kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

نمایندگان مجلس در حمایت از سپاه سبزپوش شدند

دیروز مجلس ایران جلوه زیبایی از اتحاد و همدلی در برابر دشمن خارجی بود و نمایندگان ملت از همه جناح‌ها حتی از اقلیت‌های دینی با حمایت از سپاه و پوشیدن لباس این نهاد هشتک «من هم سپاهی‌ام» را به صورت عملی و نمادین به اجرا درآوردند.



هرگاه ایران از جانب دشمنان تهدید شده پیش از آنکه تبعات تهدید به چشم بیاید افزایش اتحاد و همدلی دیده شده است. اقدام خصمانه دولت آمریکا در قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی موجی از هشتک #من_هم_سپاهی_ام در توئیتر به راه انداخت. اما دیروز همه نمایندگان مجلس از همه جناح‌های سیاسی این هشتک را به صورت عملی و نمادین به اجرا درآوردند و با پوشیدن یونیفورم سپاه و حضور در صحن به اقدام خصمانه دولت آمریکا واکنش نشان دادند.
همچنین نمایندگان مجلس در ابتدای صحن علنی دیروز پس از خواندن سرود جمهوری اسلامی ایران، ضمن سر دادن شعار مرگ بر آمریکا انزجار خود را از استکبار جهانی و آمریکا اعلام کردند.
ترامپ گفته بود داعش ساخته دولت آمریکاست
علی لاریجانی، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک روز پاسدار به پاسداران کشور، گفت: رفتار ننگین رژیم آمریکا که در این روزها با وقاهت و پر رویی سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی اعلام کرد نشانگر عمق‌کینه‌ورزی، سفاهت و جهالت این رژیم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کیست که نداند سپاه بیشترین ضربه را به تروریسم خطرناک در منطقه زده است و کیست که نداند این نیروی زبده و انقلابی از بدو پیروزی انقلاب مستمرا در کنار ملت با گروه‌های تروریستی به مقابله پرداخت و همان تروریست‌هایی که متکی به حمایت‌های قدرت‌ بزرگ بودن و چه مجاهدت‌هایی در این راه داشت.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر که تروریست‌های دست‌ساخته قدرت‌ها منطقه را به آتش کشیده بودند این سپاه بود که در مقابل آنها ایستاد و کمر آ‌نها را شکست. مجاهدت سپاه در مقابل تروریسم چیزی نیست که از چشم ملت‌ها مخفی باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای ترامپ شما فراموش کردید که بارها خودتان گفتید ‌اشکال دولت آمریکا در ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی مثل داعش بوده است. مگر وزیر خارجه آمریکا اذعان نکرد که ایالات متحده داعش را به‌وجود آورد یا دچار فراموشی هستید یا بیش از حد بی‌پروایید. مگر سخنان نخست‌وزیر فقید پاکستان (خانم بی‌نظیر بوتو) را به خاطر ندارید که اعلام کرد یک ضلع اصلی تشکیل گروه‌های تروریستی در افغانستان، آمریکا بوده است. امروز دولت آمریکا باید پاسخگو باشد که موسس و حمایتگر گروه‌های تروریستی بوده است نه سپاه پاسداران.
طرح‌های فراکسیون‌های ولایی و امید
دیروز سه فراکسیون در کنار هم به حمایت از سپاه پرداختند. در این مورد «سیدحسین نقوی حسینی» نماینده ورامین و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی به خبرنگار کیهان گفت: «صبح سه‌شنبه فراکسیون نمایندگان ولایی جلسه‌ای با حضور اعضا تشکیل داد و در این جلسه پیرامون اقدام دولت آمریکا و راه‌های تقویت و حمایت از سپاه و اقدام متقابل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»
نقوی حسینی افزود: «با نظر نمایندگان فراکسیون ولایی طرحی دو فوریتی در حمایت از سپاه و همچنین اقدام متقابل تهیه شد و مفاد آن با نظرات نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت و در صحن علنی نیز بیش از 200 نماینده این طرح را امضا کردند.»
«احمد امیرآبادی»، عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز درباره طرح سه فوریتی فراکسیون امید گفت: «در طرح سه فوریتی نیز ما این حق را به نیروهای مسلح تمام کشورهای دنیا به ویژه ارتش‌های آزادیبخش و جهادی دادیم تا در برخورد با نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی، ایالات متحده و در غرب آسیا اقدام متقابل نظامی‌کنند.»
