یک مقام مسئول هواپیمایی خبر داد
ممنوعیت پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس در آسمان ایران
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اطلاعیه هوانوردی ممنوعیت پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس از آسمان ایران توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، پس از وقوع دو مورد سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در پنج ماه گذشته در اندونزی و اتیوپی و با مطرح شدن وجود مشکلات فنی در طراحی این نوع هواپیما، پرواز این هواپیما در آسمان بسیاری از کشورها و حتی آمریکا به عنوان سازنده این هواپیما نیز ممنوع شد.
بسیاری از کشورها با صدور اطلاعیههای هوانوردی، پرواز بوئینگ مکس را از آسمان خود ممنوع اعلام کردند. بر همین اساس، سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز پرواز بوئینگ مکس را از آسمان ایران ممنوع کرد.در اینباره، رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: اطلاعیه هوانوردیِ ممنوعیت عبور هواپیمای بوئینگ مکس از آسمان ایران نیز نظیر دیگر کشورها صادر شده است.به گفته وی، کمپانی سازنده بوئینگ هم پیش از این پرواز این هواپیما را ممنوع اعلام کرد.
در همین زمینه، خبرگزاری مهر به نقل از رویترز اعلام کرده شرکت بوئینگ در پی این حوادث، 26/6 میلیارد دلار ضررکرد و ناظر هوانوردی آمریکا نیز بااشاره به دادههای ماهوارهای جدید اعلام کرد که با سایر کشورهای جهان همراه خواهد شد و پروازهای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ را لغو خواهد کرد.
سهام بوئینگ تا کنون ۱۱ درصد نسبت به روز جمعه (هفته قبل) سقوط کرده است و ارزش آن از 422/54 دلار به 376/48 دلار در روز پنجشنبه (دو روز پیش) رسیده است. همچنین پس از اینکه تعدادی از مشتریان بزرگ ۷۳۷ مکس ۸، بوئینگ را تهدید کردند که در مورد خرید خود تجدیدنظر خواهند کرد، سفارشات این هواپیما که ارزش آنها بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار است، در معرض خطر قرار گرفته است.
خرید ۲۸ هواپیمای دست دوم توجیه اقتصادی ندارد
همچنین، سیدحسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حدود 22 هزار صندلی هواپیما در کشور وجود دارد که در برخی از ایام سال، مسافر مورد نیاز برای این میزان صندلی وجود ندارد. شرایط ناوگان حملونقل هوایی به گونهای است که پیش از خرید هواپیماهای جدید باید نیازسنجی صورت بگیرد تا مشخص شود که آیا خرید تعداد زیادی هواپیما در وضعیت کنونی کشور ضرورتی دارد.وی با اشاره به حجم بالای فرسودگی ناوگان حملونقل هوایی، افزود: در شرایط کنونی بخشی از ناوگان فرسوده باید جایگزین شوند، منتهی مسئله اصلی این است که آیا هواپیماهای جدید ایمنی و استاندارد کافی برای فعالیت را دارند؟
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس بااشاره به مصوبه شورای اقتصاد درباره خرید 28 فروند هواپیما، اضافه کرد: در شرایط کنونی وزارت راه و شهرسازی به دنبال خرید هواپیماهای دست دوم است، حال این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که عمر هواپیماهای خریداری شده نباید بالا باشد، زیرا این مسئله در آینده هزینه بسیاری را برای تأمین قطعات و تجهیزات ایجاد میکند.
افضلی با بیان اینکه خرید هواپیماهای جدید با عمر متوسط یا بالا هیچ توجیه اقتصادی و کارشناسی ندارد به خبرگزاری خانه ملت گفت: اولویت وزارت راه و شهرسازی در گام نخست باید خرید هواپیماهای جدید و نو و در گام بعدی خرید هواپیماهای دست دوم با عمر پایین باشد.