kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۳۴۵
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مرکز آمار اعلام کرد

افزایش 460 درصدی قیمت پیاز در یک‌سال

طبق اعلام مرکز آمار، در فروردین امسال پیاز بیشترین افزایش قیمت را نسبت به مدت مشابه پارسال داشته که 459/5 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌است.




به گزارش ایسنا، مرکز آمار اعلام کرد که براساس نتایج به دست آمده در فروردین 1398، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته مربوط به پیاز با 143/3 درصد افزایش بوده و پس از آن سیب‌زمینی با 59/1 درصد افزایش قیمت در صدر جدول قرار دارد. پرتقال محصول داخل نیز با 25/5 درصد افزایش قیمت همراه بوده‌است.
در این بین طی فروردین 1398 تخم‌مرغ ماشینی 4/1 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده و پس از آن مرغ ماشینی 2/8 درصد نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.
بر اساس این گزارش، طی فروردین سال گذشته تا همین ماه درسال 98، پیاز با 459/5 درصد، رب گوجه فرنگی با 234/7 درصد، سیب‌زمینی با 207/8 درصد، سیب درختی زرد با 166/4 درصد و خیار با 140/9درصد افزایش در فهرست بالاترین میزان افزایش قیمت اقلام خوراکی قرارگرفته است.
همچنین محمد شفیع ملک‌زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی به خبر‌گزاری تسنیم گفت: واسطه‌ها و سوداگران در این شرایط، به طور مرتب این طور به جامعه القا می‌کنند که صادرات (به تنهایی) باعث افزایش قیمت پیاز در بازار شده است تا بتوانند محصولات خود را به قیمت بالاتری بفروشند.
وی تصریح کرد: این افراد بعد از خرید پیاز کشاورزان به قیمت ارزان، این محصول را با 10 برابر افزایش قیمت در بازار عرضه می‌کنند و توجهی به مصرف کنندگان ندارند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: برای درک نقش واسطه‌ها باید به بازار دو ماه آینده پیاز توجه داشت که قیمت این محصول به حدی در فصل برداشت پایین می آید که واسطه‌ها بتوانند آن را با قیمت پایینی خریداری کنند که حتی کمتر از قیمت تمام شده تولید است.
گفتنی است، پیاز که در سطح شهر تهران 7500 تا 15هزار تومان به دلیل عدم توجه ونظارت بر بازار به فروش می‌رسد از کشاورزان 1500 تا
دو هزار تومان خریداری شده است.