وی ادامه داد: «همچنین طی این طرح سه فوریتی، در صورت دستگیری این افراد، آنها را جهت محاکمه به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند. این طرح سه فوریتی از سوی فراکسیون امید تهیه شده است که به امضای دویست و چند نماینده رسیده است و طرح دو فوریتی نیز توسط فراکسیون نمایندگان ولایی تهیه شده و هر دو طرح به بیش از دویست امضا رسیده است بنابراین احتمالا این دو طرح ادغام شوند.»
امیر حاتمی با لباس سپاه در جلسه عصر
لازم به ذکر است که تا آن زمان که امیرآبادی جملات بالا را می‌گفت تعداد امضاها این اندازه بوده اما چنان‌که رحیمی نماینده تهران در جلسه عصر گفت تعداد امضاها به 250 امضا رسید. دیروز نمایندگان پس از پایان نوبت صبح و بعد از حدود 2ساعت تنفس جلسه عصر را برای بررسی طرح اقدام متقابل علیه آمریکا تشکیل دادند.
یکی از صحنه‌های زیبای دیروز حضور امیر حاتمی با لباس سپاه در صحن علنی بود؛ صحنه‌ای که اوج همدلی و اتحاد نیروهای مسلح ایران و خاصه ارتش و سپاه را به نمایش می‌گذاشت. او در جلسه عصر که برای بررسی طرح اقدام متقابل تشکیل شده بود حاضر شد.
مخالف طرح: طرحی کوبنده‌تر لازم است
«سیدکمال‌الدین شهریاری» در نشست علنی نوبت عصر دیروز در جریان بررسی دو فوریت طرح تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابل آمریکا به عنوان مخالف دو فوریت این طرح به ایراد سخن پرداخت. نکته جالب توجه این بود که مخالف این طرح از آن جهت به مخالفت پرداخت و از نمایندگان خواست تا به قید دو فوریت آن رای ندهند تا طرحی کوبنده‌تر آماده شود.
شهریاری گفت: اقدام وقیحانه آمریکا در قلمداد کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان ارتش یک کشور مستقل، قدرتمند و بزرگ در خاورمیانه را به عنوان یک نیروی تروریستی محکوم می‌کنم. حمایت از رژیم بعث عراق علیه ایران، سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایران در سال 67، حمایت از برنامه داعش در خاورمیانه که منطقه را به آتش و خون کشیده از جمله رفتارهای تروریستی آمریکا در منطقه است.
نماینده مردم دشتی و تنگستان با بیان اینکه آمریکا از رژیم آل‌سعود که یک خبرنگار را قطعه قطعه کرده و در کوره سوزاند؛ حمایت می‌کند، ادامه داد: باید طرحی شدیدتر و کوبنده‌تر از طرح دو فوریتی فعلی توسط نمایندگان تهیه و با اقدامات آمریکایی‌ها مقابله شود چرا که این طرح‌ها جوابگوی اقدام وقیحانه آمریکا نیست.
این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه باید طرح سه فوریتی برای مقابله با اقدامات آمریکا و تقویت سپاه تهیه شود، تصریح کرد: از نمایندگان می‌خواهم که به طرح دو فوریتی رأی داده نشود تا طرحی کوبنده‌تر و با سه فوریت در مجلس مطرح شود.
تا زمان واکنش کنگره آمریکا
طبق قانون آمریکا کنگره هفت روز وقت دارد تا این اقدام دولت ترامپ را ملغی کند. دیروز «علیرضا رحیمی» نیز به عنوان دیگر مخالف دو فوریت طرح تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابل آمریکا گفت: امروز در مجلس یک طرح دو فوریتی با محوریت فراکسیون نمایندگان ولایی و یک طرح سه فوریتی با محوریت فراکسیون امید تهیه شد که وجه مشترک این دو طرح تقویت سپاه بوده و برای مقابله با اقدامات آمریکا  به امضای 250 نماینده رسیده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها پس از برجام از هیچ عداوتی علیه ایران دریغ نکردند، افزود: در همین سیل اخیر مخربی که بخشی از کشور را در‌بر گرفت، آمریکایی‌ها مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه نقدی و غیرنقدی به ایران شدند و بدیهیات فوق بشر را زیر پا گذاشتند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی بیانیه‌‌ای برای مقابله با اقدامات آمریکا مصوب کرده و مجلس نیز قدم اول را با تهیه این طرح‌ها برداشته است، ادامه داد: پیشنهاد می‌شود اگر کنگره این طرح ترامپ را تصویب کرد، مجلس نیز به صورت دو فوریت وارد محتوای این طرح شود.
وی با بیان اینکه ملت ایران، ملتی آزمون پس داده است، ادامه داد: ایرانی از جنگ و تهدید فراری نیست و شروع‌کننده جنگ نخواهد بود اما پاسخ هرگونه تعدی را کوبنده خواهد داد.