kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۵۱۹
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۴

امارات در طرابلس به کمک ژنرال حفتر آمد/شمار قربانیان جنگ به مرز 400 نفر رسید

یک نشریه آمریکایی از بمباران پایتخت لیبی توسط پهپاد‌های امارات خبر داد. همزمان، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، شمار تلفات حمله ژنرال شورشی «خلیفه حفتر» به شهر طرابلس، در حال نزدیک شدن به عدد 400 است.



 خلیفه حفتر که در روزهای نخست حمله به پایتخت لیبی، پیروزی‌هایی را در اطراف طرابلس به دست آورده بود، فکر می‌کرد که با حمایت‌های عربستان، امارات، مصر و فرانسه، به زودی کار دولت وفاق ملی و شخص«فائز السراج» (نخست‌وزیر) را یکسره خواهد کرد. اما پس از گذشت چند هفته، حفتر و حامیانش فهمیدند که درگیر یک جنگ فرسایشی شده‌اند. به همین خاطر، کشورهای حامی و به ویژه امارات، حمایت‌های خود را از نیروهای ژنرال شورشی، علنی‌تر کرده‌اند، تا به زعم خودشان، این قمار را نبازند.
در ارتباط با حمایت‌های تازه امارات از ژنرال حفتر، نشریه آمریکایی« دیفنس نیوز» فاش کرد، امارات از پهپادهای پیشرفته برای بمباران شهر طرابلس استفاده می‌کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «تام کینگتون» در این نشریه نوشت، کارشناسان به نقش پهپادهای اماراتی در حملات هوایی مرگبار به طرابلس‌اشاره می‌کنند.
کینگتون افزود، جنگنده‌هایی که بر فراز آسمان طرابلس عملیات انجام می‌دهند و طی روزهای اخیر مشاهده شده‌اند، هواپیماهای چینی «وینگ لون- 11» هستند و تحت کنترل امارات قرار دارند.
امارات از طریق پایگاه هوایی‌ خود در منطقه «الخادم» (شرق لیبی)، از نیروهای حفتر پشتیبانی هوایی می‌کند.
همزمان با گسترده‌تر شدن حمایت‌های امارات از ژنرال حفتر، «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات، جمعه گذشته نظامیان مدافع شهر طرابلس را «گروه‌های مسلح» توصیف کرده و در گفت وگو با شبکه سعودی «الحدث» مدعی شد: گروه‌های افراطی همچنان بر شهر طرابلس سیطره دارند و در مسیر راه‌حل‌های سیاسی مانع‌تراشی می‌کنند.
392 کشته و 1936 زخمی
سازمان بهداشت جهانی روز جمعه اعلام کرد، از آغاز حمله چهارم آوریل(15 فروردین) ژنرال خلیفه حفتر به طرابلس تاکنون، دست کم 392 نفر کشته و 1936 تن نیز زخمی شده‌اند.دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل ضمن اعلام نگرانی از وضعیت هشدار‌دهنده در طرابلس افزود، این درگیری‌ها همچنین به آواره شدن حدود 55 هزار نفر(11هزار خانواده) منجر شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، « عثمان عبدالجلیل» وزیر آموزش و رئیس‌کمیته بحران لیبی اعلام کرد، 40 مرکز اسکان و 27 مدرسه برای پذیرش افراد نیازمند گشایش یافته است.
در همین حال، سازمان‌های بشردوستانه خاطرنشان کرده‌اند، اکثر کسانی که از درگیری‌ها فرار می‌کنند، به منازل نزدیکان یا دوستان خود پناه می‌برند و در آمارهای ارگان‌های رسمی نام آنها ثبت نمی‌شود.
تظاهرات علیه رژیم سعودی
شماری از شهروندان لیبیایی با برگزاری تظاهرات مقابل سفارت رژیم سعودی در طرابلس، به حمایت‌های این رژیم از به اصطلاح «ارتش ملی لیبی» تحت فرماندهی خلیفه حفتر اعتراض کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سفارت عربستان در طرابلس، از اواسط سال ۲۰۱۴ تاکنون تعطیل است.
علاوه‌بر طرابلس، شهر «مصراته» هم دیروز شاهد برگزاری تظاهرات در محکومیت حمله نظامی نیرو‌های حفتر به پایتخت بود. شرکت کنندگان در این تظاهرات با سردادن شعارهایی، حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از مهاجمان به طرابلس را محکوم کردند. بعضی از تظاهرکنندگان در اعتراض به حمایت دولت فرانسه از نیرو‌های حفتر، جلیقه‌های زرد به تن کرده بودند.