kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۱۶۴
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
ایسنا خبر داد

فاصله 2/5 برابری قیمت گل از بازار تا مغازه!

خبرگزاری ایسنا خبر داد: هر شاخه گل رز در عمده فروشی پنج هزار تومان و در گل فروشی‌ها 12 هزار تومان عرضه می‌شود.


بنابراین گزارش، هر شاخه گل رز در بازار عمده‌فروشی گل تهران نهایتاً پنج هزار تومان فروخته می‌شود در حالیکه قیمت همین محصول در گل‌فروشی‌ها که اتفاقاً کیفیت پایین‌تری نسبت به بازار عمده‌فروشی دارد به طور میانگین به ۱۲ هزار تومان هم می‌رسد. همچنین یک دسته گل ۲۰ شاخه‌ای که در بازار گل نهایتاً ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، در گل‌فروشی‌ها تا بیش از ۶۰۰ هزار تومان هم قیمت‌گذاری می‌شود.
درباره فاصله دوونیم برابری قیمت گل از عمده فروشی تا گل فروشی، رئیس ‌اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه تهران گفت: فاصله بسیار زیاد قیمت گل و گیاه از بازار عمده ‌فروشی تا بازار خرده‌ فروشی نه تنها به بازار گل و مشتریان آن آسیب می‌رساند بلکه با کمتر شدن مشتریان، تولید این محصول نیز با مشکل مواجه می‌شود چرا که تولیدکنندگان دیگر نمی‌توانند آن طور که در گذشته می‌توانستند، گل بفروشند و در نتیجه محصول‌شان روی دست‌شان می‌ماند و تولید این محصول نیز آسیب می‌بیند.
غلامحسین سلطان ‌محمدی افزود: یکی از دلایل این فاصله قیمتی زیاد، وجود دلالی و واسطه‌گری بیش از حد و سودجویی برخی از واسطه‌هاست و عامل دوم که تأثیر کمتری روی این مسئله دارد این است که مردم عمدتاً گل را از بازار گل فروشی بدون تزئین خریداری می‌کنند و در گل‌فروشی‌ها این محصول تزئین شده و هزینه‌های جانبی بر آن وارد می‌شود.
وی تصریح کرد: تولیدکنندگان گل مسلماً به دنبال گران فروشی نیستند و ارزانی این محصول سبب می‌شود تا مشتریان آنها بیشتر شود و با افزایش تقاضای بازار، تولید گل رونق بیشتری خواهد گرفت.
رئیس ‌اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه تهران اعلام کرد: سرانه مصرف گل در ایران ۱۵ شاخه به ازای هر ایرانی است در حالیکه این میزان در اروپا به ۱۵۰ شاخه به صورت میانگین می‌رسد و همین مسئله نشان می‌دهد که بازار گل در کشور ما مناسب نیست و اگر وضعیت و قیمت آن اصلاح شود قطعاً مردم به جای خرید تنقلات و مواد غذایی، گل خریداری می‌کنند که چرخه تولید این محصولات نیز بهبود پیدا می‌کند.
سلطان ‌محمدی درباره چگونگی اصلاح روند قیمتی گل از تولید تا مصرف گفت: بهترین راهکار برای اصلاح قیمت گل این است که به صورت روزانه و هفتگی قیمت انواع گل به صورت آنلاین به اطلاع مردم برسد تا هر فروشنده‌ای نتواند به خاطر سود بیشتر خود این محصولات را به هر قیمتی که می‌خواهد به مردم بفروشد و دوم اینکه مردم بدانند که قیمت واقعی هر شاخه گل چقدر است.