kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۳۳۴
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹

جایزه شهید همدانی برگزار می‌شود(اخبار ادبی و هنری)

جایزه شهید همدانی با محوریت انتخاب کتاب برتر مدافعان حرم برگزار می‌شود.



حمید حسام، دبیر علمی جایزه شهید همدانی در نشستی خبری گفت: بنا داریم در فضای مکتوبات و آنچه به رشته تحریر درآمده موارد را به داوری گذاشته و ارزیابی کنیم. وی بر ضرورت مسئله پرداخت و ضمن تشریح آن افزود: اگر آنچه اتفاق افتاده به درستی مطرح نشود، آغازکنندگان جنگ و تکفیری‌ها آن را تحریف خواهند کرد، از این رو تصمیم گرفتیم اولین جایزه برتر مدافعان حرم با عنوان جایزه شهید همدانی را در سالگرد این شهید بزرگوار یعنی ۱۶ مهر ماه برگزار کنیم. حسام به تشریح اهداف این جایزه پرداخت و گفت: در مرحله نخست شناسایی استعداد‌ها در قلمروی کشورهایی، چون ایران، سوریه، عراق و لبنان خواهد بود. هر چند به جهت حضور رزمندگان افغانی آثار و مطالبی را از کشور افغانستان خواهیم داشت.
دبیر علمی جایزه افزود: ۳۶۴ کتاب از سال ۹۰ تا ۹۷ طبق شناسایی‌های اولیه نوشته شده است، هر چند کمیت کتاب در ایران قابل ملاحظه با عراق، سوریه و لبنان نیست.
این نویسنده گفت: این جایزه کار ترکیبی است که نیازمند آن است که کشور‌ها در حوزه داوری یاری‌مان کنند. اعلام آمادگی‌ها صورت گرفته و پس از شناسایی استعداد‌ها ترغیب نویسندگان برای حضور و نوشتن در این فضا رقم می‌خورد.
وی افزود: هدف سوم ما مراوده و ارتباطات فرهنگی است و در این فضا ترجمه نیز شکل می‌گیرد.
حسام به گونه و قالب‌های آثار ‌اشاره کرد و خبر داد: قالب‌ها در ۴ دسته تقسیم‌بندی شده‌اند. اول آثاری که در شاخه مستندنگاری داوری شده‌اند که سرآمد این شیوه متداول خاطره‌نگاری است. دوم شعر و سوم داستان با همه زیربخش‌ها یعنی کوتاه و رمان و چهارم پژوهش‌های تاریخی که به چرایی و چیستی پیدایش اتفاق در شامات و عراق می‌پردازد.