با توجه به میزان مقاومتی که با آن مواجه شود، شاید تا چند هفته طول بکشد: نشریه «فارین پالیسی» روز جمعه گزارش داده بود که پمپئو در ساختمان پنتاگون با «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیداری سه‌جانبه درخصوص ونزوئلا داشته است.
هشدار پوتین به ترامپ
همزمان رسانه‌ها از هشدار پوتین به ترامپ درخصوص مداخله نظامی در ونزوئلا خبر می‌دهند. روزنامه روسی «راسیسکایا گازیتا» نوشته: بر اساس اطلاعات منتشره در سایت رسمی کاخ کرملین، «ولادیمیر پوتین» در جریان مذاکرات تلفنی جمعه شب خود با «ترامپ» اعلام کرد که هر نوع دخالت در امور داخلی ونزوئلا، دورنمای حل و فصل اوضاع در این کشور آمریکای لاتین را با شکست مواجه خواهد کرد. پوتین تاکید کرد که تنها مردم خود ونزوئلا این حق را دارند تا آینده کشورشان را تعیین کنند و و تلاش برای تغییر زورمدارانه دولت قانونی ونزوئلا، اقدامی غیرقابل قبول است. پیش از این، «جان بولتون» مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که واشنگتن حاضر به اتخاذ هر نوع تصمیمی، ازجمله اقدام نظامی، درباره ونزوئلا است و از روسیه خواسته بود تا در این قضیه دخالت نکند.
اختلاف بین ترامپ و بولتون
ترامپ پس از گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، هرگونه دخالت نظامی روسیه در ونزوئلا را کم‌اهمیت ارزیابی کرده است، این اظهارات ترامپ نشانگر اختلاف نظر شدید بین وی و مشاوران ارشد کاخ سفید است. ترامپ نارضایتی و ناراحتی خود را نسبت به اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و سایرین درباره استفاده از گزینه نظامی علیه ونزوئلا اعلام کرده است. ترامپ به دوستانش گفته اگر بولتون به حال خودش رها می‌شد، تاکنون آمریکا در مکان‌های زیادی درگیر جنگ شده بود!