kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۵۹۴
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵

سدهای خوزستان ۲ هزار برابر دریاچه چیتگر، سیلاب مهار کردند

سدهای خوزستان در ۱۷ روز نخست بهار، به اندازه دو هزار برابر دریاچه چیتگر، سیلاب را مهار کردند.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس آنچه فرهاد ایزدجو؛ مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد: آورد بخش سیلابی رودخانه‌های استان در بهار 98، تاکنون هشت میلیارد و 700 میلیون مترمکعب بوده است.
 در واقع اگر بخواهیم برآوردی از این حجم عظیم سیلاب مهار شده در سدهای خوزستان داشته باشیم، در 17 روز نخست بهار، به اندازه دو هزار برابر دریاچه چیتگر، 43 برابر حجم سد کرج و 92 برابر حجم سد لتیان، سیلاب توسط سدهای خوزستان مهار شده است.
در این صورت اگر سدهای بزرگ خوزستان نبودند، این مقدار بزرگ سیلاب 98، خوزستان را درنوردیده بود. سیلاب‌های متعدد و مستمری، امسال به استان خوزستان وارد شده که بزرگترین آنها سیلابی با دبی 8500 مترمکعب در ثانیه بود. این سیلاب که در شب دوازدهم فروردین ماه حادث شده در مخزن سد کرخه
مهار شد.
سیلاب‌های متعدد خوزستان که در سدهای بزرگ این استان مهار شده، علاوه بر روان‌آب‌های میان‌حوضه‌ای این استان، ناشی از سیلاب‌ها و روان‌آب‌های استان‌های دیگر از جمله لرستان و ایلام بود، چرا که در بالادست رودخانه‌های کرخه و دز، سدهای لازم برای مهار سیلاب‌ها احداث نشده و تمامی آوردهای طبیعی و سیلابی رودخانه‌های بالادست نیز به مخزن سدهای کرخه و دز ختم می‌شود.
همچنین معاون آبخيزداري، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها بابیان اینکه در سال‌های گذشته عملکرد خوبی در آبخیزداری نداشته‌ایم، گفت: کاهش پوشش گیاهی، دستکاری در طبیعت، ساخت‌وسازهای غیراصولی و مجوزهای غیرقانونی از عوامل مهم تشدید خسارت در سیل‌های اخیر بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، خسرو شهبازی افزود: این بارندگی در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. حجم آبی که به یکباره وارد کشور شد بسیار زیاد بود، ما در سال‌های گذشته در حوزه آبخیزداری عملکرد 100 درصد خوبی نداشته‌ایم که مقداری از آن به علت دست‌کم گرفتن این حوزه مهم در اختصاص بودجه بوده است.
وی ادامه داد: مورد مهمی دیگری که در بحث کنترل تخریب سیلاب‌ها موثر است پوشش گیاهی مناطق مختلف کشور است. پوشش گیاهی سرعت آب و هم غلظت آن را کاهش داده و در نتیجه از قدرت تخریب سیلاب می‌کاهد.
معاون آبخيزداري سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: برخی از شهرهای آسیب دیده در حریم رودخانه‌ها و چه بسا در بستر رودخانه ساخته شده‌اند. طبیعتاً دستگاهی که بدون هماهنگی با کارشناسان این حوزه این مجوزها را صادر کرده باید در عملکرد خود تجدید نظر کند.
شهبازی با اشاره به عملکرد مسئولین در سیلاب‌های اخیر ادامه داد:‌ نباید غافل شد که اطلاع رسانی و عملکرد به موقع مسئولین در خیلی از مناطق پرخطر و تخلیه به موقع این مناطق قبل از ورود سیلاب، از بروز یک فاجعه انسانی در کشور جلوگیری کرد.