kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۱۴۲
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
موسسه صلح استکهلم:

سال 2018 در جهان یک تریلیون و 800 میلیارد دلار خرج جنگ شده است

موسسه صلح استکهلم اعلام کرد، بودجه نظامی جهان در سال گذشته به بالاترین سطح خود در سه دهه اخیر رسیده که این عمدتا حاصل اقدامات آمریکا و چین بوده است.

افزایش سطح بودجه نظامی در جهان مبین این واقعیت است که کشورها بیش از پیش به سمت امنیتی شدن حرکت کرده‌اند و این می‌تواند به تنش‌های  بیشتر در سطح بین‌المللی منجر شود. در این مورد مطابق آمارهای جهانی، آمریکا نقش پررنگی در اشاعه رفتار امنیتی و تهاجمی در جهان دارد.
به گزارش ایسنا، موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم موسوم به سیپری اعلام کرد: هزینه نظامی جهان در سال ۲۰۱۸ (1397) مجموعاً یک تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار بوده که 2/6 درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد داشته است. این هزینه معادل ۲۳۹ دلار به ازای هر یک نفر می‌شود. آمریکا با ۶۴۹ میلیارد دلار و اختصاص ۳۶ درصد از هزینه‌های جهانی، همچنان بیشترین میزان هزینه نظامی در جهان را داشته است که این بدلیل اجرای برنامه‌های خرید تسلیحاتی جدید دولت ترامپ
است.
دومین بودجه نظامی بزرگ جهان با ۲۵۰ میلیارد دلار متعلق به چین است، این رقم بازتاب رشد اقتصادی کند این کشور است. عربستان با ۶۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار دارد. پس از عربستان، کشور هند قرار دارد که این حاصل تنش‌ها با چین و پاکستان است. فرانسه و روسیه جایگاه بعدی را در این رده بندی به خود اختصاص داده اند. نام روسیه برای اولین بار در میان پنج کشور دارنده بیشترین بودجه نظامی، به چشم نمی‌خورد.
«نان تیان» مدیر پروژه هزینه‌های نظامی در سیپری گفت: «آمریکایی‌ها آماده‌سازی اجرای برنامه مدرن‌سازی جدید ارتش این کشور را آغاز کرده‌اند که رسما از ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ کلید می‌خورد. هزینه اجرای این برنامه حدود یک تریلیون  و 800 میلیارد دلار در ۲۰ سال آینده می‌شود. این پول هنگفتی است که از سوی آمریکا هزینه می‌شود و شامل طیفی از تسلیحات متعارف تا قابلیت‌های هسته‌ای است.»
هزینه‌های نظامی بیش از 2/6 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را شامل می‌شود و تنها 10درصد از این رقم برای پایان دادن فقر و گرسنگی تا سال 2030 میلادی کافی خواهد بود.