kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰

کوتاه از سراسر جهان


 
  اسپانیا
رویترز : حزب حاکم سوسیالیست اسپانیا در سومین انتخابات پارلمانی چهار سال اخیر این کشور پیروز شده اما از رسیدن به اکثریت باز مانده است. این حزب که تحت رهبری «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا قرار دارد، تنها ۲۹ درصد آرا را به دست آورده و به همین خاطر، برای تشکیل دولت نیازمند ائتلاف با حزب چپگرای «پودموس» و احزاب منطقه‌ای یا راست میانه است. برای اولین بار از زمان پایان حکومت نظامی در دهه ۱۹۷۰، یک حزب راست افراطی هم وارد پارلمان خواهد شد.
عراق
فارس : وزارت خارجه عربستان سعودی در موضوع تنش ایجاد شده میان عراق و بحرین، به طور کامل جانب بحرین را گرفت. یک مسئول بلندپایه وزارت خارجه عربستان دو روز پس از ایجاد تنش دیپلماتیک میان منامه و بغداد، اعلام کرد که ریاض «تهدید امنیت و ثبات بحرین» را نمی‌پذیرد. وزیر خارجه بحرین اخیرا به «مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر» عراق، فحاشی کرده بود که با واکنش وزارت خارجه عراق مواجه شد.
تایوان
ایسنا : وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از عبور دو کشتی نیروی دریایی این کشور  از تنگه تایوان خبر داد؛ پنتاگون تردد کشتی های آمریکایی از طریق این آبراه استراتژیک را به‌رغم مخالفت چین افزایش داده است. این ترددها نشانه حمایت دولت  دونالدترامپ از تایوان در بحبوحه روابط تنش‌آلود تایپه و پکن است. آمریکا اصلی‌ترین منبع تامین تسلیحاتی تایوان به شمار می‌رود. بنا بر اعلام پنتاگون، واشنگتن بیش از ۱۵ میلیار دلار تسلیحات از سال ۲۰۱۰ تا کنون به تایپه فروخته است.
اسکاتلند
یورونیوز: در حالی که بحران داخلی انگلیس بر سر نحوه اجرایی کردن بریگزیت هنوز حل نشده، اسکاتلند اعلام کرد که باید حساب خود را از بریتانیا سوا کند. «نیکلا استورجن» رهبر حزب ملی و وزیر اول اسکاتلند گفت: «نظام پارلمانی بریتانیا در هم شکسته است؛ اکنون کار ما این است که از موج استقلال‌طلبی حمایت کنیم. مطمئن باشید هیچ دولتی در لندن نخواهد توانست مانع دستیابی حق انتخاب اسکاتلند شود.»